ورود مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت به نقدشوندگی یاری می نماید

به گزارش وبلاگ طراحی من، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود 80 درصد از مالیات ناشی از نقل و انتقال سهام در سال 1400 به حساب صندوق تثبیت، گفت: قطعا این مصوبات فرایند بازار را برنمی گرداند.

ورود مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت به نقدشوندگی یاری می نماید

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با ، با اشاره به ورود 80 درصد از اقتصادیات ناشی از نقل و انتقال سهام در سال 1400 به حساب صندوق تثبیت، اظهار کرد: بازار سرمایه انتظار اعداد بیشتر و عظیم تری را دارد، با توجه به این موضوع که دولت چیزی حدود 230 هزار میلیارد تومان از بازار را به وسیله فروش اوراق، فروش سهام و بحث اقتصادیات تامین اقتصادی نموده است، بعضی از افراد انتظار داشتند که این معافیت و ورود نقدینگی به طوری صورت پذیرد که اقتصادیات سال 99 هم به شکلی به بازار بازگردد، البته که این عدد هم مثبت و مناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که این مبلغ پس از ورود به صندوق تثبیت چگونه وارد بازار سرمایه خواهد شد؟ بیان نمود: صندوق تثبیت و صندوق توسعه دو صندوق هستند که در فرآیند بازارگردانی و یاری به نقدینگی و نقدشوندگی بازار سرمایه فعالیت می نمایند این دو صندوق شیوه نامه هایی دارند، که در راستای این قوانین و با توجه به نوسانات و شرایط بازار سرمایه این مبلغ وارد بازار خواهد شد.

او در ادامه گفت: روال منطقی به این شکل است که این منابع به تدریج وارد بازار سرمایه شوند و به آن به اسم شوک کوتاه مدت نگاه نگردد تا اثر بلندمدت در بازار سرمایه داشته باشد.

  • تزریق نقدینگی بازار سرمایه را سبز نمی کند!

دلبری در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی در رابطه با مدت اجرای این طرح وجود دارد؟ شرح داد: برداشتی که از این مصوبه وجود دارد این است که ظاهرا این مصوبه فقط برای سال 1400 در نظر گرفته شده است، اما اینکه این مدت تمدید گردد در حال حاضر معین نیست و معمولا دولت هر زمان که از اقتصادیات برای یاری به بازار سرمایه استفاده نموده است. خیلی موقتی بوده است مگر اینکه شرایط بازار به همین شکل منفی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر و کارآمدی این مصوبه در بازار سرمایه بیان نمود: عددی که در سال گذشته بازار سرمایه از نظر اقتصادیات نقل و انتقال پرداخت نموده است، حدود 17 هزار میلیارد تومان بوده است، اما سال جاری با توجه به عدم نقل و انتقال به طور قطع این عدد کمتر خواهد شد. چرا که میانگین معاملات روزانه سال گذشته 14 هزار میلیارد تومان بوده و در حال حاضر این عدد به عدد 2 تا 4 هزار میلیارد رسیده است.

او در ادامه اضافه نمود: اگر دولت و مجلس به این جمع بندی می رسیدند که این اقتصادیات به خود سهامداران بخشیده گردد شاید بخشی از زیان سهامداران جبران می شد، اما در کل تصمیم مناسب و مفیدی است.

دلبری در انتها توضیح داد: قطعا این مصوبات فرایند بازار را برنمی گردانند، ولی به نقدشوندگی یاری خواهند کرد، زیرا یکی از مهم ترین مسائل فعلی بازار بحث نقدشوندگی است، انتظار می رود با تصمیمات درست شرایط بازار بهبود پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ورود مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت به نقدشوندگی یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت به نقدشوندگی یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید