زمین های جلگه ای گیلان مستعد تکثیر پیاز زعفران

به گزارش وبلاگ طراحی من، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: زمین های جلگه ای استان برای تکثیر پیاز زعفران بسیار مناسب است.

زمین های جلگه ای گیلان مستعد تکثیر پیاز زعفران

به گزارش وبلاگ طراحی من، منوچهر پارسافر گفت: اگرچه زمین های جلگه ای استان، مساعد فراوری زعفران و گل دهی این محصول نیست اما غنی و مرطوب بودن خاک این مناطق، برای تکثیر پیاز زعفران بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه به علت پایین بودن مواد عالی خاک خراسان رضوی، پیازهای زعفران در این استان، ضعیف و کوچک است و باردهی کمتری دارند، اضافه نمود: در سال های 89 و 90 بر اساس هماهنگی و توافق سازمان های جهاد کشاورزی گیلان و خراسان رضوی، حدود شش تن پیاز زعفران از خراسان رضوی به گیلان منتقل و در حدود یک هکتار از زمین های شهرستان تالش کشت شد که پس از 9 ماه، پیازهای زعفران انتقالی از حدود چهار گرم به بیش از هشت گرم رسید که از نظر ذخیره غذایی برای گل دهی بسیار خوب است.

پارسافر با بیان اینکه در این دو سال، از شش تن پیاز زعفران، 15 تن پیاز تکثیر و فراوری شد که 60 در صد آن وزن بالای هشت گرم داشت، اظهار داشت: این در حالی است که به علت فقیر بودن خاک خراسان رضوی، این فرآیند سه سال طول می کشد اما در گیلان در یک سال این بازدهی را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه برای ایجاد مزارع تکثیر پیاز زعفران در جلگه، احتیاج به پیازهای اولیه یا مادر است، توضیح داد: اگرچه این سازمان با تأمین کودهای ریز مغذی، دستگاه های خشک کن و پیاز رایگان در سال های آغازین، از کشت الگویی زعفران در گیلان حمایت کرد اما به علت محدود بودن منابع اعتباری، توان خرید و توزیع رایگان پیاز زعفران را بین کشاورزان گیلانی ندارد.

پارسافر گفت: از طرفی بر اساس اعلام شورای تأمین خراسان رضوی، فروش پیاز زعفران به خارج از این استان ممنوع است و بهره برداران حتی خودشان هم نمی توانند آن را تهیه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زمین های جلگه ای گیلان مستعد تکثیر پیاز زعفران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین های جلگه ای گیلان مستعد تکثیر پیاز زعفران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید