آشنایی با آداب معاشرت در قطار

به گزارش وبلاگ طراحی من، آداب معاشرت در قطار

اگرچه اغلب افراد برای سفرشان هواپیما را انتخاب می کنند، اما قطار یکی از گزینه هایی است که استفاده از هم مقرون به صرفه بوده و هم امنیت بسیار بالایی دارد. از قدیم الایام هم این وسیله نقلیه جز پرطرفدارترین وسایلی بوده که عموم مردم از آن استفاده می کردند. اما این وسیله نقلیه هم به مانند دیگر وسایل حمل و نقل عمومی دارای شرایط و آداب معاشرت خاصی می باشد، با توجه به اهمیت این موضوع ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره آداب معاشرت در قطار صحبت کنیم. اگر شما یکی از کسانی هستید که سفر با قطار را ترجیح می دهید پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با آداب معاشرت در قطار

دراز کردن پا بر روی صندلی جلویی

مطابق با نتایج تحقیقی بدست آمده از آداب معاشرت در قطار در یکی از ناپسندترین حرکات مسافران در طول سفر با قطار دراز کردن پای خود بر روی صندلی مقابل است. این عمل یکی از ناپسندترین حرکات متداول است که سبب مشکل آفرینی در طول سفر برای دیگر مسافران شده است، فرقی هم نمی کند که این کار پس از یک روز طولانی خسته کننده باشد یا پس از یک عصر طولانی مدت در هر دو صورت باعث آزار طرف مقابل می شود. در حقیقت طبق نتایج تحقیق مذکور، از هر پنج نفر، دو نفر در طول سفر خود با قطار، این اشتباه را انجام داده و پاهای خود را روی صندلی آویزان می کنند.

یک شرکت خدمات آنلاین لوکو تو که یک سایت اینترنتی به منظور مقایسه و رزرو بلیط های قطار فعال در بریتانیا و اروپا بوده به این موضوع توجه بسکمک کرده و انگیزه افراد از گذاشتن پای خود بر روی صندلی جلویی مورد بررسی قرار داده است. این سازمان بنابر مطالعه خود که بر روی 500 فرد بزرگسال انجام داده به این نتیجه رسیده است که این رفتار جز یکی از رفتارهای بسیار ناپسند و تحریک آمیز مسافران بوده است و بنابر گزارش مسافران جز برجسته ترین حرکات بد در قطار بوده است.

بعد از دراز کردن پا بر روی صندلی جلویی دیگر رفتاری که بسیار برای دیگر مسافران باعث اذیت است، خمیازه کشیدن، سرفه کردن و عطسه کردن بدون اینکه دست جلوی دهان گذاشتن، با صدای بلند تلفن صحبت کردن و سیگار کشیدن داخل کوپه جز رفتارهای منزجر کننده و آزاردهنده ای محسوب می شود که افراد در قطار از خود نشان می دهند. اگر می خواهید تا سوار قطاری شوید که اینگونه رفتارها را در آن نبینید، با خرید بلیط قطار از وبلاگ طراحی من خیال خودتان را راحت کنید.

اگرچه گذاشتن پا بر روی صندلی ممکن است باعث راحتی شما بشود، اما در عین حال کار غیربهداشتی و به عبارتی نوعی بی احترامی بوده که می تواند حتی در برخی موارد مشمول جریمه هم حتی بشود. اما سوال اینجاست که چرا بسکمک از مسافران در بخش حمل و نقل عمومی این کار را انجام می دهند؟

یک پزشک عمومی به نام دکتر سارا کایات که در اپلیکیشن درخواست پزشک GPDQ مشغول طبابت بوده و همچنین پزشک رزیدنت کانال ITV هم می باشد، در پاسخ به این سوال، علم زیست شناسی را مرجعی برای دریافتن جواب خود عنوان کرده است:

دلیل دکتر سارا کایات در خصوص دراز کردن پا توسط مسافران این بوده که افراد با بلند کردن پاهایشان، گردش جریان خود در بدنشان را بهبود می بخشند و جریان خود را در بدن خودشان افزایش می دهند. در نتیجه این کار میزان کاری که بدن آن ها برای این پمپاژ کردن و همچنین برگشت خون به تمام بدن انجام بدهد کاهش می یابد. توجه داشته باشید پس از یک روز طولانی کاری و یا شب هنگام بدن انسان ها نیاز دارد که حدبیشتر کمک را برای از خستگی و فشار وارده بر بدن خود کاهش دهند و از سفت و منقبض ماندن عضلات جلوگیری نماید.

راهکار رفع معضل دراز کردن پا چه می تواند باشد؟

در پاسخ به این معضل که توسط مسافران در جهتهای ریلی صورت می گیرد، دکتر سارا کایات راهکاری را ارائه کرده است که: توصیه دکتر کایات این است که هر زمان که افراد احساس کردند می خواهند پایشان را دراز کنند به صدای بدن خودشان گوش دهند و به این نیاز پاسخ مثبت دهند، اما نه با ایجاد مزاحمت برای دیگران؛ این افراد می توانند با قدم زدن و چند نمونه تمرین کششی عملیات خون رسانی به تمام بدن خودشان را تامین کنند. اگر هم نخواستید که از جایتان بلند شوید می توانید مچ پایتان را بچرخانید و یا با 10 مرتبه بالا و پایین بردن سبب گردش راحت تر خون در بدنشان بشوند.

از انجام کارهایی که برای خودتان هم آزاردهنده است خودداری کنید!

توجه داشته باشید که اگر کارهایی که خودتان انجام می دهید را کس دیگری انجام دهد، موجب اذیتتان خواهد شد یا خیر! در صورتی پاسخ شما بلی بود منصفانه است که خودتان هم آن کار را انجام ندهید، اما گاهی ممکن است که کار ناپسند و به عبارت خارج از فرهنگ عموم جامعه برای شما اهمیتی نداشته باشد، این به معنای آن نیست که شما مجوز انجام آن را دارید.

حتما یک جعبه دستمال کاغذی همراه داشته باشد!

توجه داشته باشید که همیشه یک جعبه کوچک دستمال کاغذی همراه خودتان داشته باشید که در طول سفر در صوت بروز هرگونه آبریزش بینی یا عطیه که ناگهان رخ می دهد از آن استفاده کنید. دریافت آب بینی با آستین یا عکس کردن بدون اینکه جلوی دهانتان را بگیری خارج از آداب معاشرت در قطار است.

خوردن غذاهای ادویه دار و سرخ شده ممنوع!

از خوردن غذاهای ادویه دار نظیر ماهی، غذاهای سرخ شده و یا فست فود خودداری نمایید. به جای این گونه غذاهای برای طول سفرتان غذاهایی مانند اسنک، بیسکوئیت و میوه و همچنین یک بطری آب با خود همراه داشته باشید.

  • ترجیحا با خود ساندویچ به همراه داشته باشید

اگر چه بیشتر قطارها رستوران دارند و می توانید غذا سفارش دهید اما به همراه داشتن یک ساندویچ یا میان وعده برای سفرهای کوتاه فکر بسیار خوبی خواهد بود. قبل از خرید بلیط قطار خود، توضیحات قطار را بخوانید و از وجود رستوران در آن با خبر شوید. از مهماندار قطار ساعات سرو غذا را در رستوران قطار بپرسید و برای اینکه به شما غذا برسد، بهتر است که در ساعات اولیه سرو غذا به رستوران بروید یا در همان ابتدا به مهماندار واگن خود سفارش غذایتان را بدهید تا برای شما غذا نگه دارند.

در حفظ نظافت و پاکیزگی قطار کوشا باشید!

لازم به ذکر است که بگوییم مسئولیت پاکیزگی تخت های کوپه های قطار برعهده خود شخص مسافر است، در صورتی که غذا میل کردید، حتما نایلون یا پاکت آن را درون سطل زباله بیاندازید و در نظافت واگن خود بسیار کوشا باشد، این موضوع خود یکی از مواردی است که جز مهمترین آداب معاشرت در قطار به شمار می آید. لطفا در صورتی که به سطل ذباله دسترسی نداشتید آن کیسه را همراه خودتان به بیرون از قطار بیاورید تا برای مسافران بعدی منظره ای زشتی از قطار به جا نماند.

از آرایش کردن در جلو دیگران پرهیز کنید!

یکی از کارهای ناپسند که تنها در لیست موارد آداب معاشرت در قطار می گیرد بلکه در بسکمک از مکان های عمومی دیگر هم کار درستی به شمار نمی رود آرایش کردن است. از قلم نیاندازید که محیط قطار یک محیط عمومی است و برای ترمیم آرایش یا آراستن خودتان لازم است که به دستشویی بروید. همچنین کارهای دیگری نظیر دریافت ناخن، آرایش مژه ها و ابروها و همچنین استفاده از پودر که سبب به جا ماندن زباله در قطار می شود جدا خودداری فرمایید.

مراقب چمدان خود باشید!

همیشه رعایت کردن جانب احتیاط در سفر با قطار حرف اول را می زند. بهتر است از همان ابتدا مراقب بارها و چمدان خود باشید. آن را در جایی بگذارید که دیگر اشخاص به راحتی نتوانند آن را بردارند. سعی کنید اگر می شود چمدان را در کنار خود بگذارید. در قطارهای اتوبوسی کمدهایی همگانی برای گذاشتن چمدان تعبیه شده است. این کمدها اگرچه فضای شما را باز می کند اما به دلیل همگانی بودن در آن باز بوده و همه افراد درون قطار به آن دسترسی دارند. اگر در کوپه هستید در نظر بگیرید که شاید دیگر افراد درون کوپه در ایستگاه های میانی پیاده شوند و افراد جدیدی جای آن ها را بگیرند. برای اطمینان بیشتر از امنیت چمدان خود سعی کنید تا جایی که می توانید آن را در کنار خود یا مکانی که امنیت بیشتری دارد جای دهید. همچنین مدارک مهم و لوازم ضروری خود را در یک ساک دستی و در کنار خود داشته باشید.

از زمان خود در قطار هوشمندانه استفاده کنید!

در طول سفری که با قطار خواهید داشت، سعی کنید حتما همراه خود کتاب یا راهی برای تماشای ویدیو و فیلم داشته باشید تا حوصله یتان سر نرود. افراد بسیای هستند که برای رفع بی حوصلگی خودشان اقدام به همکلامی با دیگران می کنند که در برخی موارد موجب اذیت دیگران می شود. از همین رو زمانی که در سفرهای طولانی با قطار هستید، می تواند فرصتی برای سازماندهی یا برنامه ریزی برای کارها و اهداف بعدی شما باشد. از این زمان به خوبی استفاده کنید. دفترچه یادداشت خود را به همراه داشته باشید، مجله یا کتاب بخوانید، عکس های بد و نامطلوبی که در طول سفر گرفته اید پاک کنید، اگر اهل سفرنامه نویسی هستید، بنویسید، دوباره برنامه سفر خود را چک کنید یا ایمیل های خود را جواب دهید. بیشتر قطار ها دارای پریز برق هستند، در نتیجه اگر وسیله های برقی مانند گوشی هوشمند یا دوربین دارید که نیاز به شارژ دارند از این فرصت استفاده کرده و آن ها را شارژ کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که زیاد خود را سرگرم کارتان نکنید، گاهی سر را بالا آورده و از پنجره به منظره هایی که در بیرون قطار جلوی رو شما هستند نگاهی بیندازید و از سفر لذت ببرید. رعایت این مورد یکی از مهمترین موارد در آداب معاشرت در قطار به شمار می آید چرا که شما هم به خودتان شخصیت بالایی داده اید و هم به حقوق دیگران احترام گذاشته اید.

نحوه استفاده از سرویس بهداشتی قطار

یکی دیگر از مواردی که در لیست آداب معاشرت در قطار قرار می گیرند نحوه استفاده از سرویس های بهداشتی در قطار است. اگرچه قطار در ایستگاه های متعددی می ایستد و در ایستگاه ها شما به سرویس های بهداشتی دسترسی دارید، اما استفاده از سرویس بهداشتی قطار مزیت های خودش را نیز دارد. عموماً سرویس های بهداشتی قطار را در انتها و ابتدای هر واگن پیدا می کنید. اگر اشغال باشد می توانید زمانی که در راهرو واگن هستید علامت قرمز سرویس بهداشتی را در سمت آن ببینید. علامت های سبز در بالای ورودی یا خروجی واگن نشان دهنده خالی بودن و علامت قرمز نشان دهنده اشغال بودن سرویس بهداشتی است. در سفر با قطار هر واگنی یک مهماندار دارد که می توانید از او هر سوالی که داشتید بپرسید. همچنین مهماندار موظف است که نظافت سرویس های بهداشتی را در صورت لزوم انجام دهد. اگر می ترسید که از قطار در ایستگاه ها جا بمانید، به جای استفاده از سرویس های بهداشتی در هر ایستگاه از سرویس های بهداشتی درون قطار استفاده کنید. نکته: در زمانی که قطار به ایستگاهی می رسد و توقف می کند، تمام در سرویسهای بهداشتی قفل می شود. بنابراین حواستان باشد که در این زمان ها از آن ها استفاده نکنید.

قوانین عمومی را رعایت کنید

یکی دیگر از مواردی که در لیست آداب معاشرت در قطار قرار می گیرد رعایت قوانین عمومی قطار است.به افرادی که درون کوپه شما هستند نگاه کنید، اگر آن ها را ساکت، در حال کار یا خوابیدن یافتید، شما نیز ساکت باشید. بلند حرف نزنید و سرو صدا نکنید. به حقوق دیگر افراد احترام بگذارید. یکی از نکات مهم سفر با قطار پوشیدن کفش مناسب است. اگر می خواهید در کوپه های تخت شو، بر روی تخت خود بخوابید شاید لازم باشد که کفش های خود را در بیاورید. کفش هایی را برای سفر با قطار انتخاب کنید که به راحتی پوشیده شوند و یا در آورده شوند. همچنین تمیز بودن جوراب و پاهایتان را نیز در نظر بگیرید تا باعث آزار دیگر افراد در کوپه خود نشوید.

از ایستگاهی که می خواهید در آن پیاده شوید مطلع باشید

نقشه حرکت قطار را از قبل نگاه کنید. بدانید چند ایستگاه تا رسیدن به مقصد دارید. اگر گوشی هوشمند دارید، جهت خود را ردیابی کنید. نام ایستگاه قبل از ایستگاهی که می خواهید در آن پیاده شوید، را به خاطر بسپارید. قبل از سفر راجع به ایستگاهی که می خواهید در آنجا پیاده شوید، پرس و جو کنید. اینکه در کجا واقع شده است، چقدر با شهر فاصله دارد و برای رفتن به داخل شهر آیا تاکسی یا دیگر وسیله حمل و نقل فراهم است یا خیر. چه ساعتی از شبانه روز به مقصد می رسید؟ پاسخ به تمام این سوال ها می تواند به شما کمک کند. اگر چه این مورد جز آداب معاشرت در قطار آنچنان به شمار نمی آید اما دانستن آن سبب می شود که شما در طول سفرتان دچار مشکل نشوید.

منبع: الی گشت

به "آشنایی با آداب معاشرت در قطار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آداب معاشرت در قطار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید