چند تفریح بچگانه با بازی و ریاضی

به گزارش وبلاگ طراحی من، معرفی بازی هایی که شمارش اعداد را به بچه ها آموزش می دهد.

چند تفریح بچگانه با بازی و ریاضی

تقویت ریاضی یعنی تقویت منطق در بچه ها و ریاضی از اعداد و شمارش آغاز می گردد. در این مطلب قصد داریم چند بازی معرفی کنیم که با وسایل دردسترس به تقویت مبحث شمارش در بچه ها می پردازد.

بیشتربخوانید

  • توصیه هایی در خصوص بازی های بچه ها

دومینوی اعداد

خود بازی دومینوی اعداد به فهم عدد یاری می نماید. اما جدا از بازی اصلی که عددهای مشابه را کنار هم می چینند، استفاده های دیگری هم دارد.

مثلا می خواهید فرزندتان یاد بگیرد که هر عدد می تواند جمع اعداد مختلف باشد. برای این منظور، می توانید یک دایره بکشید و داخل آن مثلاً عدد پنج را بنویسید. کودک باید بتواند ترکیب های مختلفی که حاصل جمعش می گردد پنج، پیدا کند. یعنی 1+4؛ 2+3؛ 0+5. سپس آن ها را در کنار دایره بگذارد. دایره های دیگر می گردد نماد جمع های دیگر باشد.

اگر بخواهید بازی ساختارمندتری درست کنید، می توانید یک خانه ساده شیروانی چند طبقه بکشید و عدد مدنظر را بالای آن بگذارید و تعداد طبقاتش را بنا به تعداد جمع های ممکن انتخاب کنید.

مثلاً خانه ای که در شیروانی آن 6 می نویسید، چهار طبقه داشته باشد؛ چون شش هم جمع سه و سه است، هم حاصل جمع یک و پنج و هم حاصل دو به علاوه چهار و هم شش به علاوه صفر می گردد شش. به همین شکل، خانه ای که عدد سه را نشان می دهد، سه طبقه احتیاج دارد و... .

لگو

می توانید اعداد مختلف را کنار هم بنویسید و از فرزندتان بخواهید به تعداد هر عدد، لگو روی هم سوار کند. به این صورت می تواند شهری با خانه های کوتاه و بلند می سازد.

مهره و نخ

فرض کنید بادبادکی دارید و نخی به آن آویزان است و می خواهید نخ را با مهره های رنگی تزیین کنید. اینکه فرزندتان چه تعداد مهره رنگی باید بردارد و وارد نخ کند، عددی است که داخل بادبادک یا زیر آن نوشته اید. فرزندتان باید به همان تعداد مهره داخل نخ کند.

در نوشابه

برای اینکه فرزندتان توالی اعداد را یاد بگیرد، می توانید مقواهایی بردارید و در محدوده ای که مدنظرتان است، وسط آن ها عددی بنویسید.

تعدادی در بطری هم دارید که اعداد دیگر در همان محدوده روی آن ها نوشته شده است. هر تکه مقوا یک معماست. عددی در وسط دارد و حالا کودک باید عدد قبل و بعد آن را از میان شماره های نوشته شده روی درهای بطری ها پیدا کند.

خانه شطرنجی (مساحت)

برای این بازی به دو تاس احتیاج دارید و یک صفحه شطرنجی. این بازی و تمرین برای بچه هایی مناسب است که جدول ضرب را یاد گرفته اند.

دو تا تاس ریخته می گردد و هرکدام یکی از دو عددی است که باید در هم ضرب شوند. مثلاً یکی چهار می آید و یکی دو. یعنی باید 4*2 خانه را پر کند. یعنی هشت خانه را انتخاب نموده و آن را پر می نماید. برای مثال، دفعه بعد جفت 3 می آید. حالا باید 9 خانه را در کنار خانه های قبلی پر کند.

رنگ های رمزی

یک سری ابر فانتزی بکشید و برای هر کدام عددی از یک تا پنج انتخاب کنید و داخل آن بنویسید. حالا به هر عدد رنگی بدهید و آن ابر را با آن رنگ پر کنید. مثلاً ابری که عدد یک دارد، قرمز باشد، عدد 2، زرد و... .

حالا در زیر این جدول راهنما، ابرهایی بکشید که در حال باران هستند و از هرکدام تعدادی قطره در حال باریدن است. یک قطره، دو قطره... پنج قطره. تعداد قطره ها نماد همان عددی است که در ابر نوشته شده بود. حالا کودک باید هر ابر را بنا به تعداد قطره های بارانش، رنگ کند.

منبع: تبیان

وبلاگ طراحی من وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چند تفریح بچگانه با بازی و ریاضی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند تفریح بچگانه با بازی و ریاضی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید