زلزله عظیمِ پرو: مجسمه مسیح بر فرازِ شهری که در چشم برهم زدنی ویران شد

به گزارش وبلاگ طراحی من، برجای گذاشتنِ 50000 کشته، 20000 هزار مفقود - که احتمالاً کشته شده اند -و 150000 مجروح، زلزله عظیمِ پرو را به یکی از مخرب ترین زلزله های جهان تا امروز تبدیل کرد. یک مجسمه از عیسی مسیح در قبرستان شهر و 4 درختِ نخل تنها چیز هایی بودند که بعد از این فاجعه در شهر باقی ماندند.

زلزله عظیمِ پرو: مجسمه مسیح بر فرازِ شهری که در چشم برهم زدنی ویران شد

روز 31 ماه مه سالِ 1970 یک زلزله عظیم سواحلِ پرو را لرزاند. زلزله و رانشی که به دلیلِ آن ایجاد شد نزدیک به 70000 نفر را به کام مرگ کشاند. یک دیوارِ یخی از قله واسکاران، مرتفع ترین کوهِ پرو، جدا شد و کوه را با سرعتی زیاد به سمتِ پایین کشید و شهرِ یونگِی زیرِ آن دفن شد.

یک مجسمه از عیسی مسیح در قبرستان شهر و 4 درختِ نخل تنها چیز هایی بودند که بعد از این فاجعه در شهر باقی ماندند. در شهرِ رانراهیرکا در نزدیکیِ یونگی 20000 نفر کشته شدند و فقط 400 نفر جانِ سالم به در بردند.

این نخستین باری نبود که رانراهیرکا نابود شده بود. درست 8 سال پیش از این فاجعه، 2000 نفر در یک رانشِ مشابه که 7 شهر دیگر را نیز نابود کرد، از بین رفته بودند. اما زلزله سال 1970، که از آن به عظیمترین زلزله پرو یاد می گردد فاجعه سال 1962 را از ذهن ها خارج کرد.

مناطقی که بیش از همه از زلزله متأثر شدند آنکاش و بلا لیبرِیتِد پرو بود، اما لرزش های زلزله حتی تا برزیل هم احساس شد. خانه های منطقه که از خشت ساخته شده بودند نتوانستند در مقابل نیرو های طبیعت مقاومت نمایند.

مرکزِ زلزله 35 کیلومتریِ ساحلِ کازما و چیمبوته در اقیانوسِ آرام بود؛ جاییکه صفحه نازکا به صفحه آمریکای جنوبی می رسد. زلزله 7.9 ریشتری یک شنبه بعدازظهر در ساعتِ 15.23 دقیقه به وقتِ محلی منطقه را برای 45 ثانیه لرزاند.

اما رانشِ بعد از زلزله بود که بیشترین خسارت را برجای گذاشت. نیرویِ رانش به حدی بود که یک کامیون و اتوبوس کیلومتر ها با نیرویِ رانشِ جا به جا شده بودند.

تخته سنگی به وزنِ 700 تن با نیرویِ رانش از کوه جدا شده و نهایتاً در رانراهیرکا متوقف شده بود.

تصاویرِ هوایی نشان می دهد یخ های یخچال ها و صخره ها با سرعتی درحدودِ 160 کیلومتر در ساعت کوه را جارو می نمایند و به سمت پایین حرکت می نمایند.

رانش کوه هایی به ارتفاعِ 15 متر ایجاد کرد - در تصویر با علامتِ پیکان تعیین شده است - و یخ هایی که در اثر فرایندِ رانش ذوب شدند دریاچه های کوچکی را در محل شکل دادند.

خانه ها و کسب و کار ها و مشاغل مانند شرکتِ نیرو که پیش از رانش در محلی که در عکس می بینید واقع شده بود، کاملاً تخریب شدند. امواج گل و لایی که به دلیلِ رانش ایجاد شده بود عمقی در حدود 20 متر داشت و تمام خانه ها را مدفون کرد. نرده هایی که در تصویر می بینید به سمتِ جهتِ رانش خم شده است.

برجای گذاشتنِ 50000 کشته، 20000 هزار مفقود - که احتمالاً کشته شده اند -و 150000 مجروح، زلزله عظیمِ پرو را به یکی از مخرب ترین زلزله های جهان تا امروز تبدیل کرد.

منبع: BBC

ترجمه: سایت وبلاگ طراحی من

منبع: فرادید

به "زلزله عظیمِ پرو: مجسمه مسیح بر فرازِ شهری که در چشم برهم زدنی ویران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله عظیمِ پرو: مجسمه مسیح بر فرازِ شهری که در چشم برهم زدنی ویران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید