متوسط مصرف نهاده های دامی سالیانه 21 میلیون تن است

به گزارش وبلاگ طراحی من، تهران (پانا)- رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت امروز بطور متوسط مصرف نهاده های دامی سالانه در کشور حدود 21 میلیون تن است که 16میلیون تن آن از محل واردات تامین می گردد.

متوسط مصرف نهاده های دامی سالیانه 21 میلیون تن است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مجید موافق قدیری اضافه نمود: مهمترین رکن افزایش فراوری و کاهش وابستگی به واردات خوراک دام، ایجاد انگیزه در کشاوررزان است.

وی اضافه نمود: صعود قیمت ها در بازار محصولات پروتئینی در ماه های گذشته به دلیل چالش هایی که در تامین و توزیع نهاده های دامی پدید آمده، از یک سو فراورینمایندگان این محصولات را در معرض اتهام افکنی و هجمه قرار داده و از سوی دیگر سفره بخشی از مردم را از این محصولات تهی نموده است.

موافق قدیری اضافه نمود: اکنون در شرایطی که 90 درصد از نهاده های دامی مورد احتیاج کشور از محل واردات تامین می گردد، رشد فراوری در این بخش چه الزاماتی دارد.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: مهمترین رکن افزایش فراوری و کاهش وابستگی به واردات خوراک دام، ایجاد انگیزه در کشاوررزان است، زیرا وابستگی از آن جهت ایجاد شده که ایران از نظر منابع آب، زمین مناسب برای کشت و نیروی انسانی ماهر در مضیقه است و سرمایه گذاری روی تجهیزات حوزه کشاورزی نیز فاقد جذابیت است.

وی شرح داد: برای کاهش میزان وابستگی به واردات و افزایش کیفیت محصولات پروتئینی و خوراک دام در داخل کشور، بهره گیری از فناوریهایی که در جهان مرسوم بوده و در ایران نیز وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

به گفته این فعال صنفی، امروز استفاده از ظرفیت کارخانه های خوراک دام که با 10 درصد ظرفیت فعالیت می نمایند، باید مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا استفاده از ظرفیت کارخانه های خوراک دام بشکل کامل، به طور متوسط 1.2 میلیون تن واردات خوراک دام که ارزش آن حدود یک میلیارد دلار است، کاهش خواهد یافت.

وی توضیح داد: استفاده از ظرفیت کامل موجب کاهش خروج ارز و همچنین افت وابستگی می گردد و درعین حال استفاده از این ظرفیت عوایدی دیگری نیز هم چون افزایش کیفیت محصولات پروتئینی، افزایش رصد و پایش تامین نهاده های دامی، کاهش فساد و رانت در توزیع نهاده ها را به همراه دارد.

موافق قدیری گفت: بهره برداری از واحد های داخلی سبب می گردد تا فراوری خوراک دام بهینه شده و خواب سرمایه دامداران هم کاهش یابد، ضمن اینکه دولت نسبت به این مسایل آگاهی لازم را دارد.

وی خاطرنشان ساخت:خودکفایی در تامین نهاده های دامی در کوتاه مدت ممکن نخواهد شد و در شرایط کنونی حجم عمده ای از احتیاج کشور از محل واردات تامین شده و امروز کشور در شرایط مالی نامساعدی بسر می برد، از طرفی کشاورز هم انگیزه فراوری نداشته و احتیاجمند حمایت های لازم از سوی دولت است.

رییس انجمن مزبور گفت: جهش فراوری در این بخش احتیاجمند آن است که پول ارزان قیمت در اختیار کشاورز قرار گیرد و واردات فناوری های نو تسهیل گردد، ضمن اینکه توسعه آموزش کشاورزان نیز باید در دستور کار قرار گیرد و امکان استفاده از سم، کود و بذر مناسب توسط کشاورزان فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "متوسط مصرف نهاده های دامی سالیانه 21 میلیون تن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متوسط مصرف نهاده های دامی سالیانه 21 میلیون تن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید