از سوئد چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ طراحی من، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

از سوئد چه می دانید؟

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان دنیا دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی عظیمترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

کشور سوئد در شبه جزیره اسکاندیناوی در شمال اروپا واقع شده است. نام باستانی این کشور سوئیتیود بود. استکهلم از مهمترین شهرهای سوئد است که از سال 1523 میلادی پایتخت این کشور بوده است و شاید بتوان گفت بهترین شهر سوئد است. این کشور بیش ترین بخش از شبه جزیره اسکاندیناوی را اشغال نموده است که در آن با نروژ شریک است.

مناطق کوهستانی و مرتفع این سرزمین در مرز آن با نروژ واقع شده است و ارتفاع آن با شیب ملایمی به سمت شرق و دریای بالتیک، کم می گردد. این منطقه از لحاظ جغرافیایی از قدیمی ترین و باثبات ترین مناطق زمین است. سفارت سوئد در تهران و در خیابان پاسداران شمالی، خیابان بوستان، نبش نسترن پلاک 27 واقع شده است. پیش از سفر به سوئد بهتر است با قوانین کشور سوئد آشنا شوید، نقشه کشور سوئد را تهیه کنید و تحقیق کنید که بهترین شهر سوئد برای سفر کدام است. در این مقاله قصد داریم به طور مختصر در خصوص قومیت، زبان، فرهنگ و آب و هوای سوئد صحبت کنیم. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارتند از:

جغرافیا و آب و هوای سوئد

قومیت ها

زبان

مذهب

اقتصاد

فرهنگ

جغرافیا و آب و هوای سوئد

سوئد در جنوب غرب فنلاند واقع شده است. اگر به نقشه کشور سوئد نگاه کنید می بینید که از دو سمت شرق و جنوب به دریا متصل است و کشور نروژ هم در غرب آن واقع شده است و با فنلاند در شمال شرقی هم مرز است. فاصله شمال تا جنوب سوئد 1600 کیلومتر و شرق تا غرب آن 500 کیلومتر است. همان طوری که از نقشه کشور سوئد هم پیداست سوئد کشور چندان پهناوری نیست. این کشور به صورت سنتی به سه ناحیه تقسیم شده است: در شمال آن نورلند واقع شده است که یک ناحیه وسیع کوهستانی و جنگلی است، در ناحیه مرکزی سوئیلند واقع شده است که مجموعه ای از زمین های پهن و کم ارتفاع در شرق و مناطق مرتفع در غرب است و در جنوب هم گوتالند است که از ارتفاعات سمالند و دشت های کوچک اما غنی سکانه در جنوب آن تشکیل شده است.

حدود 15 درصد کشور سوئد در مدار شمالگان واقع شده است. از اواخر ماه مه تا اواسط جولای، نور خورشید تقریباً در تمام ساعات روز مشاهده می گردد و حتی در جنوبی ترین شهرهای سوئد مانند استکهلم هم فقط چند ساعت هوا نیمه تاریک است. از طرفی در اواسط دسامبر، استکهلم فقط حدود 5/5 ساعت آفتاب دارد و در شمالی ترین شهرهای سوئد مانند لپلند، روزانه حدود 20 ساعت هوا تاریک است و تنها 4 ساعت گرگ ومیش است. با توجه به موقعیت جغرافیایی شمالی، آب و هوای سوئد خوب است. باد کم فشار آتلانتیک از جنوب غربی هوایی که جریان آتلانتیک شمالی آن را گرم نموده است را به داخل کشور می آورد و همین باعث می گردد آب و هوای سوئد معتدل اما متغیر باشد. تفاوت آب و هوای سوئد در شمال و جنوب آن به خصوص در زمستان زیاد است. بخش شمالی گاهی تا هشت ماه از سال شاهد بارش برف است و دمای آن تا منفی 40 درجه سانتی گراد هم می رسد. در جنوب بارش برف معمولی است و دمای هوا بین منفی 5 تا صفر درجه سانتی گراد است.

سوئیس، بهترین مقصد جهانگردی اروپا

قومیت ها

در طول قرن ها گروه های مختلفی به سوئد مهاجرت نموده و روی فرهنگ آن تأثیر گذاشته اند اما با اینکه سفارت سوئد در آن موقع وجود نداشت، جمعیت سوئد در طول تاریخ به طرز عجیبی در قومیت، زبان و مذهب همگن و همرنگ بودند.

پس از جنگ دنیای دوم تغییرات قابل توجهی در الگوی قومیتی سوئد به وجود آمد. از سال 1970 تا اوایل 1990، مهاجران حدود سه چهارم رشد جمعیتی این کشور را تشکیل می دادند و بیشترین سهم مهاجرت هم متعلق به کشورهای همسایه شمالی بود که با سوئد بازار کار مشترکی داشتند. از دلایل این میزان مهاجرت می توان به قوانین کشور سوئد که به آسایش مردم توجه می نماید و میزان درآمد در سوئد اشاره نمود که باعث می گردد شهرهای سوئد برای شهروندان کشورهای دیگر جذاب باشد.

در نتیجه افزایش میزان مهاجرت در قرن 21، از هر شش نفر ساکن سوئد یک نفر در خارج از این کشور متولد می شدند که باعث سخت گیرانه تر شدن قوانین کشور سوئد در زمینه مهاجرت شد. دو گروه اقلیت بومی هم ساکن سوئد هستند: یک گروه اهالی فنلاندی زبانی که در شمال شرقی در نزدیکی مرز کشور سوئد و فنلاند زندگی می نمایند و گروه دیگر جمعیت 15 هزار نفری سامی که در شمال سوئد پراکنده هستند. سامی ها در گذشته به شکار و ماهیگیری مشغول بودند و این اواخر برای کسب درآمد در سوئد به پرورش گوزن رو آورده اند و البته به مشاغل دیگری هم مشغول هستند.

در طول قرن ها گروه های مختلفی به سوئد مهاجرت نموده و روی فرهنگ آن تأثیر گذاشته اند اما با اینکه سفارت سوئد در آن موقع وجود نداشت، جمعیت سوئد در طول تاریخ به طرز عجیبی در قومیت، زبان و مذهب همگن و همرنگ بودند.

زبان

اگر قصد سفر به سوئد را داشته باشید، یکی از سؤال هایی که در سفارت سوئد از شما می پرسند آگاهی شما از زبان این کشور است. سوئدی زبان ملی کشور سوئد و زبان مادری تقریباً نه دهم جمعیت این کشور محسوب می گردد. این زبان متعلق به زیرشاخه ژرمنی شمالی و در گروه زبان های ژرمنی واقع شده است و به زبان های دانمارکی، نروژی، ایسلندی و فاروئی بسیار نزدیک است. در بعضی از دوره های زمانی تحت تأثیر آلمانی قرار گرفته است اما از زبان های فرانسوی، انگلیسی و فنلاندی هم کلماتی را قرض گرفته است.

مذهب

اماکن باستانی سوئد به ما اطلاعات خوبی در خصوص باورهای مذهبی پیش از دوران مسیحیت در این کشور می دهند. در آن دوران ساکنان این منطقه به خدایان باستانی و غول ها باور داشتند و خدایانی مانند اودین، تور و فریا را می پرستیدند و برای آنها قربانی می کردند. از قرن 11 میلادی، مسیحیت و کلیسای کاتولیک در سوئد پذیرفته شد و تعداد زیادی به آن روی آوردند تا قرن 15 که کلیسای لوتریانیسم در این کشور محبوبیت زیادی یافت و تا به امروز عمده ترین مذهب این کشور است. پس از مسیحیان، مسلمانان بیشترین تعداد را در بین ساکنان این کشور دارند.

اقتصاد

درآمد ناخالص ملی سوئد جزء بیشترین ها در دنیا است و کسب درآمد در سوئد راحت است اما میزان مالیات هم به همین نسبت زیاد است. بیشتر شرکت ها، خصوصی و بازار محور هستند. تحصیل، سلامت و بهداشت و مراقبت از بچه ها همگی توسط مالیات های پرداختی پوشش داده می شوند. البته دخالت دولت در تقسیم درآمد ملی در دو دهه اخیر کاهش یافته است. ارزش میزان صادرات این کشور حدوداً یک سوم فراوری ناخالص ملی آن را تشکیل می دهد که باعث شده است سوئد به شدت به تجارت آزاد دنیای وابسته باشد. واحد پول سوئد کرون است و حتی پس از عضویت سوئد در اتحادیه اروپا هم واحد پولی این کشور مستقل باقی ماند.

فرهنگ

میراث فرهنگی سوئد حاصل در هم آمیختن فرهنگ این کشور با ایده های برگرفته از فرهنگ های عظیم دیگر است. در نتیجه فرهنگ سوئد مدت زیادی در کش و قوس بوده است. هنر، شعر، ادبیات، موسیقی، خطاطی، پایکوبی و موارد دیگر شدیداً تحت تأثیر جغرافیا و آب و هوای سوئد بوده اما اهالی این کشور شیفته هنر و فرهنگ فرانسه، آلمان و بعضی کشورهای اروپایی دیگر بوده اند که تأثیر زیادی در ادبیات، مد و فرهنگ سوئد داشته اند.

سوئد کشوری رویایی برای زندگی و یکی از بهترین اماکن برای سفر و جهانگردی و تجربه دیدن مناظر و فرهنگی نو است. به جرئت می توان گفت استکهلم بهترین شهر سوئد است و برای تجربه محیط شهری سوئد بهترین مکان است. برخلاف تصور غالب، همه جای این کشور دارای سرمای گزنده و شدید نیست و مناطق مرکزی و جنوبی آن دارای هوایی معتدل است، اما اگر می خواهید فقط مناظر برفی را تجربه کنید جایی بهتر از شمال سوئد وجود ندارد. جالب ترین نکته در خصوص این کشور این است که با وجود موج عظیم مهاجران، فرهنگ سوئد همچنان یکپارچه است و شاهد تفاوت فرهنگی زیادی در این کشور نخواهید بود.

منبع: ققنوس

به "از سوئد چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سوئد چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید