رویداد هایی در طبیعت که وارد کتاب های رکورد شدند

به گزارش وبلاگ طراحی من، به نقل از لیست ورس، طبیعت همواره رکورد هایی برای شکست دارد اما در این بین رویداد های منحصر به فردی نیز وجود دارند که شایسته هستند نام آن ها در یک لیست آورده گردد.

رویداد هایی در طبیعت که وارد کتاب های رکورد شدند

برخی از این موارد خیلی عجیب و غریب هستند. مثل مِه ای که هزاران نفر را در لندن کشت و پس لرزه های یک زلزله که برای یک قرن ایالت واشینگتن را می لرزاند. در زمینه آب و هوا نیز رویداد های عجیبی مثل دریاچه ها و باران های الکتریکی را می توان مثال زد که برای میلیون ها سال باقی مانند. در اینجا با چند مورد از این رویداد ها آَشنا شوید.

فانوس دریایی کاتاتومبو

در دوره استعمار آمریکا، مسافران از فانوس دریایی کاتاتومبو برای تشخیص و پیدا کردن مسیرشان استفاده می کردند. از این برج نور هایی به رنگ های سفید، آبی، بنفش و نارنجی متصاعد می شد که البته عامل آن رعد و برق ها بودند نه خود برج. فانوس دریایی کاتاتومبو نامی است که به منطقه ای در نزدیکی دریاچه ماراکایبو در ونزوئلا اطلاق می شود. سالانه حدود 1.2 میلیون رعد و برق در این مکان رخ می دهد که بیشترین تعداد در دنیا است. گفته می شود در یک ساعت حدود 280 صاعقه را در این مکان می توان دید.

دودی که برای شش ماه باقی ماند

زمانی که آتش سوزی سال 2020 استرالیا خاموش شد، حجم وسیعی از آسیب ها را به جای گذاشت. دانشمندان برای درک بهتر ماجرا آن را از زوایای مختلفی مورد آنالیز قرار دادند و به چیزهای جالبی دست پیدا کردند. این آتش سوزی فراتر از انتظار هرکسی دود فراوری کرد که از هر آتش سوزی جنگلی بیشتر بود. برای درک بهتر مقیاس باید گفت آخرین باری که این میزان از آلودگی فراوری شده بود به فوران دومین آتش نشان بزرگ دنیا در سال 1991 باز می شود. دود آتش ها معمولا چند روز یا چند هفته در آسمان باقی می مانند، اما دود های این آتش سوزی تا 6 ماه باقی ماند.

سردترین ابر

دانشمندان دوست دارند همه چیز را اندازه گیری نمایند حتی دمای ابر ها را. در سال 2018 آن ها یک رکورد تازه پیدا کردند. سردترین ابر دنیا که بر فراز اقیانوس آرام شناور بود. این ابر به اندازه ای سرد بود که ماهواره های آب و هوایی معمولی قادر به اندازه گیری دمای آن نبودند، اما یک اشعه مادون قرمز از اداره ملی اقیانوسی و جوی این کار را انجام داد. دمای این ابر که بخشی از یک طوفان بزرگ بود منفی 167 فارنهایت (11 درجه سلسیوس) براورد شد.

طولانی ترین پس لرزه ها

در سال 1872 یک زلزله بزرگ مرکز ایالت واشینگتن را لرزاند. مرکز این زمین لرزه هیچگاه پیدا نشد و برای دهه ها برای دانشمندان سوال بود که چرا بعد از این اتفاقات، در شهر انتیات همچنان زمین لرزه هایی حس می شود. این موضوع برای بیش از یک قرن پیش است و کمتر کسی فکر می کرد که ممکن است این لرزش ها در واقع پس لرزه باشد. این پدیده در انتیات می تواند طولانی ترین پس لرزه دنیا باشد.

بزرگترین طوفان دنیا

طوفان تیپ نام آشنایی نیست، اما عنوان بزرگترین طوفان دنیا را به خودش اختصاص داده است. این طوفان در اقیانوس آرام ایجاد و پس از مدتی به یک اَبَر طوفان تبدیل شد. خبر مسرور نماینده این بود که طوفان پیش از آنکه در اکتبر 1979 به ژاپن برسد کمی از قدرتش را از دست می دهد، اما خبر بد هم این بود هنوز برای ایجاد خرابی قدرت کافی را داشت. در این حادثه 90 نفر کشته و صد ها نفر زخمی شدند. سیل به وجود آمده بر اثر این طوفان هم باعث خرابی 20 هزار خانه شد.

حقیقت طوفان شن در پکن

در سال 2021، طوفان شنی که مربوط به بیایان گبی بود در مغولستان ایجاد شد. این طوفان شن بزرگ باعث گم شدن 341 نفر و دست کم کشته شدن 6 نفر شد. این طوفان به پایتخت چین رسید و آسمان خراش های پکن را در خود فرو برد، اما رسانه ها اشتباه کردند. این یک طوفان شن نبود و در واقع طوفان گرد و غبار خاک بود. ممکن است فکر کنید که این دو تفاوتی ندارند، اما در واقعیت به دلیل اینکه گرد و غبار از شن کوچکتر هستند مدت بیشتری را هم روی هوا می مانند و در هنگام نفس کشیدن انسان به اعماق ریه ها می فرایند.

مِه قاتل لندن

لندن مکانی مه آلود است، اما در سال 1952 این مِه بر ضد خیلی ها شد. این ریزگرد که در ماه دسامبر به وجود آمد و برای 5 روز باقی ماند، و بیش 150 هزار نفر را راهی بیمارستان کرد. برای دهه ها داستان این مِه یک راز بود، اما در سال 2016 محققان گفت که مدارک کافی وجود دارد تا بگوییم این مه در واقع آلودگی ناشی از سوزاندن زغال سنگ بوده است. در آن موقع اعلام شد که 4 هزار نفر بر اثر این مِه جانشان را از دست داده اند، اما در وقاع این رقم نزدیک 12 هزار نفر بود.

باشگاه وبلاگ طراحی من

منبع: گردشبان

به "رویداد هایی در طبیعت که وارد کتاب های رکورد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویداد هایی در طبیعت که وارد کتاب های رکورد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید