تملک 4 اثر تاریخی ثبت شده گیلان

به گزارش وبلاگ طراحی من، مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان از خرید و تملک چهار اثر تاریخی گیلان از محل اعتبارات ملی و استانی به ارزش بیش از هفت میلیارد ریال اطلاع داد.

تملک 4 اثر تاریخی ثبت شده گیلان

به گزارش وبلاگ طراحی من، شهرود امیرانتخابی در تشریح این خبر، گفت: اداره کل میراث فرهنگی در راستای حفاظت و احیاء آثار تاریخی استان، پس از پیگیری های متعدد پیروز شد چهار اثر ثبتی شاخص استان را در لیست تملک خود قرار دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، اضافه کرد: به منظور حفاظت و احیاء آثار تاریخی استان 6 دانگ ساختمان سرهنگ عضدی سیاهکل که به شماره 15223در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، خریداری شده و در صورت وجود تامین اعتبار، این بنای تاریخی پس از انجام فعالیت های مرمتی به موزه و اداره میراث فرهنگی شهرستان تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح توجیهی مرمت و احیاء خانه عضدی نیز توسط معاونت میراث فرهنگی آماده شده و در صورت تخصیص اعتبار لازم، در اسرع وقت نسبت به مرمت و احیاء آن اقدام خواهد شد.

امیرانتخابی با اعلام اینکه سه اثر بعدی تملک شده، تپه خسروخانی به شماره ثبت ملی 9943، تپه باستانی گرده کول به شماره ثبت ملی 20603 و خرید چهار دانگ از خانه تاریخی محصصی به شماره ثبت ملی 14986 است، گفت: برای طرح احیاء خانه محصصی لاهیجان نیز پس از انجام فعالیت های مرمتی، کاربری موزه خوشنویسی استان، مد نظر است.

وی با بیان اینکه برای تملک آثار ذکر شده بیش از هفت میلیارد ریال هزینه شده است، توضیح داد: به دلیل کمبود اعتبارات برای تملک آثار و در موارد اضطراری با داشتن طرح توجیهی، بودجه لازم تخصیص داده می گردد.

امیرانتخابی در سرانجام یادآور شد: اداره کل استان در یکسال اخیر، اقدامات بسیار خوبی در زمینه های راه اندازی موزه های تخصصی، دولتی و مشارکتی، ثبت آثار تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی کشور، تملک آثار تاریخی، مرمت بناهای تاریخی، انجام کاوش های باستان شناسی، برگزاری جشنواره ها، همایش ها و... اجرا کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تملک 4 اثر تاریخی ثبت شده گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تملک 4 اثر تاریخی ثبت شده گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید