دلیل اینکه بعضی افراد به خواب بیشتری احتیاج دارند چیست؟

به گزارش وبلاگ طراحی من، محققان یک جهش ژنتیکی را توسط افرادی که به خواب کمتری برای استراحت احتیاج دارند، شناسایی نموده اند.

دلیل اینکه بعضی افراد به خواب بیشتری احتیاج دارند چیست؟

به گزارش ، خواب ضعیف با مسائل بسیاری همراه است، بنابراین هر چیزی که به افراد یاری کند تا خواب بهتری داشته باشند، منجر به نتایج بهتر سلامتی خواهد شد.

خواب یک تجربه همگانی و عمومی است. با وجود اینکه همه ما یک سوم از عمر خود را در خواب سپری می کنیم، اما هنوز علم برای این سؤال که چرا بعضی افراد به خواب بیشتر یا کمتری نسبت به دیگران نیاز دارند، جواب کاملی را نیافته است.

بیشتر افراد می دانند که به چه میزان خوابی برای استراحت کامل نیاز دارند و می دانند باید در هفته چقدر بخوابند تا بتوانند خوب کار نمایند؛ اما دلایل خاص این میزان تمایلات تا حدودی مرموز است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در حال کشف بعضی از این رمز و راز ها هستند. بخصوص یافتن جواب این سؤال که ژن ها در میزان خواب فرد چه نقشی دارد. مطالعات آن ها در هفته های اخیر در یکی از مجلات منتشر شده است:

محققان خانواده ای را که دارای یک جهش ژنی بودند مورد آنالیز قرار دادند تا مطمئن شوند آن ها با وجود خواب شبانه کمتر از 8 ساعت احساس راحتی می نمایند.

یکی از متخصصین ژنتیک در این آنالیز ابتدا این جهش ژنی را در افراد نیازمند به خواب کوتاه شناسایی نمود. آن ها اکنون در مرحله ای قرار دارند که می خواهند پازلی را تکمیل نمایند و اولین قطعه آن را برای ساختن یک تصویر کامل، بیابند. این تحقیق بسیار هیجان انگیز است، زیرا به متخصصین یاری می کند تا چگونگی تنظیم خواب در بدن را درک نمایند.

ژنتیک چگونه در روند خواب دخالت دارد؟

قبل از آنالیز، مهم است که دو کارکرد خواب را درک کنیم:

اول، عملکرد شبانه روزی که نسبتاً خوب درک شده است؛ ریتم شبانه روزی در اصل ساعت داخلی بدن است. این ساعت معین می کند که بدن در چه ساعاتی از روز احساس هوشیاری کند. همچنین زمان هایی که در طول یک شبانه روز بدن نیازمند خواب است را معین می کند.

این ژن جهش یافته که باعث می گردد این افراد به طور طبیعی کمتر بخوابند، مربوط به گیرنده ای برای ترکیبی به نام آدنوزین است

مطالعه این محققان با سیستم دوم یعنی درایو هوموستاتیک سروکار دارد. این سیستم به عنوان یک تایمر داخلی یا پیشخوان عمل می کند. به طور خلاصه، هر چه فرد بیشتر بیدار باشد، فشار بیشتری برای خوابیدن بیشتر بر او وارد می گردد.

درایو هوموستاتیک تنوع زیادی دارد. بسیار می شنویم که افراد می گویند به یک خواب شبانه 8 ساعته نیاز دارند، اما واقعیت این است که بسیاری دیگر از افراد به مقدار خواب بیشتری برای استراحت نیازمند هستند. ریتم های شبانه روزی و درایو هوموستاتیک به طور هماهنگ برای تأثیرگذاری بر الگو های خواب کار می نمایند، اما هنوز هم درایو هوموستاتیک به خوبی درک نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، این محققان خانواده ای را با یک نوع جهش یافته از ژن ADRB1 مورد مطالعه قرار دادند.

این افراد واقعاً جالب هستند. آن ها شبانه 4 تا 6 ساعت می خوابند و هنگام بیدار شدن احساس خوبی دارند. آن ها بسیار کمتر از میزانی که دیگران به طور میانگین در طول زندگی خود می خوابند، به خواب می روند.

این ژن جهش یافته که باعث می گردد این افراد به طور طبیعی کمتر بخوابند، مربوط به گیرنده ای برای ترکیبی به نام آدنوزین است.

گیرنده های آدنوزین یکی از اهدافی است که کافئین روی آن عمل می کند و در سایر عوامل بیولوژیکی نیز نقش دارد.

به گفته این محققین وقتی ما این ژن را نقشه برداری و کلون کردیم، بسیار هیجان انگیز بود، زیرا این اولین اثبات مستقیم بود که نشان می داد این ژن و این گیرنده مستقیماً در هموستاز خواب یا تنظیم خواب دخیل هستند.

هر چه افراد بیشتر بیدار بمانند، این بر عملکرد شناختی، تصمیم گیری، احساسات و رفتار های آن ها تأثیر می گذارد؛ بنابراین اگر شما بتوانید بر درایو هومیوستاتیک تأثیر بگذارید، ممکن است به اندازه خواب فعلی نیاز به خواب نداشته باشید، که یک امکان نظری بسیار قدرتمند برای تفکر است.

این دانشمندان اذعان می نمایند که تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این ارتباطات مورد نیاز خواهد بود. هر کاری برای یاری به بهتر خوابیدن افراد، از دیدگاه بهداشت عمومی سودمند خواهد بود.

همه ما می دانیم که کمبود خواب مزمن باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند انواع مختلفی از سرطان، بیماری خود ایمنی، بیماری روانی، تخریب عصبی و ... می گردد. اگر متخصصین بتوانند ترکیباتی را فراوری نمایند که به افراد یاری کند تا بهتر بخوابند و خواب بیشتری داشته باشند، می تواند به طور کلی نتایج گسترده ای برای بهبود سلامت انسان به دنبال داشته باشد.

بنابراین چه اینکه شما یک جغد شب باشید و یا صبح زود بیدار شوید، به طور معمول کم بخوابید و یا خواب طولانی داشته باشید، ژنتیک در این صفات شما سهم دارد.

منبع: تبیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دلیل اینکه بعضی افراد به خواب بیشتری احتیاج دارند چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل اینکه بعضی افراد به خواب بیشتری احتیاج دارند چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید