توسعه ارقام عناب در مناطقی که سودآوری دارد

به گزارش وبلاگ طراحی من، مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه ارقام در مناطقی که از نظر تجاری سودآوری داشته باشد یکی از اقدامات وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

توسعه ارقام عناب در مناطقی که سودآوری دارد

شکرالله حاجی وند در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ طراحی من، اظهار کرد: خراسان جنوبی مهد کشت و پرورش عناب در کشور بوده و این منطقه می تواند به عنوان یکی از مهم ترین مناطق برای آینده باغبانی دیم پایه گذاری گردد.

وی با بیان اینکه در استان دانش بومی کشت دیم از سالیان گذشته با استفاده از بندسارها که ریشه در دانش قدیمیان دارد نهادینه گردیده است، اضافه کرد: در این زمان نقش آفرینی و وظایف بسیار سنگینی را برای اینکه محصولات مختص استان را توسعه دهیم باید ایفا کنیم که در جهادکشاورزی خراسان جنوبی این رخ داده است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سطح زیر کشت عناب در جهان بیش از دو میلیون هکتار و میزان فراوری سالانه در دنیا بیش از شش میلیون تن است.

حاجی وند ادامه داد: سطح زیر کشت عناب در کشور حدود 3200 هکتار است که 98 درصد این سطح زیر کشت در خراسان جنوبی، یک درصد در خراسان رضوی و یک درصد دیگر به صورت پراکنده در سایر مناطق کشور است.

وی اضافه کرد: برای توسعه کمی و کیفی محصول باید به زنجیره فراوری محصولات ویژه این استان مانند زرشک و عناب توجه کنیم که سال جاری این کار در استان شروع گردیده است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی عناب، توضیح داد: خرید تضمینی معمولا زمانی شکل می گیرد که قیمت محصول از کف قیمت پایین تر باشد.

حاجی وند ادامه داد: در مورد محصولات زراعی، تعاونی روستایی و وزارتخانه وارد عمل گردیده و خرید تضمینی شکل می گیرد.

وی اظهار کرد: قیمت محصولات باغی به شکلی است که از کف قیمت پایین تر نمی آید و بین بازار و فراوری همخوانی وجود دارد که به این علت موافق خرید تضمینی نیستیم.

ایجاد زنجیره های ارزش درمقابل برخورد با دلالان

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: البته اگر فعالیت واسطه گرها و دلالان باعث اختلال در کار باغداران گردد با آنان برخورد می گردد، چرا که این کار باعث ضرر به باغداران می گردد.

حاجی وند توضیح داد: ایجاد زنجیره های ارزش و ایجاد زنجیره های فراوری محصولات ویژه خراسان جنوبی یکی از کارهایی است که برای برخورد با دلالان شروع گردیده است.

وی با بیان اینکه عناب محصول باغی است که احتیاج آبی کمی دارد و اقداماتی برای آن پیش بینی گردیده است، اضافه کرد: برنامه کاری آینده، فرهنگ سازی دانش فنی است که در اختیار محققین خارجی و داخلی بوده و باید به بهره برداران انتقال داده گردد.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: این امر از سال گذشته با دعوت از محققین خارجی در خراسان جنوبی شروع گردیده و سال جاری نیز برای این کار برنامه ریزی خواهیم کرد.

حاجی وند اعلام کرد: با فرهنگ سازی دانش و اطلاعات فنی باغدار و بهره برداران می توانند به سود اقتصادی رسید.

وی با اشاره به اینکه بهره برداران صاحب دانش فنی هستند، اظهار کرد: با این حال باید بتوانیم از اطلاعات فنی کشورهای همسایه یا کشورهایی که در این زمینه صاحب نظر هستند، بهره بگیریم.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: در طی چند سال اخیر بیش از 10 رقم مختلف عناب در برخی از مناطق کشور جمع آوری گردیده که ارقام تجاری و اقتصادی هستند.

حاجی وند یادآور شد: توسعه ارقام در مناطقی که از نظر تجاری سودآوری داشته باشد یکی از اقدامات وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توسعه ارقام عناب در مناطقی که سودآوری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه ارقام عناب در مناطقی که سودآوری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید