نظارت 75 اکیپ دامپزشکی در خراسان شمالی بر کشتار دام عید قربان

به گزارش وبلاگ طراحی من، سید محمد مهدی احمدی ظهر یک شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی که به مناسبت عید قربان برگزار گردید، اظهار کرد: 75 اکیپ دامپزشکی شامل 42 اکیپ ثابت و 33 اکیپ سیار بر عرضه و کشتار دام روز عید قربان نظارت دارند.

نظارت 75 اکیپ دامپزشکی در خراسان شمالی بر کشتار دام عید قربان

احمدی اضافه نمود: همچنین به مناسبت عیدقربان از روز قبل این عید، 35 دامپزشک با 75 اکیپ مشخص گردیده همکاری لازم را خواهند داشت.

وی گفت: همچنین 18 گروه ثابت و سیار با هدف نظارت بر مسائل شرعی به هنگام ذبح به مردم نیکوکار خدمت رسانی می نمایند.

وی با بیان اینکه اکیپ دامپزشکی در سه مرحله کار نظارت را برعهده دارند، توضیح داد: نظارت ماموران دامپزشکی قبل، حین انجام ذبح و پس از کشتار است تا مشکلی به وجود نیایید.

خودداری از کشتار دام در معابر و منازل

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید نمود: تمامی کشتارگاه های سطح استان به طور رایگان برای خدمت رسانی به مردم در روز عید قربان آمادگی لازم را دارند، بنابراین مردم برای حفظ سلامت و بهداشت عموم از کشتار دام در معابر و منازل خودداری نمایند.

احمدی با اشاره به 12 مرکز عرضه دام در خراسان شمالی، گفت: از روز سه شنبه هفته جاری چهار مرکز در بجنورد، دو مرکز در شیروان و در هریک از شهرستان ها یک مرکز آماده عرضه دام به شهروندان هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته تعدادی دام غیرمجاز وارد خراسان شمالی گردیده بود، اظهار کرد: این دام ها که حامل بیماری بودند از خارج استان وارد شهرستان رازو جرگلان گردیده که با نظارت به موقع اکیپ دامپزشکی از عرضه آن جلوگیری شد.

این مسئول ادامه داد: بازرسان دامپزشکی لاشه دام های حامل بیماری را پس از کشتار معدوم کردند.

احمدی تاکید نمود: هم استانی ها دام مورد احتیاج خود را تنها از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی خریداری نمایند چراکه فاقد هرنوع بیماری هستند.

وی گفت: بیشتر کشتار دام در روز عید قربان توسط اهل تسنن در راز و جرگلان انجام می گردد به طوری که سالانه در این شهرستان پنج هزار راس دام ذبح می گردد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: هدف این اداره کل، نهادینه کردن فرهنگ کشتاردام در کشتارگاه ها است و هیچ قصدی برای برخورد قضایی نداریم.

احمدی گفت: چنانچه با کشتار غیرمجاز که سلامت عموم مردم را تهدید کند روبرو شویم قطعا برخورد می گردد.

وی توصیه کرد: به منظور پیشگیری از وقوع بیماری مشترک بین انسان و دام همچون بیماری کریمه کنگو، گوشت به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری و سپس مصرف گردد.

این مسئول مطرح کرد: عید قربان سال گذشته دامپزشکی استان 6 هزار و 391 راس دام را پیش از کشتار و دو هزار و 465 لاشه را مورد بازرسی قرار داد و همچنین 167 کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف را از چرخه مصرف خارج کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نظارت 75 اکیپ دامپزشکی در خراسان شمالی بر کشتار دام عید قربان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت 75 اکیپ دامپزشکی در خراسان شمالی بر کشتار دام عید قربان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید