استرس مو را سفید می نماید

به گزارش وبلاگ طراحی من، محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا توانستند ارتباط معناداری بین استرس روانی و سفید شدن مو پیدا نمایند. این مطالعه بیش از پیش ارتباط استرس با سفید شدن مو را تایید می نماید.

استرس مو را سفید می نماید

به گزارش وبلاگ طراحی من، محققان ساختار موی 14 داوطلب را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و شرایط آن را با اندازه استرس روزانه هر داوطلب مقایسه کردند.

بر اساس این تحقیقات با وجود این که استرس موجب تسریع سفیدی مو می شود، پس از رهایی از استرس امکان بازگشت رنگ طبیعی مو وجود دارد.

در واقع محققان توانستند در بین موهای دواطلبان موهایی را بیابند که به طور طبیعی رنگ خود را به دست آورده اند و زمانی که این تغییر رنگ با سابقه استرس داوطلبان مورد مقایسه نهاده شد، تعیین شد تغییر رنگ موها از سفید به رنگ طبیعی با حذف عامل استرس شروع شده است.

استرس بر تمام جنبه های روحی و جسمی تاثیرگذار است. استرس به اندازه طبیعی کاملا مععمول است، ولی زمانی که مزمن می شود، می تواند فرد را با مسائل مختلفی از جمله بیماری های قلبی، افسردگی، آلزایمر و سرطان روبرو کند.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز در آمریکا نشان می دهد تاثیر استرس بر زنان به ویژه در دوران میانسالی، احتمال بروز اختلالات شناختی را افزایش می دهد.

در این مطالعه آمده است استرس به حد معمول باعث افزایش موقتی هورمون کورتیزول می شود و هنگامی که استرس از بین می رود، سطح هورمون به حالت طبیعی بازمی شود اما با استرس های مکرر، پاسخ استرسی افزایش یافته و هورمون در سطح بالایی باقی می ماند و این موضوع به هیپوکامپ مغز که مسوول اصلی حافظه است، صدمه وارد می نماید.

مطالعه دیگری که به وسیله محققان دانشگاه موناش در استرالیا اجرا شده، نشان می دهد سیستم لنفاوی بر اثر استرس مزمن دستخوش تغییرات فیزیکی می شود که به توسعه سرطان در بدن یاری می نماید. سرطان از دو طریق خون و سیستم لنف در بدن توسعه می یابد؛ به همین علت درک عملکرد سیستم لنفاوی در توسعه سرطان حائز اهمیت است.

علاوه بر سرطان و کاهش حافظه، استرس مزمن در بروز بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و اضافه وزن، آسم، سردرد، افسردگی، اختلالات گوارشی، پیری و مرگ زودرس موثر است.

از طرفی می توان از استرس به اسم عاملی برای پیروزیت استفاده کرد. هنر افراد پیروز، کنترل استرس و تبدیل آن به یک فرصت برای پیروزیت است.

پرفسور یان رابرتسان استاد کالج ترینیتی دوبلین که یکی از برجسته ترین محققان علوم اعصاب اروپا است، راهکاری چهار مرحله ای برای کنترل استرس و تبدیل آن به فرصتی برای پیروزیت ارایه نموده است که می تواند زندگی افراد پر استرس را دگرگون کند.

اولین قدم : به مغز خود با صدای بلند بگویید که این شرایط چقدر هیجان انگیز است.

برای تبدیل استرس به یک موقعیت فوق العاده برای پیشرفت، بجای اینکه بگویید شرایط چقدر استرس زاست، با صدای بلند به خود بگویید موقعیت پیش آمده کاملا هیجان انگیز است؛ شاید این واگویی در ظاهر ساده و بی اهمیت باشد؛ ولی به مغز فرمان می دهد که موقعیت را چگونه ارزیابی کند. زمانی که مضطرب یا هیجان زده می شویم، هورمون کوتیزول ترشح می شود. در این حالت واکنش مغز است که تعیین می نماید هورمون به یک واکنش مضر یا مفید تبدیل شود و وظیفه ماست که حالت مناسب را در اختیار مغز قرار دهیم تا فرمان لازم را صادر کند. در این شرایط هرگز نمی توان مغز را قانع کرد که شرایط عادیست: فقط می توان به مغز القا کرد که شرایط بسیار هیجان انگیز است.

دومین قدم: دم و بازدم عمیق

در این حالت تنفس عمیق پنج ثانیه ای از راه بینی و بازدم شش ثانیه ای داشته باشید. دم و بازدم عمیق، سبب تغییرات شیمیایی مغز می شود و مانند داروی طبیعی ضد استرس عمل می نماید.

سومین قدم: مانند یک قهرمان بایستید

سومین قدم این است که ژست یک قرمان را بگیرید؛ یعنی صاف بایستید، قفسه سینه را بیرون داده و سر را کاملا بالا بگیرید. ژست قهرمانانه سبب می شود اعتماد مغز به کاراییش افزایش یابد. در واقع این حالت ترفندی برای افزایش قابلیت و توانایی مغز است. نتیجه آزمایش ها نشان می دهد ژست قهرمانانه سبب افزیش هورمون تستوسترون در زنان و مردان می شود.

چهارمین قدم: دستان خود را مشت کنید

قدم چهارم این است که دست راست خود را مشت کنید و به مدت 45 ثانیه بسته نگه دارید، سپس آن را برای 15 ثانیه باز کنید و مجددا 45 ثانیه مشت کنید. این عمل سبب می شود نیمکره چپ مغز فعال شده و بدن در یک شرایط چالش ذهنی قرار گیرد تا از استرس برای بهبود عملکرد بدن استفاده کند.

رابرتسان معتقد است استرس یک منبع انرژی بزرگ است؛ بنابراین می توان آن را برداشت کرد و از آن در جهت پیروزیت یاری گرفت، در غیر این صورت اهرمی برای جذب پیری، افسردگی و سرطان می شود.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "استرس مو را سفید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس مو را سفید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید