برگ انجیری سمی نیست

به گزارش وبلاگ طراحی من، خبرنگاران/همدان برگ انجیری گیاهی زیبا و پهن برگ است که به علت فرم برگ ها طرفداران زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جذب کرده است. این گیاه بسیار مقاوم بوده و گزینه مناسبی برای افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه محسوب می شود.

برگ انجیری سمی نیست

فیلودندرون برگ انجیری با نام علمی Philodendron sp از خانواده araceae گیاهی است آپارتمانی که دارای 275 گونه همیشه سبز است و موطن آن نواحی آمریکای جنوبی و مرکزی بوده که در گلخانه ها و آپارتمان های کشور ما نیز پرورش داده می شود و اغلب گونه این جنس بالا رونده است.

بر روی برگ های این گیاه شکاف و سوراخ هایی وجود دارد که از ابتدا بر رویشان بوده و کاملاً طبیعی اتفاق می افتد و این شکاف ها راهی است برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش چراکه در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارد و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد اما با این شکاف ها باد و باران های شدید به راحتی عبور کرده و مسئله ای برای آن به وجود نمی آورد.

با وجود گلدار بودن برگ انجیری بیشتر افراد به خاطر برگ های زیبایی که دارد آن را در خانه نگه می دارند و می تواند یک زیبایی منحصربفرد به خانه شما بدهد. این گیاه مناسب برای خانه ها بوده و نیاز به محیطی مرطوب و هوایی گرم دارد و تغییرات دمایی را به راحتی تحمل می کند.

فیلودندرون برگ انجیری سمی نیست اما میوه کال آن حاوی اسید oxalic است که اگر خورده شود باعث تحریک فوری و دردناک، تورم، تاول و گرفتگی صدا می شود.

در مقاله ای که در سال 84 در نخستین همایش ملی تکنولوژی تولیدات گلخانه ای(شایسته، منوچهر و زکیه شریعتمداری، 1384) منتشر شده آمده است در بعضی گونه های برگ ها کامل و بدون بریدگی است و در گونه های دیگر برگ ها دارای برش های عمیق و سوراخ های بزرگ است، این گونه به مونسترا شهرت دارد که با نام علمی M.deliosa با نام انگلیسی swisschees plant است.

براساس این مقاله گاهی به مونسترا نام اژبن می دهند، با توجه به ریشه کلمه اژبن که اژ به معنی مار و بن به معنی ریشه است که اشاره به ریشه های هوایی دارد. برگ انجیری در موطن خود آمریکای جنوبی و مرکزی بر روی شاخه های درختان رشد می کند و گونه های وحشی آن بسیار بلندتر از آپارتمانی آن است اما استثنائاً ارتفاع آن در بعضی از باغ های گیاه شناسی و راهرودها و پاگردها به 10 متر هم می رسد.

گیاه برگ انجیری در هوای گرم و مرطوب به خوبی رشد کرده، در برابر طیف وسیعی از دما انعطاف داشته و ریشه های هوایی دارد که در مجاورت با خزه مرطوب به خوبی رشد می کنند.

گیاه برگ انجیری به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد و بهتر است آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید. هر چه نور کمتر باشد، بریدگی های برگ کمتر شده و زیبایی آن کاهش می یابد همچنین نور شدید و مستقیم آفتاب هم باعث آسیب به برگ های این گیاه می شود.

در مورد آبیاری فیلودندرون برگ انجیری باید این نکته را درنظر داشته باشید که چند سانتی متر از سطح خاک باید بین دو آبیاری خشک شود و آبیاری زیاد برای آن مشکل ساز می شود. آبیاری را هفته ای یکبار در تابستان و در زمستان دو هفته یکبار انجام دهید. این گیاه را در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته اسپری برگی کنید. برای آن که برگ های زیبای این گیاه را تمیز کنید، از مواد شیمیایی استفاده نکنید و با استفاده از پارچه یا اسفنج مرطوب گردوغبار را بزدایید.

تکثیر گیاه آپارتمانی برگ انجیری از طریق قلمه گیری در فصل بهار انجام می شود. برای این منظور باید قلمه ساقه دارای سه گره باشد. این قلمه ها در بستر سبک یا آب ریشه دار می شوند. روش دیگر برای تکثیر این گیاه خوابانیدن ریشه های هوایی درون خاک است و زمانی که گیاه جدید سبز شد، آن را از پایه مادری جدا کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برگ انجیری سمی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگ انجیری سمی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید