داعشی ها در اسارت کردهای سوریه ، در زندان حَسَکه چه می گذرد؟ (

به گزارش وبلاگ طراحی من، بیش از یک سوم از 5 هزار زندانی مرکز نیاز به درمان زخم ها دارند و تنها 300 نفر از آنها می توانند در درمانگاه زندان بخوابند.

داعشی ها در اسارت کردهای سوریه ، در زندان حَسَکه چه می گذرد؟ (

تیم خبری خبرگزاری فرانسه در اتفاقی نادر اجازه حضور در یکی از بازداشتگاه های داعش در شمال شرقی سوریه - تحت کنترل نیروهای کرد- را پیدا کرد. پس از حمله ترکیه به کردهای مستقر در شمال سوریه در اوایل ماه جاری میلادی این منطقه با هرج و مرج روبه رو شده و سوال اصلی بسیاری در جهان امنیت درهای آهنی این سلول هاست.

به گزارش وبلاگ طراحی من به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پشت درهای آهنی در سلول زندانیان داعش افرادی استخوانی، نحیف با چشم هایی بی احساس در لباس های نارنجی دیده می شوند.

آنها از ده ها کشور در شهر حسکه سوریه زندانی شده اند. کشورهایی که نه خواستار بازگشت و نه خواستار آزادی آنها هستند.

5 هزار زندانی سوری، عراقی، آلمانی، بریتانیایی و فرانسوی این سلول ها ثمره 5 سال فعالیت ارتش بین المللی داعش است.

عکس: خبرگزاری فرانسه

این افراد، متهم به انجام قساوت های گسترده مانند کشتار دسته جمعی، اعدام، تجاوز، شکنجه و به اسارت دریافت مردم در سرزمین های تحت کنترل داعش در سوریه و عراق هستند. جرائمی که از آنها برای تبلیغات و جریان سازی گسترده فیلم برداری شده است.

برخی از زندانیان، نوجوان هستند و در ماه های گذشته حتی یک بار هم نور آفتاب را ندیده اند.

تشک خاکستری و فومی آنها روی کف سرد سلول قرار گرفته است و در گوشه ای از سلول دیوار نیمه ای به عنوان حایل سرویس بهداشتی وجود دارد.

بوی بسیار بدی در بخش درمانگاه زندان پیچیده است. به همین دلیل بازدیدکنندگان از ماسک های ویژه جراحی درمانگاه برای گشت در درمانگاه و سلول ها استفاده می کنند.

زندانیان از آنچه در بیرون از درهای زندان اتفاق می افتد خبری ندارند. آنها روزها را با بی تفاوتی، شمارش دانه های تسبیح و نمازهای 5 گانه مسلمانان می شمارند.

آنها اعلام روز یکشنبه ترامپ رئیس جمهور آمریکا در باره عملیات تعقیب و مرگ ابوبکر بغدادی رهبر داعش را نشنیده اند.

رئیس زندان که خود را با نام سرهات معرفی می کند در این باره می گوید: آنها هیچ ارتباطی با جهان خارج ندارند.

عکس: خبرگزاری فرانسه

بسیاری از زندانیان در این مرکز فقط پوست و استخوان هستند. خوش شانس ترین آنها تختی برای خواب دارند. اما بیشتر آنها روی زمین می نشینند و در معرض قطع عضو حاصل از عفونت زخم ها قرار دارند.

درمانگاه زندان نیز مانند سلول های دیگر شلوغ است. مردی خاکستری با عصای زیر بغل راه خود را از میان جمعیت ارواح باز می کند.

زخمی ها حاصل شکست شدید نیروهای داعش در مبارزه با نیروهای کرد هستند که در زمان عملیات (ماه مارس گذشته) در ائتلاف گسترده با آمریکا بودند.

برخی از این اسرا نیز ساکنان آخرین مناطق تحت کنترل خلافت در ناحیه باغوز سوریه در 200 کیلومتری جنوب این منطقه هستند.

بیشتر این مردان در بازداشتگاه مرکزی حسکه سوریه نگهداری می شوند در همین منطقه دستگیر شده و عده ای نیز در مناطق دیگر تحت کنترل کردها بازداشت شده و به این مرکز منتقل شده اند. بسیاری از آنها گرسنه و مصدوم هستند.

آقای آسل ماتان 22 ساله یکی از زندانیان می گوید: می خواهم آزاد شده و به خانه بروم. این جوان در 17 سالگی زادگاهش ولز (بریتانیا) را ترک کرد تا به برادرش در موصل (یکی از شهرهای شمالی عراق) محل تولد خلافت داعش بپیوندند.

عکس: خبرگزاری فرانسه

او پس از کشته شدن برادرش به سمت شهر رقه سوریه رفت.

ماتان یک زندانی بریتانیایی نیز در این باره گفت: میخواهم به بریتانیا بازگردم. وی افزود: ای کاش هرگز به گروه بغدادی در سال 2014 پاسخ نداده بوده و آنها را نمی پذیرفتم.

منابع آمریکایی به خبرگزاری فرانسه از کشته شدن بسیاری از جوانان ولز خبر دادند.

مقامات کردی از حضور بیش از 50 ملیت در زندان های تحت کنترل خود خبر داده اند. تعداد متهمین داعش در مجموعه زندان های آنها به بیش از 12 هزار نفر می رسد.

تعداد زیادی از زندانیان داعش ریشه های فرانسوی - تونسی دارند. آنها به دلیل بازخورد اجتماعی در این کشورها علاقه زیادی به بازگشت ندارند. جوامع آنها نیز نگران بازگشت این افراد به کشورشان هستند.

از طرفی شرایط منطقه ای نیز چندان مساعد نیست. کردها به دلیل خروج غافگیرانه آمریکا از ائتلاف و فشار ترکیه به سختی قادر به حفاظت از خود هستند.

عکس: خبرگزاری فرانسه

مقامات کرد پیشتر هشدار دادند که حمله ترکیه - که در 9 اکتبر سال جاری عملیاتی شد- می تواند به شورش در زندان های داعش و آزادی برخی از متعصب ترین آنها منجر شود.

به گفته یک مقام آمریکایی در حال حاضر بیش از 100 نفر از زندانیان داعش فرار کرده اند.

سرهات مدیر زندان در این باره گفت: آنها ابتدا بر سر مسئله غذا شورش کرده و به نگهبانان حمله کردند و به صورت دروغین مسایل سلامت را پیش کشیدند.

در این زندان سلولی به بچه هایی اختصاص دارد که قبلا در داعش برای مبارزه آموزش داده می شدند.

عکس: خبرگزاری فرانسه

یک پسر 9 ساله سرش را از میان دریچه بیرون می آورد تا بازدیدکنندگان را ببیند. نگهبانان نیز از او می خواهند تا هم سلولی هایش را ساکت کند.

بیش از یک سوم از 5 هزار زندانی مرکز نیاز به درمان زخم ها دارند و تنها 300 نفر از آنها می توانند در درمانگاه زندان بخوابند. بسیاری از این افراد به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند و نیازمند درمان های ویژه هستند. برخی از بچه ها قبلا به سرزمین های خود بازگشته اند اما سرنوشت مردان این زندان نامشخص است.

عکس: خبرگزاری فرانسه

یک پسر 24 ساله بلژیکی لباس خود را بالا می زند و زخم های بازش را نشان تیم خبرگزاری فرانسه می دهد. او می گوید: بدنم در حال ریختن و جدا شدن است. او می گوید: یکی دیگر از اعضای گروه در حین تمیز کردن اسلحه تصادفا به من شلیک کرد.

بسام عبدل عظیم 42 ساله هلندی- مصری نیز در یک حمله هوایی مصدوم شده و اینک قادر به تکان دادن پای راست خود نیست. او اعتراف می کند که چگونه همسرش را با وعده سفر به ترکیه به سرزمین های تحت خلافت داعش کشانده است.

منبع: عصر ایران

به "داعشی ها در اسارت کردهای سوریه ، در زندان حَسَکه چه می گذرد؟ (" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داعشی ها در اسارت کردهای سوریه ، در زندان حَسَکه چه می گذرد؟ ("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید