8 زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

به گزارش وبلاگ طراحی من، روزنامه هفت صبح - مصطفی آرانی: این هفته، بلژیک برای نخستین بار، یک زن را در مقام ریاست دولت یا همان نخست وزیری خود دید. همین موضوع بهانه ای شد تا به زندگی او و هفت رئیس دولت دیگر بپردازیم که در سراسر دنیا و البته بیشتر در اروپا، به عنوان رئیس دولت، نخست وزیر یا رئیس جمهور مشغول فعالیت هستند.

8 زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند

طبیعی است که در این فهرست، صرفاً به افرادی پرداختیم که در حال حاضر در دفتر کار خود به عنوان رئیس دولت حضور دارند وگرنه دنیا، به خصوص در تاریخ معاصر خود، کم رئیس دولت خانم نداشته است.

8 رئیس دولت خانم دنیا

دنیا، برای اولین بار در 21 جولای 1960 یعنی حدوداً 70 سال پیش، برای نخستین بار یک زن را در دفتر نخست وزیری دید. آن زن سیریماو بندارانایکه نام داشت که به مدت 4 سال و 249 روز، رئیس دولت سریلانکا بود.

این خانم البته به راحتی به این مرحله از سیاست رسیده بود چرا که شوهرش از نخست وزیران قبلی سریلانکابود که از سال 1956 تا زمان ترورش به دست یک راهب بودایی در سال 1959 در این سمت کار کرد.

در واقع این خانم بلافاصله بعد از شوهر خود نخست وزیر و پیروز شد برای سه دوره از 1960 تا 1965، از 1970 تا 1977 و ا ز 1994 تا 2000 نخست وزیر سریلانکا گردد. او در سال 2000 فوت کرد، اما حتی دخترش نیز از این مزایای خانوادگی استفاده کرد و رئیس جمهوراین کشور آسیای شرقی شد.

از آن موقع تاکنون دنیا کم به خود رئیس دولت زن ندیده است و در خاطره جمعی ما نیز دوره حکمرانی افرادی مثل ایندیرا گاندی، بی نظیر بوتو و مارگارت تاچر باقی مانده است. این نوشته، اما تلاشی است برای آنالیز زندگی شخصی و سیاسی هشت نخست وزیر و رئیس جمهور فعلی در دنیا.

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک

خانم فردریکسن از تابستان سال جاری به عنوان نخست وزیر دانمارک انتخاب شده است. او با 41 سال سن، جوان ترین رئیس دولت در این کشور است. او در سا ل 1977 در خانواده ای معمولی با پدری حروفچین و مادری معلم متولد شده و تحصیلات خود را در دانشگاه آلبورگا دانمارک در علوم اداری و اجتماعی به خاتمه رسانده است.

فردریکسن از سال 2001 یعنی از 24 سالگی به طور جدی وارد سیاست شده است و نخستین سمتش عضویت در فلکتین، مجلس دانمارک به عنوان منتخب استان کپنهاگ بوده است.

با این حال ارتقای او در سمت های عالی دولتی مربوط به 10 سال بعد است که او توانست ابتدا وزارت کار و سپس وزارت دادگستری دانمارک را اداره کند و پس از دوره ای فعالیت به عنوان رهبر حزب سوسیال دموکرات و البته رهبر اپوزیسیون دولت، نهایتاً در ژوئن سال 2019 به عنوان نخست وزیر دانمارک معرفی گردد.

خانم فردریکسن، از سال 2003 تا 2014 با آقایی به نام اریک هر، ازدواج نموده بود و از او دو فرزند دارد، اما حالا با بازیگری دانمارکی به نام بوتنگبرگ هم خانه است.

سوفی ویلمز، نخست وزیر بلژیک

سوفی ویلمز در ژانویه 1975 متولد شده است و 44 سال سن دارد. او فارغ التحصیل رشته ارتباطات کاربردی، تبلیغات و بازاریابی در بروکسل است. او همچنین دارای یک مدرک در حوزه مدیریت اقتصادی است. سوفی ویلمز نخست وزیر جدید بلژیک در سال 2000 میلادی با عضویت در شورای شهر اوکل در جنوب بروکسل، وارد دنیای سیاست شد.

مسئولیت های او تا سال 2015 در سطح محلی باقی ماند ولی این را هم باید گفت که پس از تکمیل تحصیلاتش به عنوان مدیر اقتصادی در پروژه ای مربوط به همکاری های بین المللی و گسترش اتحادیه اروپا در کمیسیون اروپا مشغول به کار شد. سوفی ویلمز پیش از آنکه در سال 2015 به عنوان وزیر بودجه، وارد دولت گردد، در سال 2014 عضو مجلس بلژیک بود.

او همین چند روز پیش به عنوان نخستین رئیس دولت زن در بلژیک منتخب شد. او با یک مرد استرالیایی به نام کریستوفر استون ازدواج نموده و چهار فرزند دارد. البته این را هم باید گفت که خانم ویلمز در حالی روز شنبه 26 اکتبر از سوی کمیته وزارتی برای این سمت معین شد که اکثریت مجلس را در اختیار ندارد و از این روست که تاو گفته در دولت موقت فرصت زیادی برای انجام کاری ندارد و درخواست نموده که هر چه سریع تر دولت ائتلافی تشکیل گردد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان

مرکل که در میان هواداران خود به موتی یا مادر معروف است 65 سال سن دارد و از سال 2005 تاکنون یعنی به مدت 14 سال، صدراعظم آلمان بوده است. البته او گفته در سال 2021 دیگر برای کسب عنوان صدراعظمی کاندیدا نخواهد شد.

او که دکترای شیمی دارد و ظاهراً در دوران دانشگاه درسش را هم خوب می خوانده، کار خود را به عنوان نماینده مجلس از سال 1991 شروع نموده است. در دو دوره بین سال های 1991 تا 1998 دو وزارتخانه را اداره نموده و بعد از آن در سمت های حزبی فعالیت نموده تا اینکه به صدارت اعظمی در آلمان رسیده است.

خانم مرکل، صدراعظم آلمان که تا به حال دو بار هم ازدواج نموده، اساساً فرزندی از خود ندارد. مرکل از ازدواج اول خود که در سال 1977 و در 23 سالگی انجام داد و پنج سال به طول انجامید بچه ای ندارد و وقتی در سال 1998 یعنی در 44 سالگی هم برای بار دوم ازدواج کرد، احتمالاً فکر کرد که برای مادر شدن، کمی دیر شده است. مرکل البته نامادری دو فرزند همسر فعلی خود است.

شیخ حَسینه واجد، نخست وزیر بنگلادش

10 سال است که نخست وزیر بنگلادش است. او که بزرگ ترین فرزند شیخ مُجیب الرحمن بنیانگذار این کشور جنوب شرقی آسیا است از سال 1996 تا 2001 به عنوان نخست وزیر در این کشور فعالیت نموده و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری در تاریخ بنگلادش را در کارنامه دارد.

خانم حسینه از سال 1981 یعنی شش سال پس از مرگ پدرش وارد سیاست شد و رهبری حزب عوامی لیگ در بنگلادش را به عهده گرفت. در همین سمت او تا به حال دو دوره ریاست اپوزیسیون را به عهده دارد و برای چهار دوره هم نخست وزیر شده است که البته دو دوره خاتمهی آن، در نتیجه انتخابات هایی بوده که نتیجه آن مورد انتقاد احزاب مخالف و بعضی ناظران بین المللی قرار گرفته است.

حسینه در لیست 100 زن تأثیرگذار دنیا در سال 2018، رده بیست وششم را به خود اختصاص داده و یکی از قدرتمندترین رهبران دنیا به حساب می آید. او از سال 1968 تا 2009 همسر وازد میاح، دانشمند اتمی بوده و از او دو فرزند دارد.

ارنا سلبرگ، نخست وزیر نروژ

58 سال دارد و از سال 2013 به عنوان دومین نخست وزیر نروژ در تاریخ این کشور مشغول فعالیت است. در دوره های 1983-1979 و 1989-1987 عضو شورای شهر برگن بود و از سال 1989 یکی از اعضای استورتینگ، مجلس نروژ شده است. او برای دوره ای رهبر انجمن زنان حزب محافظه کار بوده است و از سال 2001 تا 2005 وزیر دولت محلی و توسعه ای منطقه ای می گردد.

در اواخر این دوره یعنی از سال 2004، او رهبر اپوزیسیون می گردد و با پیروزی در انتخابات 2013 پس از گروهارلم بروندلاند، دومین نخست وزیر زن نروژ نام می گیرد. سولبرگ در برگن نروژ زاده شد. وقتی 16 سال داشت در مدرسه مشکل داشت و تشخیص دادند مشکل خوانش پریشی دارد.

با این وجود در کلاس دانش آموز فعالی بود. در سال 1986 از دانشگاه برگن در رشته جامعه شناسی، علوم سیاسی، آمار و اقتصاد کارشناسی ارشد گرفت. در 1996 با یک تاجر و از اعضای قبلی حزب محافظه کار به نام سیندر فینس (Sindre Finnes) ازدواج کرد و از او دو بچه دارد.

کولیندا کیتاروویچ؛ رئیس جمهور کرواسی

خانم کیتاروویچ 51 ساله، از فوریه سال 2015 رئیس جمهور کشور جمهوری کرواسی است. او اولین زن و جوان ترین کسی است که پس از اولین انتخابات چند حزبی به این مقام در کرواسی دست یافته است.

او که در دانشگاه زاگرب، آموزشگاه دیپلماتیک وین و دانشگاه جرج واشنگتن تحصیل نموده و مدرک دکترا از دانشگاه زاگرب دارد؛ روند سیاسی خود را از سال 2003 به عنوان وزیر امور اروپا در کرواسی شروع نموده است. او از سال 2005 تا 2008 وزیر امور خارجه و اولین وزیر اروپا به طور هم زمان بود.

کیتاروویچ همچنین از سال 2008 تا 2011 سفیر کرواسی در آمریکا و از 2011 تا 2014 معاون دبیرکل ناتو بود. او هنوز هم بالاترین مقام رسمی زن است که در ساختار اداری ناتو خدمت نموده است. کیتاروویچ در سال 1996 ازدواج کرد و دو فرزند با نام های کاترینا و لوکا دارد.

سفر او در سال 1396 به ایران حاشیه ساز بود چرا که یک سری عکس در فضای مجازی منتشر شده و او را با پوششی نامناسب در ساحل نشان می داد. البته بعد ها تعیین شد که این عکس ها، متعلق به او نیست و کوکو آوستین، مدل آمریکایی را نمایش می دهد.

با این حال آن تصاویر و البته استقبال گرم او از بازیکنان کرواسی در خاتمه مسابقه فینال جام دنیای اخیر که البته بازی را باخته بودند؛ او را به یکی از مشهورترین سیاستمداران زن دنیا در ایران تبدیل نموده است.

آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان

44 سال دارد و از تابستان سال 2017 به عنوان نخست وزیر صربستان مشغول به فعالیت است. او نخستین زنی است که در این کشور به این سمت می رسد. خانم برنابیچ، در دانشگاه، در رشته مدیریت بازرگانی درس خوانده و قبل از ورود به سیاست برای چندین و چند نهاد بین المللی فعالیت نموده بود.

او از 11 آگوست 2016 میلادی، وزیر اداره امور عمومی و حکومت محلی صربستان بوده است. او در سال 2018 توسط نشریه فوربز به عنوان نود و یکمین زن تأثیرگذار در دنیا و بیست و یکمین زن در حوزه رهبران سیاسی انتخاب شده است. این خانم البته نخستین زن در صربستان و پنجمین رئیس دولت در دنیا است که خود را به طور آشکارا یک همجنسگرا معرفی نموده است.

یکی از تاریک ترین نقاط دوره نخست وزیری او مربوط به یک مصاحبه در سال 2018 با یک رسانه آلمانی است که او در آن، قتل عام سربرنیتسا که در آن صرب ها، مسلمانان را به طور دلخراشی به قتل رساندند را انکار کرد. این انکار حتی توسط کمیسیون اروپا نیز محکوم شد.

جاسیندا کیت لورل آردرن؛ نخست وزیر نیوزیلند

این خانم 39 ساله، دو سال است که نخست وزیری نیوزیلند را به عهده دارد و جوان ترین نخست وزیر این کشور از سال 1856 است و همچنین لقب جوان ترین زنی که توانسته در 37 سالگی ریاست دولت یک کشور را به عهده بگیرد را نیز در کارنامه دارد.

او تقریباً از همان زمان، رهبر حزب کارگر در این کشور نیز است. او اولین بار در انتخابات سراسری 2008 به عنوان نماینده ای فهرستی وارد مجلس شد (نماینده ای که شخصاً در حوزه انتخابیه اش پیروز نشده ولی بر اساس فهرست حزب وارد مجلس شده است).

او از 8 مارس 2017 نمایندگی حوزه انتخابیه مونت آلبرت در مجلس را برعهده دارد. آردن، فعالیت سیاسی خود را در سال 2001 و در دفتر نخست وزیر نیوزیلند شروع کرد و بعد از آن هم در بریتانیا، مشاور تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا شد. او یک هم خانه دارد و بعد از بی نظیر بوتو دومین رئیس دولتی است که در طول دوره ریاست خود، بچه دار می گردد.

منبع: برترین ها

به "8 زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 زن قدرتمند که رئیس دولت کشورشان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید