مصر رکورددار سریع ترین رشد اکوسیستم استارتاپی جهان

به گزارش وبلاگ طراحی من، مصر، سرزمین اهرام ثلاثه و رود نیل یکی از سریع ترین اکوسیستم های استارتاپی جهان در منطقه خاورمیانه و آفریقاست. با توجه به گزارشی که در سال 2018 توسط مگنیت (Magnitt) منتشر شد، مصر سریع ترین اکوسیستم استارتاپی جهان ست.

مصر رکورددار سریع ترین رشد اکوسیستم استارتاپی جهان

این کشور همچنین شاهد افزایش قابل توجه شمار شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های بین المللی طی چند سال گذشته بوده که به همراه ابتکارات دولت، مصر را به قطبی جذاب برای شرکت های استارتاپی در منطقه تبدیل نموده است. در این گزارش تصمیم گرفتیم 5چیزی را که باید درباره اکوسیستم استارتاپی مصر بدانیم، به نقل از مجله entrepreneur برایتان توضیح دهیم.

هیاهوی تبدیل شدن به یونیکورن

نکته عجیبی که اکوسیستم استارتاپی مصر دارد، این است که هنوز هیچ استارتاپ یونیکورنی به نام خود ندارد. البته چندین شرکت استارتاپی مصر به طرز امیدوارنماینده ای به باشگاه 1 میلیارد دلاری ها نزدیک هستند. استارتاپ های Swvl ، Vezeeta ، اینستا باگ (Instabug)، یاووتا (Yaoota) و هالان (Halan) در این لیست هستند.

افزایش مراکز رشد

مراکز رشد از اصلی ترین نیازهای هر اکوسیستم استارتاپی است و اکوسیستم استارتاپی مصر در کوشش است تا مراکز رشد در این کشور افزایش داشته باشند. به همین دلیل Flat6Labs که یک شتاب دهنده برجسته در مصر است، به رشد استارتاپ ها یاری می نماید.

در چند سال گذشته Flat6Labs تنها مرکز رشد در این کشور بود، اما اکنون مراکز رشد در مصر رو به افزایش هستند. یکی از مهم ترین مراکز رشد دولتی در مصر، فلک (Falak) است که در استارتاپ هایی که در مراحل اولیه خود هستند، سرمایه گذاری می نماید.

کوشش های دولت در مقیاس صنعتی

وزارت سرمایه گذاری و همکاری بین المللی مصر تعدادی برنامه مختلف برای استارتاپ ها دارد. این وزارت به بنیانگذاران یاری می نماید تا مهارت های کارآفرینی خود را توسعه دهند و به سوددهی برسند. TIEC ، یا مرکز فناوری، نوآوری و کارآفرینی یکی دیگر از سازمان های دولتی مصر است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می نماید و به پشتیبانی زیرساخت های ارتباطی کشور می پردازد.

توسعه فناوری در بدترین شرایط

گزارش بیزینس اینسایدر (Business Insider) در اوایل امسال به رشد و توسعه فناوری در مصر پرداخته است و فناوری را مهم ترین بخش اکوسیستم نوآوری مصر می داند. البته مسائل مربوط به اقتصاد کشور، در پی بحران های بهار عربی و سقوط رهبری حسنی مبارک دچار دگرگونی شد. واحد پول رایج مصر در پی این بحران ها در برابر دلار آمریکا کم ارزش شد و چندین شرکت مجبور شدند تا آرام شدن اوضاع مالی به آلمان، دوبی یا چین بروند.

برگزاری کمپ و رویداد

مصر چندین رویداد سالانه دارد که به تشکیل شرکت های منطقه ای در مقیاس جهانی یاری می نمایند. یکی از مهم ترین رویدادها در مصر Techne Summit است که پنجمین دوره آن از 28 تا 30 سپتامبر (6 تا 8 مهر) در اسکندریه مصر برگزار شد.

موضوع این رویداد تجارت الکترونیک، سلامت دیجیتال، فین تک، خرده فروشی، بازاریابی و تکنولوژی رسانه ای است. در این رویداد شبکه ای متشکل از سرمایه گذاران فرشته(angel) از سراسر منطقه مدیترانه که به آن شبکه سرمایه گذاری فرشتگان کسب وکار مدیترانه ای یا Med Angels می گویند، حضور دارند.

در رویداد Techne Summit مصر سرمایه گذارانی از فرانسه، یونان، تونس، مراکش، مصر، لبنان، اسلونی و کرواسی حضور دارند. پلتفرم Med Angels ادعا می نماید که به بیش از 40شبکه با سرمایه گذاران فرشته در 24 کشور متصل است. همچنین برای اولین بار یک رقابت جهانی استارتاپی به نام جام جهانی استارتاپی در مصر برگزار خواهد شد.

برنده این رقابت فرصتی یک میلیون دلاری را به دست خواهد آورد و به دور نهایی مسابقه در سیلیکون ولی راه می یابد. سخنگویان این رویداد وزیر اطلاعات و فناوری مصر، مدیر کریم باس و تعدادی سخنران از مایکروسافت و بانک مرکزی مصر هستند. Techne Summit کار خود را در سال 2015 شروع کرد و در سال 2018 میزبان بیش از 6 هزار شرکت نماینده، 230 استارتاپ، 130 سخنران و 80 سرمایه گذار از بیش از 25 کشور بود.

منبع: مجله شنبه

به "مصر رکورددار سریع ترین رشد اکوسیستم استارتاپی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر رکورددار سریع ترین رشد اکوسیستم استارتاپی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید