قارچ جای گوشت را می گیرد؟

به گزارش وبلاگ طراحی من، قارچ از دسته سبزیجاتی است که در خصوص آن باورهای اشتباه بسیاری در میان عامه مردم وجود دارد. بعضی فکر می نمایند قارچ سبزی بی خاصیتی است و در مقابل، عده ای بر مفید بودن آن اتفاق نظر دارند؛ تا جایی که آن را به جای گوشت مصرف می نمایند، با این تصور که تمامی نیازهای شان به پروتئین ها تامین خواهد شد. نکته ای که همیشه باید به آن توجه کرد این است

قارچ جای گوشت را می گیرد؟

قارچ جای گوشت را می گیرد؟

نویسنده:*دکتر گلبن سهراب

قارچ از دسته سبزیجاتی است که در خصوص آن باورهای اشتباه بسیاری در میان عامه مردم وجود دارد. بعضی فکر می نمایند قارچ سبزی بی خاصیتی است و در مقابل، عده ای بر مفید بودن آن اتفاق نظر دارند؛ تا جایی که آن را به جای گوشت مصرف می نمایند، با این تصور که تمامی نیازهای شان به پروتئین ها تامین خواهد شد. نکته ای که همیشه باید به آن توجه کرد این است که قارچ را نباید جایگزین مناسب گوشت به حساب آورد، بلکه این ماده غذایی جزو سبزیجات بوده و ارزش غذایی اش هم محدود است.

اگر بخواهیم به خواص آن اشاره کنیم باید بگوییم که این سبزی یکی از منابع خوب فیبر محسوب می گردد اما نه تنها تمامی اسیدهای آمینه ضروری را دارا نیست، بلکه جذب پروتئین های موجود در آن به علت منشأ گیاهی بودن در مقایسه با منابع حیوانی پایین تر است. بنابراین استفاده از قارچ و جایگزین کردن آن به جای گوشت به ویژه برای بچه ها در حال رشد و زنان باردار یا شیرده عادتی غلط تلقی می گردد.

البته این ماده غذایی آن قدرها هم بی خاصیت نیست؛ چون منبع خوبی از اسیدفولیک به شمار میرود که یکی از ویتامین های گروه B است و در خون سازی نقش به سزایی دارد. پس از قلم نیاندازید که باید تنوع را در برنامه غذایی جدی بگیرید زیرا هر کدام از سبزیجات یک سری از ویتامین ها را بیشتر و یک سری را کمتر دارند.

سوال دیگری که گاهی توجه خانم ها را به خود جلب می نماید، این است که آیا قارچ مانده و قهوه ای شده را می توان مصرف کرد یا خیر؟

باید گفت تمامی سبزیجات، وقتی مدتی از نگهداری شان می گذرد، مقداری از ویتامین C خود را از دست می دهند. احتمالا تغییر رنگ قارچ به علت از دست دادن مقداری از ویتامین C و اکسید شدن در مقابل هواست اما به هر حال، تغییر رنگ نشانه بی خاصیت شدن کامل آنها نیست. طبیعی است که هرچه مواد غذایی و به ویژه سبزیجات را تازه تر مصرف کنید، ارزش غذایی بیشتری خواهند داشت.

متخصص تغذیه*

منبع: www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "قارچ جای گوشت را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ جای گوشت را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید