مهارت های بازاریاب ، هر آنچه که یک بازاریاب باید بداند

به گزارش وبلاگ طراحی من، بخش زیادی از آگهی های استخدامی برای شغل بازاریاب است در حالی که این شغل در بسیاری از موارد با کارشناس فروش اشتباه گرفته می گردد؛ در نگاه بسیاری، بازاریابی یعنی واسطه گری برای فروختن جنس یک بنگاه مالی به مشتری! درحالی که بازاریابی در جهان علم است و یکی از پردرآمدترین شغل هاست که هرروز تخصصی تر می گردد. بازاریابی راهی است برای شناسایی نیازهای بازار و طراحی محصول یا خدماتی متناسب با این نیازها و ترویج و اشاعه این خدمات. در ادامه با این شغل و مهارت های بازاریاب حرفه ای آشنا می شویم.

مهارت های بازاریاب ، هر آنچه که یک بازاریاب باید بداند

بازاریاب کیست؟

بازاریاب فردی است که مسئول ایجاد یک زنجیره ارتباط بین مشتری و محصول یا خدمات ارائه شده به وسیله یک شرکت است. یک بازاریاب، روی مشتریان متمرکز است و به تقویت رابطه یک به یک بین مشتریان و برند یاری می نماید تا جهت فروش محصولات شتاب بیشتری بگیرد.

مسئولیت اصلی بازاریاب چیست؟

  • بازاریابان مسئول توسعه و اجرای استراتژی هایی برای ارتقای برندها، محصولات و خدمات هستند که سود شرکت را به حداکثر می رساند.
  • بازاریاب ها فرایند بازار را رصد می نمایند و استراتژی های قیمت گذاری و کمپین های تبلیغاتی را توسعه می دهند.
  • بازاریاب ها داده های جمعیت شناختی مشتریان را جمع آوری می نمایند.

3 بخش از تحقیقات بازار وجود دارد که بازاریاب به آنها توجه دارد:

  • اطلاعات بازار: اطلاعات بازار به جنبه های کمّی مانند قیمت، عرضه و تقاضا در بازار مربوط می گردد.
  • تقسیم بندی بازار: تقسیم بندی مربوط به بخش های مختلف مشتریان و انتخاب یا ترجیح آنهاست.
  • فرایندهای بازار: فرایندهای بازار همانطور که از نام آن پیداست، تغییرات متنوعی است که در بازار رخ می دهد که بر احتیاج محصول و سطح و کیفیت رقابت در بازار تأثیر می گذارد.

بازاریابی انواع مختلفی دارد؛ مثل بازاریابی به وسیله برندسازی، بازاریابی سنتی و مستقیم، بازاریابی شبکه ای، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی شبکه ای، بازاریابی به وسیله تبلیغات، بازاریابی چریکی و…

ویژگی های بازاریاب پیروز

  • یک بازاریاب پیروز، حفره های خاصی را در بازار به عنوان فرصتی برای افزایش فروش محصول می بیند.
  • در حالی که روشنفکران دنیای تجارت مشغول تمرکز بر IQ و EQ هستند، بازاریابان می توانند با تمرکز بر CQ یا ضریب کنجکاوی همواره متمرکز خود، پیشرفت های قابل توجهی داشته باشند. ضریب کنجکاوی چیزی نیست جز گرایش و توجه نسبت به همه چیزهایی که در سراسر دنیا اتفاق می افتد.
  • اگر از کار با مردم لذت می برید و به تازهترین فناوری ها علاقه مند هستید، شغل بازاریابی ممکن است برایتان مناسب باشد.
  • بازاریابی بسیار نوآورانه و همواره در حال تغییر است؛ ترکیبی که باعث ایجاد یک حرفه هیجان انگیز می گردد.

مهارت های اصلی بازاریاب

  • کنجکاویذهن کنجکاو بازاریابان سوالات زیادی در خصوص مشتریان، فرایندهای بازاریابی و سایر فعالیت های تبلیغاتی دارد. آنها ناظر دقیق روانشناسی، رفتار و نگرش جامعه هدف هستند. آنها می دانند که مشتریان از محصول چه می خواهند، چرا آن را می خواهند و چه چیزی باعث می گردد آنها محصولات شرکت را دوست داشته باشند؟
  • توانایی فروش

    بازاریاب می داند که چگونه مشتریان را متقاعد کند و به سوالات آنها به طور مؤثر پاسخ دهد و آنها را وادار به انجام معامله کند.

  • مهارت های ارتباطیبازاریابی درباره انتقال مؤثر پیغام های کسب وکار است؛ اگر این کار به درستی انجام گردد، با بازاریاب خوبی مواجهیم. برقراری ارتباط، فقط به تبلیغات محدود نمی گردد. این بدان معنی است که مهارت های ارتباطی بازاریاب باید به طور مؤثر و در همه سطوح وجود داشته باشد؛ خواه خرده فروشان، مشتریان، کارمندان یا ذینفعان خارجی باشند.
  • نوآوری

    بازاریابان در صف اول و آماده برای رویارویی با همه چیز هستند. بنابراین باید ایده ها و تکنیک های تازه را آزمایش نمایند. واقعیت این است که اگر بازاریابان نوآور نباشند، پیروز نخواهند بود. به این علت که هر چالش تازه، احتیاج به یک پاسخ تازه و منحصر به فرد دارد.

  • فعال اجتماعی

    اگر یک بازاریاب روابط خود را فقط به معامله محدود کند، پیروز نخواهد شد. یک بازاریاب خوب، رابطه ای بلندمدت با مشتریان برقرار می نماید که چیزی فراتر از فروش محصولات و خدمات است. به این ترتیب، وفاداری مشتریان را به دست می آورد.

بازاریاب چگونه وارد کار می گردد؟

آغاز جهت برای شغل بازاریاب، تحصیل در مقاطع تحصیلی رشته های مرتبط با بازاریابی در مراکز زیر نظر وزارت علوم و آموزش عالی است. البته در مقطع دبیرستان، پس از ورود به هنرستان می توان دیپلم بازاریابی گرفت.

در حال حاضر، گرایش بازرگانی در رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد، به طور تخصصی به بازاریابی می پردازد. کاردانی حرفه ای بازاریابی هم در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می گردد.

راه دوم، شرکت در دوره های آزاد مؤسسات و مراکز فنی و حرفه ای و دریافت مدرک معتبر آن است. این دوره ها معمولاً چندماهه هستند و هدف، آموزش برای آمادگی ورود به بازار کار است. بعضی از این دوره ها عبارت اند از: استراتژی بازاریابی، مدیریت بازاریابی، بازاریابی چندفرهنگی.

بازار کار شغل بازاریابی در ایران

در ایران کارشناسان بازاریابی در بخش تبلیغات و بازاریابی شرکت ها مشغول به کار می شوند. با توسعه شبکه های اجتماعی و رونق آن ها، این روزها بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بسیار پرمخاطب است و بازار آن رونق فراوانی دارد. البته گرایش های بازاریابی روزبه روز تخصصی تر می شوند و مدل های بازاریابی تنوع می یابند، بنابراین تخمین زده می گردد که در سال های آینده، استخدام بازاریابان در سطوح مختلف فرایند رو به رشدی داشته باشد.

واقعیت این است که تا زمانی که فراوری هست، فروش هم هست و حلقه واسط این دو، یعنی بازاریاب هم بیکار نخواهد ماند!

برترین فرصت های شغلی برای بازاریابی را ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "مهارت های بازاریاب ، هر آنچه که یک بازاریاب باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های بازاریاب ، هر آنچه که یک بازاریاب باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید