آنچه از قارچ سیاه باید بدانید

به گزارش وبلاگ طراحی من، قارچ سیاه که این روزها در جریان همه گیری کووید 19 خصوصا در هندوستان خبرساز شده است، عفونت قارچی شناخته شده ای با نام علمی موکور مایکوزیس است و تنها مرتبط با کووید 19 نیست.

آنچه از قارچ سیاه باید بدانید

این عفونت نادر اما تهدیدنماینده حیات در افراد دچار نقص و ضعف ایمنی بیشتر رخ می دهد؛ مانند مبتلایان به دیابت، افراد دچار سرطان یا تحت درمان با شیمی درمانی، کسانی که به علت پیوند یا بیماری های خودایمنی داروهای سرکوب نماینده ایمنی مصرف می نمایند و مبتلایان به بیماری های مزمنی مثل نارسایی کلیه و... در جریان همه گیری کووید 19 در درمان بعضی از بیماران که دچار التهاب حاد ریوی می شوند کورتون داده می گردد که مانند شمشیر دو لبه است؛ یعنی هم برای نجات بیمار از عوارض کرونا ضروری است و هم می تواند به ضعف ایمنی دامن بزند و فرد را مستعد بیماری های فرصت طلبی مانند قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس بکند.

موکور مایکوزیس را خانواده ای از قارچ ها یا کپک ها تحت نام کلی موکورمایست ایجاد می نماید که در خاک، کود، چوب، گیاهان و میوه های پوسیده فراوان است.

همه ما ممکن است هاگ این قارچ را تنفس کنیم و در راستا هوایی خود و سینوس هایمان آن را داشته باشیم اما در شرایطی که سیستم ایمنی ما قوی باشد، این قارچ فرصت بیماری زایی ندارد.

از راه های دیگر ورود آن به بدن زخم ها و خراش های پوستی است که با مواد آلوده به قارچ تماس پیدا می نماید.

نحوه عملکرد این قارچ تهاجم به عروق بدن و ایجاد لخته در آنهاست. در اثر لخته، خون رسانی به بافت های بدن متوقف می گردد و بافت نکروز یا اصطلاحا سیاه می گردد.

در معاینه این افراد در فاز پیشرفته در داخل بینی و چشم، سقف دهان و حتی پوست صورت می توان این سیاه شدگی را به صورت واضح دید.

اندام های داخلی مثل ریه، سینوس های صورت و مغز هم درگیر می گردد. تب، سینوزیت، سردرد، گرفتگی بینی و خروج ترشحات قهوه ای رنگ از آن، بی حسی یا درد صورت، اختلال دید و دو بینی در موارد درگیری وریدهای مغزی، قرمزی و درد پوست در موارد گسترش عفونت به سطح از علائم شایع این بیماری است.

ق

دم اول درمان برگرداندن ایمنی بدن با درمان علت زمینه ای است؛ مثلا کنترل دیابت؛ سپس درمان های ضدقارچی وریدی قوی و برداشتن بافت های سیاه با جراحی ضروری است اما متاسفانه مرگ ومیر این عفونت تا 50 درصد می رسد.

دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش وحلق وبینی / روزنامه وبلاگ طراحی من

منبع: جام جم آنلاین

به "آنچه از قارچ سیاه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه از قارچ سیاه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید