روز جهانی خواب دیدن؛ 10 حقیقت باورنکردنی در خصوص خواب دیدن که نمی دانستید

به گزارش وبلاگ طراحی من، خواب دیدن پدیده ای جالب؛ هیجان انگیز و گاهی هم ترسناک و مرموز است. در حالی که هیچ توافق و تجمیع عملی در خصوص این که چرا ما خواب می بینیم وجود ندارد اما محققان گوشه ای از آن چه که در هنگام خواب دیدن در خصوص ما رخ می دهد را کشف نموده اند. 25 سپتامبر (3 مهر) روز جهانی خواب و رویا دیدن است. 10 حقیقت جالب در خصوص علت خواب دیدن و رویا که احتمالا نمی دانستید را از سایت Verrywell Mind در مجله خبرنگاران بخوانید.

روز جهانی خواب دیدن؛ 10 حقیقت باورنکردنی در خصوص خواب دیدن که نمی دانستید

همه خواب می بینند

نخستین حقیقت جالب در خصوص خواب دیدن و رویا این است که همه خواب می بینند. در واقع بچه ها و بزرگ سالان حتی آن هایی که ادعا می نمایند هیچ وقت خواب نمی بییند هم هر شب به طور متوسط دو ساعت رویا می بینند. محققان دریافته اند که افراد معمولا هر شب چند رویا می بینند که هر کدام بین 5 تا بیست دقیقه طول می کشند. به این ترتیب هر فرد به طور میانگین شش سال از طول عمر خود را خواب می بینند.

شما بیشتر رویاهای خود را فراموش می کنید

دومین حقیقت جالب در خصوص خواب و رویا این است که شما 95 درصد رویاهای خود را بلافاصله بعد از بیدار شدن به سرعت فراموش می کنید. طبق یک نظریه در خصوص این که چرا افراد اغلب رویاها را به سختی به یاد می آورند این است که تغییراتی که در طول خواب در مغز اتفاق می افتد، از پردازش اطلاعات و ذخیره سازی مورد احتیاج برای شکل گیری حافظه پشتیبانی نمی نماید.

اسکن مغز افراد در حال خواب نشان می دهد که لوب های پیشانی یا قدامی که نقش کلیدی در شکل گیری حافظه ایفا می نماید، در طول حرکت سریع چشم (REM) غیر فعال است، مرحله ای که در آن خواب دیدن اتفاق می افتد.

تمام خواب ها رنگی نیستند

در حالی که بسیاری از افراد ادعا می نمایند که در هنگام خواب رویاهای رنگی می بینند اما درصد کمی هم هستند که می گویند همواره رویاهای شان سیاه و سفید است. در تحقیقات انجام شده در این زمینه از افرادی که بعد از رویا دیدن در خواب بیدار شده بودند خواسته شد که از یک چارت رنگی، رنگی را که بیشتر در رویای خود دیده بودند انتخاب نمایند، رنگ های پاستلی نرم و ملایم بیشترین رنگ هایی بودند که از سوی این افراد انتخاب شدند.

خواب دیدن زنان و مردان با هم متفاوت است

می دانستید زنان و مردان خواب ها و رویاهای متفاوتی می بینند؟ یک حقیقت جالب در خصوص خواب و رویا این است که زنان و مردان خواب های متفاوتی می بینند و در واقع محتوای خواب های شان با هم متفاوت است. در چندین تحقیق انجام شده در این مورد تعیین شده که مردان بیشتر از زنان خواب اسلحه می بینند این در حالی است که زنان بیشتر از مردان خواب لباس و پوشاک می بینند. یک تحقیق دیگر نشان می دهد که در خواب های مردانه میزان فعالیت های فیزیکی بیشتر است در حالی که خواب های زنانه بیشتر شامل مکالمه و صحبت کردن و پس زدن و قبول نکردن مواردی است که در خواب و رویا رخ می دهد.

از سوی دیگر زنان دوست دارند رویاهای طولانی تری ببینند که شخصیت های بیشتری هم دارند. شخصیت هایی که معمولا در رویاها ظاهر می شوند، در خصوص مردان حضور مردان دو برابر بیشتر از زنان است و این در حالی است که زنان هر دو جنس را به طور مساوی در خواب و رویای خود می بینند.

حیوانات هم احتمالا خواب می بینند

بسیاری از افراد تصور می نمایند زمانی که یک سگ در خواب دست و پا و دمش را تکان می دهد احتمالا دارد خواب می بیند. محققان بر این باورند که که احتمالا حیوانات هم خواب می بینند. این در حالی است که درست مانند انسان، حیوانات به مرحله ای از خواب می روند که شامل مراحل REM و غیر REM است.

می توانید رویاها و خواب های تان را کنترل کنید

یک خواب روشن و واضح خوابی است که شما زمانی که در حال خواب دیدن هستید از خواب بودن خود مطلع هستید. در حقیقت یک خواب روشن و واضح حالت ترکیبی از مطلعی و خواب REM است که در طی آن شما اغلب می توانید محتوای رویایی را کنترل کنید.

احساسات منفی در الویت هستند

محققی به نام پروفسور کلوین.اس.هال بیش از 50 هزار رویا را از دانش آموزان دبیرستانی جمع آوری کرد. طبق نتایج این تحقیق بسیاری از احساسات در طول خواب دیدن تجربه می شوند. با این همه یک حقیقت جالب در خصوص خواب و رویا این است که شایع ترین احساسات تجربه شده در رویاها، اضطراب است و در مجموع احساسات منفی بیشتر از موارد مثبت هستند.

نابینایان در خواب بینا هستند

یک حقیقت جالب در خصوص خواب و رویا روی افرادی انجام شده که به طور مادرزادی نابینا هستند. حقیقت این است که نابینایان مادرزاد در خواب تصاویر را می بینند. اگر چه حرکات چشم آن ها در زمان REM کمتر از افرادی است که بینا هستند اما افراد نابینا احساسات رویایی مشابهی از جمله محتوای بصری را گزارش نموده اند. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، افرادی که از بدو تولد نابینا هستند چهار برابر افراد معمولی کابوس می بینند، چون استرس و احساسات بیشتری تجربه می نمایند. در یک تحقیق انجام شده در این زمینه خواب 50 نفر تحلیل شد. 25 نفر نابینا و 25 نفر بینا بودند. 11 نفر نابینای مادرزادی و 14 نفر در طول زندگی نابینا شده بودند. طبق نتایج این تحقیق، نابینایان مادرزادی 25 درصد مواقع، اما سایر نابینایان 7 درصد و افراد بینا 6 درصد مواقع کابوس می دیدند.

شما در زمان خواب دیدن فلج هستید

یک حقیقت جالب در خصوص خواب و رویا که به احتمال زیاد حسابی شما را متعجب خواهد نمود این است که عضلات بدن در مرحله خواب REM فلج هستند. این پدیده به عنوان توانایی فقدان کشیدگی طبیعی عضلانی مرحله REM خواب شناخته می شود و از بیدار شدن شما از خواب جلوگیری می نماید. در این حالت اساسا، چون نورون های حرکتی تحریک نمی شوند، بدن شما حرکت نمی نماید. در بعضی موارد، این فلج حتی می تواند به مدت 10 دقیقه به طول بینجامد که این وضعیت به نام فلج خواب شناخته می شود. در حالی که این تجربه می تواند ترسناک باشد اما به گفته متخصصان یک مرحله کاملا طبیعی است و بدن چند دقیقه قبل از بیدار شدن به حالت طبیعی برمی شود.

بسیاری از خواب ها جهانی و بین المللی هستند

در حالی که بسیاری از خواب ها و رویاها تحت تاثیر تجربیات شخصی هستند اما محققان دریافته اند که موضوع بسیاری از خواب ها در فرهنگ های مختلف یکسان است. برای مثال مردم سرتاسر جهان به طور مرتب در خصوص موضوعاتی مثل مورد حمله واقع شدن، پول دریافت یا سقوط کردن خواب می بینند. سایر تجربیات جهانی خواب دیدن عبارتند از: احساس یخ زدن و ناتوانی در حرکت کردن، دیر رسیدن، پرواز کردن و لخت بودن در انظار عمومی.

منبع: افق کوروش

به "روز جهانی خواب دیدن؛ 10 حقیقت باورنکردنی در خصوص خواب دیدن که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی خواب دیدن؛ 10 حقیقت باورنکردنی در خصوص خواب دیدن که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید