دفع سنتی فاضلاب؛ تهدیدی برای سلامت کوهدشتی ها

به گزارش وبلاگ طراحی من، فاطمه حافظی - کوهدشت - خبرنگار: نبود تصفیه خانه در برخی شهرستان های لرستان دفع فاضلاب را در آنها با مشکل روبرو کرده است.

دفع سنتی فاضلاب؛ تهدیدی برای سلامت کوهدشتی ها

شهرستان کوهدشت، با وجود جمعیت قابل توجه، تصفیه خانه فاضلاب ندارد و این امر مسائل و معضلات متعددی را ایجاد کرده است. رها شدن فاضلاب در معابر، استفاده از آن در اراضی کشاورزی و نیز ورود آن به سفره های زیرزمینی آب از تبعات نبود تصفیه خانه فاضلاب در این شهرستان است.

یکی از بهترین راه های برون رفت از مسائل احتمالی زیست محیطی در کوهدشت، ساخت تصفیه خانه است در حالی که این شهر با حدود 170 هزار نفر جمعیت از آن محروم است.

  • ورود فاضلاب به سفره های زیرزمینی

یک کارشناس محیط زیست در خصوص نبود تصفیه خانه و مضرات آن می گوید: با افزایش جمعیت در جوامع شهری، با حجم بالایی از تولید فاضلاب روبرو هستیم و اگر تصفیه خانه نباشد، به ناچار باید این فاضلاب را به شیوه سنتی دفع کرد که خطرات زیادی در پی دارد. مهیار اللهیاری می افزاید: دفع سنتی فاضلاب در کوهدشت باعث آلودگی محیط زیست می شود و سلامت شهروندان کوهدشتی را تهدید می کند.

وی اظهار می کند: فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی بدون هیچ گونه تصفیه ای وارد منابع آب سطحی به ویژه رودخانه ها و نیز آب های زیرزمینی و در نتیجه باعث انتقال بیماری های عفونی و پوستی و نیز به دلیل تجمع آلاینده ها در زیرِ زمین، در درازمدت موجب بروز بیماری های خطرناکی مثل سرطان می شوند. اللهیاری ادامه می دهد: ترکیبات موجود در فاضلاب، به دلیل وجود مقدار بالای مواد آلی، به عنوان کود ارزان قیمت توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد. اما مصرف بی رویه این کودها موجب ابتلای افراد به بیماری های پارکینسون و پوکی استخوان، بروز بیماری های ژنتیکی، تولد نوزادان کم وزن، افزایش آمار سقط جنین و اختلالات هورمونی می شود.

  • لزوم آگاه سازی کشاورزان

این کارشناس ادامه می دهد: فاضلاب شهری حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و سمی است و آلودگی های بیولوژیکی و شیمیایی را منتقل می کند. به همین دلیل، برای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب شهری، علاوه بر آموزش کشاورزان، به مشارکت دستگاه های نظارتی هم نیاز است. اللهیاری بیان می کند: تولید و عرضه برخی محصولات کشاورزی با استفاده از پساب ها در لرستان فاجعه ای زیست محیطی است زیرا بحران فاضلاب، سلامت مردم را نشانه می گیرد.

وی می افزاید: نبود تصفیه خانه فاضلاب در یک شهر سبب می شود فاضلاب وارد چاه های جذبی و در نتیجه آلودگی محصولات کشاورزی شود. اللهیاری می گوید: نیاز است اقدامات لازم در خصوص آگاه کردن کشاورزان در زمینه آبیاری نکردن مزارع خود با فاضلاب انجام شود زیرا موضوع سلامت مردم در میان است و نمی توان از کنار آن عبور کرد. وی اضافه می کند: موضوع مهم دیگر، تسریع ساخت و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب کوهدشت است که باید مد نظر متولیان قرار بگیرد.

  • تصفیه خانه در دست ساخت

در این میان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با اشاره به اهمیت پروژه های تصفیه خانه فاضلاب به وبلاگ طراحی من می گوید: ساخت تصفیه خانه در شهرستان های مختلف استان در دستور کار است. در خصوص پروژه تصفیه خانه فاضلاب کوهدشت هم باید گفت که عملیات اجرایی بخش ساختمانی آن سال 96 آغاز شده است و در حال حاضر 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حمیدرضا کرم وند اعتبار لازم برای ساخت این تصفیه خانه را 40 میلیارد تومان عنوان می کند و می افزاید: این تصفیه خانه در مساحتی 13 هکتاری در حال ساخت است و اعتبار مورد نیاز برای ساخت آن از محل اعتبارات استانی تامین می شود. وی ادامه می دهد: در خصوص روند عملیات اجرایی پروژه مشکل خاصی وجود ندارد و از پیمانکار تا دیگر عوامل همه پای کار هستند. تنها نگرانی موجود، تخصیص اعتبار است که امیدواریم طبق جدول زمان بندی به موقع تخصیص داده شود.

  • اقدامات آینده برای تکمیل

این مسئول بیان می کند: شهر کوهدشت 7400 انشعاب فاضلاب و 65 کیلومتر شبکه جمع آوری دارد. جمعیت افق طرح تصفیه خانه فاضلاب این شهر در سال 1420 و برای 142 هزار نفر پیش بینی شده است. وی ادامه می دهد: اجرای سازه حوضچه های ورودی، اجرای سازه واحد اندازه گیری و پارشال فلوم، سازه حوضچه تقسیم کننده فاضلاب به ته نشینی اولیه و ثانویه، حوضچه شیر تلسکوپی، تانک ته نشینی اولیه و ثانویه، تانک انوکسیک و هوادهی و حوض کلرزن در تصفیه خانه کوهدشت انجام می شود.

کرم وند می گوید: اجرای ایستگاه پمپاژ برگشت جریان داخلی، تلمبه خانه لجن اولیه، ایستگاه لجن برگشتی و دفعی، بسترهای خشک کننده لجن اضافی، تلمبه خانه زه آب، تمام ساختمان های اداری، آزمایشگاه، انبار، تعمیرگاه و نگهبانی، ساختمان بلوثر دانه گیر، اتاق برق، دیزل و ژنراتور و ساختمان پست برق داخلی و خارجی از دیگر اقداماتی است که انجام خواهد شد.

  • مزایای راه اندازی تصفیه خانه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان به مزایای راه اندازی تصفیه خانه اشاره و اظهار می کند: راه اندازی تصفیه خانه در کوهدشت مزیت های بسیاری داشته که در دستور کار آبفای لرستان قرار گرفته است. اللهیاری می گوید: جلوگیری از هدررفت آب آشامیدنی، استفاده از فاضلاب صنعتی برای محصولات کشاورزی و آلودگی آب های زیرزمینی، ارتقای بهداشت و استفاده دوباره از آب از مزایای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب کوهدشت به شمار می روند. وی می افزاید: دفع نامناسب فاضلاب شهری، تخریب محیط زیست و آلودگی آب های واقع در بستر زمین فقط بخشی از نتایج اجرا نشدن کامل طرح فاضلاب شهری در کوهدشت هستند که برخی ملموسند و برخی دیگر نه.

این مسئول بیان می کند: با ساخت تصفیه خانه فاضلاب در شهرستان کوهدشت که با مشکل کم آبی هم روبه رو است، ضمن جلوگیری از گسترش بیماری ها، می توان از آب آن نیز برای آبیاری فضای سبز و مصارف صنعتی استفاده کرد. بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب در نهایت موجب ارتقای شاخص های زیست محیطی و بهداشتی می شود. بنابراین از همه توان خود برای تکمیل و بهره برداری از آن در موعد مقرر استفاده می کنیم.

  • استفاده از فاضلاب در آبیاری مزارع

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کوهدشت نیز به خبرنگار ما می گوید: به علت نبود تصفیه خانه فاضلاب، پساب های کوهدشت در جنوب این شهر و منطقه زانوگه رها می شوند. متاسفانه دیده می شود که این فاضلاب در آبیاری مزارع هم مورد استفاده قرار می گیرد که خلاف ضوابط است و عواقب ناگوار بهداشتی دارد. حمید طولابی می افزاید: با وجود دادن اخطارهای زیست محیطی به کشاورزان در خصوص عواقب استفاده از فاضلاب در آبیاری محصولات کشاورزی شان، این کار همچنان انجام می شود. البته برخی از کشاورزان پس از دیداری که با آنها داشتیم، دیگر از فاضلاب برای آبیاری اراضی خود استفاده نمی کنند.

  • تهدید بهداشت عمومی

این مسئول بیان می کند: نکته ای که باید مورد توجه مسئولان و حتی کارشناسان قرار بگیرد، این است که مشکل آبیاری مزارع با فاضلاب تنها مربوط به کوهدشت نیست و در خیلی از نقاط استان دیده می شود که تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم است. طولابی ادامه می دهد: در صورت به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه فاضلاب کوهدشت، با توجه به بحران آبی که کل استان با آن درگیر است و شهرستان کوهدشت هم طبق اظهار نظر کارشناسان مربوطه در این زمینه روی خط قرمز قرار گرفته است، می توان از فاضلاب در کارهای غیرآشامیدنی و فضای سبز شهری استفاده کرد چون در حال حاضر بیشتر کارها با آب آشامیدنی شهری انجام می شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "دفع سنتی فاضلاب؛ تهدیدی برای سلامت کوهدشتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفع سنتی فاضلاب؛ تهدیدی برای سلامت کوهدشتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید