تپه سیلک از آثار ملی ایران به شمار می رود

به گزارش وبلاگ طراحی من، بیتوته/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تپه سیلک از آثار ملی ایران به شمار می رود.

تپه سیلک از آثار ملی ایران به شمار می رود

سیلک نام اولین تمدن شهرنشینی ایران مرکزی در کاشان است که در 3 کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار گرفته است. قدیمی ترین خاستگاه تمدن بشری را سیلک کاشان عنوان می کنند یعنی اولین جایی که شهرنشینی شکل گرفت، آنجا که آریایی ها اولین تمدن شهر نشینی را ایجاد کردند. تمدن اقوام تپه سیلک در 2500 سال پیش مغلوب تمدن آریایی شد که آثار آنها در طبقات مختلف حفاری از قبیل ظروف لوله دار بلند با نقش اسب و خورشید و اسلحه آهنی و شمشیر و نیزه های بلند کشف شده است. محوطه باستانی سیلک که در منطقه فین کاشان واقع شده، قدمتی در حدود 7 هزار سال دارد.

محوطه باستانی سیلک در ضلع جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار گرفته است و از دو تپه شمالی و جنوبی که در فاصله 600 متری یکدیگر قرار دارند و دو گورستان تشکیل شده است. یکی از گورستان ها که گورستان الف نامیده می شود، 3500 سال قدمت دارد و در 200 متری جنوب تپه جنوبی واقع شده که امروزه روی آن بلواری احداث شده است. گورستان دیگر که گورستان ب نامیده می شود، 3000 سال قدمت دارد و در زیر باغ ها و زمین های کشاورزی ضلع غربی تپه ها قرار گرفته است.

تپه سیلک در حقیقت زیگورات یا محل عبادت اقوام باستانی بوده که از گل رس و سفال ساخته شده است. این بنای تاریخی تا سال 1310 شناسایی نشده بود و در میان مردم کاشان به شهر نفرین شده معروف بود تا اینکه با کاوش های باستان شناسان کشف شد.

در خرابه های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف قدیمی پیدا شده که این اشیا در موزه لوور فرانسه، موزه ملی ایران و موزه باغ فین و موزه ای در جنب این بنای باستانی قرار داده شده اند. این تپه تاریخی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت قدیمی ترین آثار بدست آمده از تپه شمالی به حدود 7500 سال قبل می رسد و آخرین آثار مکشوفه از تپه جنوبی مربوط به 5000 سال قبل است.

منبع: همگردی

به "تپه سیلک از آثار ملی ایران به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه سیلک از آثار ملی ایران به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید