بهترین بازی های 2020 ایکس باکس وان

به گزارش وبلاگ طراحی من، برخلاف بحران ها و اتفاقات مختلفی که در سال جاری رخ دادند، 2020 یکی از بهترین سال های صنعت بازی را رقم زد. متاسفانه بازی های بزرگ و متعددی که حسابی درباره شان صحبت شده اند، بیشتر روی پلتفرم کامپیوتر و پلی استیشن بودند، اما ایکس باکس هم در این میان بی نصیب نبود. مایکروسافت خودش یکی از شگفت انگیزترین بازی های سال جاری را وارد بازار کرد و در کنار آن، بازی هایی که روی چند پلتفرم مختلف عرضه شدند، روی ایکس باکس وان ایکس مایکروسافت بهترین نمایش خود را داشتند.

بهترین بازی های 2020 ایکس باکس وان

با این حال، هر قدر هم که بخواهیم از قسمت جدید Ori و شگفتی هایش بگوییم، این موضوع را نمی توان نادیده گرفت که برخلاف سال گذشته و بازی هایی مثل گیرز 5، امسال خبری از بازی بزرگ و تراز اول از سوی مایکروسافت نبود. البته مشخصا برای ایکس باکس، چون شبیه ساز پرواز مایکروسافت یکی از بهترین ساخته های 2020 است.

شاید باورتان نگردد، ولی بهترین بازی امسال ایکس باکس یاکوزا است. لیست را بر اساس نمرات متاکریتیک تنظیم کرده ایم و بازی قدیمی یاکوزا زیرو که در سال 2020 برای اولین بار روی ایکس باکس عرضه شد، با نمره ای شبیه به Ori and the Will of the Wisps در صدر لیست بهترین بازی های ایکس باکس 2020 نشسته است.

قسمت بعدی مجموعه بازی های هیلو قرار بود اتفاق بزرگ ایکس باکس در 2020 باشد که متاسفانه محقق نشد. مایکروسافت هم جای هیلو، به نمایش بازی های دیگران روی پلتفرم های خود روی آورد. مشخصا دو بازی یاکوزا: مثل یک اژدها و درت 5 نمایش هایی بزرگ از سوی مایکروسافت داشتند. بازی یاکوزا: مثل اژدها بهترین نمرات را روی پلتفرم ایکس باکس دریافت کرد و با میانگین نمره 89 در بالای لیست بهترین های 2020 ایکس باکس قرار گرفت.

کار به جایی رسیده است که از پنج بازی صدر لیست، دو عدد یاکوزا هستند و یکی از آن ها هم دراگون کوئست که از آن ژاپنی تر به سختی پیدا می گردد؛ بازی هایی که به هیچ وجه مخاطبشان جمعیت گیمرهای ایکس باکس نیست. البته بسیار راضییم که کنسول بازی مایکروسافت، تنها مقصد عرضه بازی سازهای غربی نیست و از سوی تمام دنیا پشتیبانی می گردد. این موضوع به خوبی از سیاست های مدیریتی عالی ایکس باکس می گوید.

فاصله قدرتی بین ایکس باکس وان و ایکس باکس وان ایکس، که هر دو یک نسل کنسولی محسوب می شوند، آن قدر زیاد است که تجربه سایبرپانک 2077 به عنوان یکی از بهترین ساخته های سال، روی ایکس باکس وان معمولی اساسا ناممکن و روی ایکس باکس وان ایکس زیبا و ممکن است.

امیدواریم که این فرایند ادامه پیدا نکند و از سال آینده، به جای ایکس باکس وان، بهترین های ایکس باکس سری ایکس و اس را معرفی کنیم.

در ادامه می توانید بهترین بازی های ایکس باکس در سال 2020 را ببینید.

20- Battletoads

19- Watch Dogs Legion

18- Star Wars: Squadrons

17- Tell Me Why

16- Mafia: Definitive Edition

15- Assassins Creed Valhalla

14- Crash Bandicoot 4: Its About Time

13- Dirt 5

11- Resident Evil 3

10- Wasteland 3

9- Desperados 3

8- Kentucky Route Zero: TV Edition

7- Tony Hawks Pro Skater 1+2

6- Doom Eternal

5- Yakuza: Like a Dragon

4- Cyberpunk 2077

3- Dragon Quest XI S: Definitive Edition

2- Ori and the Will of the Wisps

1- Yakuza 0

  1. Battletoads

تهیه کننده: Xbox Game Studios - سازنده: Dlala Studios

میانگین نمرات: 72

بتل تودز ملغمه ای از جریان های مختلف دهه نود است. البته مشخصا دهه نود میلادی را می گوییم؛ دوره ای که شوخی ها بی مزه بودند، تیپ ها و دیالوگ ها غیرقابل تحمل و انیمیشن ها و فیلم ها هم حسابی بی کیفیت. دهه نود دوران جولان دادن پانک ها و اسکیت برد و بازی هایی شبیه به بتل تودز بود. که امسال روی کامپیوتر و ایکس باکس عرضه شد، بازسازی نسخه اصلی آن است که روی سوپر نینتندو ساخته شده بود.

سازندگان بتل تودز جدید تمام تلاش خود را کرده اند تا بازی عینا شبیه به نسخه اصلی باشد، و این موضوع را در فرایند بازی شان کاملا رعایت کردند. بتل تودز تمام و کمال مراحل بازی اصلی را در خود دارد؛ مراحلی که برخی سکو دو بعدی، برخی مبارزه ای، برخی تیراندازی ژاپنی و برخی حتی مسابقه ای هستند. خوشبختانه، بتل تودز جدید چند درجه سختی دارد که امکان تجربه آن را ممکن می کنند، چون به سادگی می گوییم که امکان بازی کردن نسخه اصلی به خاطر درجه سختی وحشتناک بالایش ممکن است. البته بتل تودز جدید روی درجه ی سختی آخر، شبیه به همان بازی اصلی می گردد. قابلیت بازی کردن چند نفره (که حتی بازی را سخت تر می کند) هم سر جای خود است.

سبک هنری بتل تودز جدید کاملا با بازی اصلی فرق می کند، اما شبیه به انیمیشن های دهه نودی طراحی شده. میان پرده ها و مسخره بازی های بتل تودز هم همگی یا به بازی اصلی یا به جریان های مختلف دهه نود ارجاع دارند و برای کسی که بازی اصلی را نکرده و احتمالا سنش کمتر است، بی مزه به نظر می رسند. با تمام این اوصاف، بتل تودز بازی خوبی از آب درآمده و به عنوان یکی از معدود ساخته های ایکس باکس در سال 2020، خودش را در لیست جای می کند.

  1. Watch Dogs Legion

تهیه کننده: Ubisoft - سازنده: Ubisoft

میانگین نمرات: 76

قسمت جدید مجموعه بازی های واچ داگز از نظر گیم پلی یک سر و گردن بالاتر از شماره های قبلی قرار می گیرد، اما متاسفانه در بخش های دیگر کم می آورد. ایده مرکزی کاملا جدیدی دارد، که اساسا بازی را شبیه به یکی از قسمت های پوکمون تبدیل می کند؛ با این تفاوت که هیولاهایی که باید جمع کنید، انسان های داخل شهر هستند. در واچ داگز لیجن هر انسانی که در شهر وجود دارد، به یک شخصیت قابل بازی تبدیل می گردد و این سیستم، پایه اصلی تمام بخش های بازی است.

لیجن به بازی کننده ها اجازه می دهد تا تیمی بزرگ از افراد مختلف برای خود تشکیل دهند. افراد داخل شهر، با تنوع بسیار، مهارت ها و توانایی های مختلف خود را دارند و از متخصص جاسوسی و تیراندازی گرفته، تا پیرمرد خسته بین آن ها پیدا می گردد. همه را هم می توان به تیم دعوت کرد. این شخصیت ها به نیروی اصلی شما برای انجام مراحل و از بین بردن ضد قهرمان های اصلی قصه تبدیل می شوند. مثل تمام بازی های یوبی سافت، هر بخش نقشه را یکی گرفته و شما هم پشت سر هم تعدادی کمپ را فتح می کنید، افراد سرکرده را از بین می برید، تا نهایتا بازی تمام گردد.

در این میان، استفاده از هر شخصیت می تواند منجر به شکل گیری فرایندی متفاوت برای مراحل گردد. می توان هر شخصیتی را به هر مرحله ای برد و فرضا یک شخصیت مبارز، حالت بازی کاملا متفاوتی با یک هکر یا یک مامور مخفی دارد. شخصیت ها را می توان ارتقا داد و قابلیت های مختلف برای شان کسب کرد. با مردن هر شخصیت هم آن ها از بین می فرایند و اگر همان شخصیت را می خواهید، دوباره باید یکی دیگر مثل او را پیدا کنید و از اول ارتقا دهید. اساس Watch Dogs Legion همان پوکمون است که مراحلش اکشن سوم شخص و پوکمون ها هم انسان هستند. حتما باید به لندن شگفت انگیز بازی هم اشاره کنیم که مشخصا روی ایکس باکس وان ایکس بسیار زیباست.

  1. Star Wars: Squadrons

تهیه کننده: Electronic Arts - سازنده: EA Motive

میانگین نمرات: 78

برخلاف دو سه دهه گذشته که اکشن های هوایی و فضایی بخش بزرگ و مهمی از بازی ها را به خود اختصاص داده بودند، طوری که حتی می توانیم بسکمک از اولین پیشرفت های گرافیکی بازی ها را به آن ها اختصاص دهیم، سال هاست که دیگر از این سبک بازی ها پیدا نمی گردد. خوشبختانه، امسال الکترونیک آرتز نه تنها یک اکشن هوایی جدید، بلکه یکی از بهترین های شان را عرضه کرد. بازی جنگ ستارگان: جوخه ها از بهترین اکشن های فضایی است که تا به حال دیده ایم و نه تنها یک بخش داستانی بلند و بالا، بلکه یک بخش چند نفره بزرگ هم دارد.

در واقع، می توان گفت بخش چند نفره Star Wars: Squadrons تمرکز و هسته اصلی آن است؛ طوری که بخش داستانی بازی را می توان به عنوان یک حالت آموزشی برای بخش چند نفره محسوب کرد. بازی کننده ها در بخش داستانی، خود را برای مبارزات آنلاین آماده می کنند. مثل تمام ساخته های جنگ ستارگان الکترونیک آرتز، بخش داستانی Star Wars: Squadrons هم در دنیای اصلی جنگ ستارگان جای می گیرد و بسیار سینمایی و زیباست.

با این حال، پس از اتمام بخش داستانی، بازی تازه آغاز می گردد. بازی کننده ها در Star Wars: Squadrons می توانند از بین چند کلاس کشتی فضایی مختلف، یکی را انتخاب کنند. کلاس های مختلف هر کدام نحوه کنترل متفاوتی دارند و سلاح های مخصوص خود را در اختیار افراد قرار می دهند. بازی کننده ها می توانند کشتی های مختلفی داشته باشند، آن ها را شخصی سازی کنند و به عنوان بخشی از یک تیم بزرگتر یا تنها، به مبارزه با یکدیگر بپردازند. مبارزات فضایی بازی بسیار زیبا و سرگرم کننده از آب درآمده و حتی اگر ذره ای به مبارزات فضایی جنگ ستارگان علاقه داشته باشید، راضی از پای Squadrons بلند خواهید شد.

  1. Tell Me Why

تهیه کننده: Xbox Game Studios - سازنده: Dontnod Entertainment

میانگین نمرات: 78

بازی چند قسمتی Tell Me Why دیگر ساخته امسال مایکروسافت برای پلتفرم های ایکس باکس بود. در حالی که استودیوی بازی سازی تل تیل گیمز، به عنوان پدیدآورنده بازی های چند قسمتی، کارش به خاتمه رسیده، از طرف دیگر بر و بچه های لایف ایز استرنج حسابی کارشان گل کرده است. مایکروسافت سراغ سازندگان لایف ایز استرنج را گرفت و برای ساخت با آن ها همکاری کرد؛ طوری که تهیه کنندگی این بازی چند قسمتی از سوی مایکروسافت انجام و بازی به یکی از ساخته های استودیوی ایکس باکس تبدیل شد.

از نظر فرایند، اتفاق عجیب و غریبی در Tell Me Why رخ نمی دهد، اما از نظر اهمیت، باید بازی را کمی مهم تر در نظر بگیریم. با یک بازی ماجراجویی، یا شاید بهتر باشد بگوییم با یک درام تعاملی چند قسمتی طرف هستیم؛ یک بازی که در آن نه درگیر معماها و گشت و گذار، بلکه بیشتر درگیر انتخاب ها و تصمیم های مختلف می شویم و فرایند قصه را شکل می دهیم. با این حال، Tell Me Why با بهترین کار استودیوی سازنده اش بسیار فاصله دارد.

در Tell Me Why قصه یک فرد تراجنسیتی و درگیری های مختلف او را از کودکی دنبال می کنیم. بازی در قالب خاطرات روایت می گردد و کاری که در گذشته انجام می دهیم، روی اتفاقات امروز هم تاثیر می گذارد. بازی قصه چندان درگیر کننده ای ندارد و ما هم در جایگاهی نیستیم که درباره چگونگی به تصویر کشیدن افراد تراجنسیتی در آن قضاوت کنیم، اما بیشتر این افراد نظری مثبت نسبت به بازی داشته اند و معتقدند بازی بسیار خوب در تعریف قصه یک فرد تراجنسیتی عمل کرده. در هر حال، بازی کردن Tell Me Why برای کسانی که از این سبک ساخته ها خوش شان می آیند، به هیچ وجه خالی از لطف نخواهد بود.

  1. Mafia: Definitive Edition

تهیه کننده: Take-Two - سازنده: Hangar 13

میانگین نمرات: 79

قسمت اول مجموعه بازی های مافیا، از بهترین بازی های اکشن و داستان-محور زمان خود است، اما بازسازی آن به هیچ وجه تاثیر بازی اصلی را ندارد. یک بازسازی شگفت انگیز از قسمت نخست مافیاست. همه چیز بازی کاملا از پایه دوباره ساخته شده است؛ طوری که با یک بازی جدید طرف هستیم که عینا فرایند مافیای اصلی را دنبال می کند، ولی از بقیه جهات شبیه به بازی های مدرن است.

از نظر ساختاری، بازسازی مافیا دنباله روی بازی اصلی است؛ یعنی همان مراحل، همان شهر و فرایند اصلی، با یکی دو تغییر نه چندان بزرگ. ولی گیم پلی بازی کاملا شبیه به مافیا 3 طراحی شده؛ از این نظر که با یک اکشن سوم شخص شبیه به بازی های مدرن طرف هستیم، می توانیم سگنرگیری کنیم و تیراندازی بسیار لذت بخش تری داشته باشیم. سختی شماره اصلی مافیا، ماشین های سنگین آن، پلیس هایی که تکان بخورید نگه تان می دارند و چیزهایی این چنینی، در یک حالت متفاوت به نام حالت کلاسیک قرار گرفته اند و بازی به صورت پیش فرض این سختی ها را در مقابل گیمر قرار نمی دهد.

بهترین بخش بازسازی مافیا، میان پرده های جدید و بسیار با کیفیت آن و اجرای شگفت انگیز بازیگران است؛ طوری که اغراق نکرده ایم اگر بخواهیم Mafia: Definitive Edition را بسکمک از فیلم های جنایی و مافیایی خوب مقایسه کنیم. مخصوصا که بازی دقیقا همان داستان خوب مافیای اصلی را با صحنه هایی بسیار جذاب تر و اجرایی عالی دوباره تعریف می کند. بازسازی مافیا به عنوان یک بازسازی عالی است و به خودی خود نمی توان آن را بازی خوبی قلمداد کرد.

  1. Assassins Creed Valhalla

تهیه کننده: Ubisoft - سازنده: Ubisoft

میانگین نمرات: 82

مجموعه بازی های اساسینز کرید در همه حال تجربه سرگرم کننده و لذت بخشی به مخاطب ارایه می دهند و در این میان هم برخی از شماره ها بازی های شگفت انگیزی از آب درمی آیند. ولهالا در این دسته دوم نمی گنجد. بازی عالی است، بزرگ است، مکانیک ها و سیستم های سرگرم کننده و بسیار خوبی دارد تا ده ها یا شاید صدها ساعت سرگرم تان کند، و در عین حال هم اصلا چیز عجیب و غریبی نیست.

مکانیک ها و سیستم هایی که صدها بار امتحان شان را پس داده اند، پایه و اساس است. انتظار ایده جدید و خلاقیت و چیزهایی شبیه به آن را از ولهالا نداشته باشید. از طرف دیگر هم هرگز نمی توانیم بگوییم بازی بد است. یوبی سافت چند وقتی است که بدون ذره ای ریسک کردن بازی می سازد؛ نکند کسی از بازی خوشش نیاید. این موضوع هم کاملا از نقدهای آن پیداست. منتقد نمی تواند بگوید بازی بد است، چون بازی بد نیست. در عین حال هم واقعیت موضوع این است: به خاطر قصه و شخصیت ها و فرایند بازی خوب ولهالا را بازی نمی کنیم، بلکه به خاطر مکانیک هایی است که مغزمان را درگیر می کنند تا دنبال یک آیتم با سطح تراز بالاتر برویم.

دقیقا همان چیزی که از بازی های یوبی سافت در ذهن تان است، با کمی تغییر و گسترش، در ولهالا پیدا می گردد. نقشه ای بزرگ که با چند هزار کوئست فرعی و اصلی و آیتم های جمع کردنی و چالش و این ها پر شده، شما هم بخش به بخش نقشه را از نشانه هایش خالی می کنید. شاید بد نباشد اضافه کنیم انیمیشن ها و گرافیک ولهالا به خوبی قسمت های قبلی همین مجموعه هم نیست، ولی با خرید ولهالا، بسته کامل و سرگرم کننده ای گیرتان می آید که می تواند راحت صد ساعت تان را پر کند.

  1. Crash Bandicoot 4: Its About Time

تهیه کننده: Activision - سازنده: Toys for Bob

میانگین نمرات: 83

مجموعه بازی های کرش بندیکوت، به عنوان یکی از بهترین بازی های سکوبازی دوره پلی استیشن وان، سال هاست که دیگر در اختیار سونی قرار ندارد. از همان ابتدایی که مالکیت کرش به اکتیویژن سپرده شده، شاهد عرضه قسمت های مختلفی در این مجموعه بوده ایم، قسمت ها و شماره های مختلفی که هیچ کدام حتی ذره ای به خوبی بازی های اصلی نبودند. با این حال، عرضه ، همانطور که از نامش پیداست، این جریان را از بین برده است؛ طوری که با یک سکوبازی بسیار خوب، دقیقا به خوبی اصلی کرش بندیکوت روبرو شده ایم.

از نظر فرایند، کرش بندیکوت 4 تمام تلاش خود را کرده است تا پایه و اساس سه گانه اصلی کرش بندیکوت را حفظ کند و در عین حال، یک بازی مدرن به مخاطب تحویل دهد؛ نتیجه نهایی، برخی اوقات شبیه ماریوهای سه بعدی است، برخی اوقات عینا شبیه کرش و بیشتر اوقات هم ادغامی از این دو. فرایند بازی کرش بندیکوت 4 به عنوان یک سکوبازی اکشن، عالی است. حرکات اصلی کرشدر کنار یکی دو حرکت پایه کاملا جدید، به سازندگان اجازه داده اند تا مراحلی بزرگتر و پیچیده تر خلق کنند.

از نظر محتوایی، با بزرگترین بازی کرش طرف هستیم. بازی همان ابتدای کار اجازه می دهد تا بین دو حالت کلاسیک و مدرن، یکی را انتخاب کنید. در حالت کلاسیک، چند جان دارید که اگر تمام گردد، باید مرحله را از ابتدا آغاز کنید و در حالت مدرن، بازی فقط تعداد مرگ های تان را می شمرد. پنج شخصیت مختلف با توانایی های خاص خود، مراحل مخفی متعدد و حالت های متفاوتی که می توان مراحل را تجربه کرد، کرش بندیکوت 4 را نه تنها به یک بازی کرش خوب، بلکه به یکی از بهترین سکوبازی های اخیر تبدیل کرده اند.

  1. Dirt 5

تهیه کننده: Codemasters - سازنده: Codemasters

میانگین نمرات: 83

احتمالا متوجه شده اید که استودیوی بازی سازی کدمسترز، به طور کلی قید شبیه سازی را در مجموعه اصلی درت زده است. در حال حاضر، سری درت رالی به شبیه سازی مسابقات رالی می پردازند، آن هم با تمام و چالش ها و سختی هایی که انتظار دارید، از طرف دیگر، مجموعه اصلی درت به یک بازی مسابقه آرکیدی تبدیل شده است؛ یعنی به هیچ وجه نباید انتظار شبیه سازی را از داشته باشید. درت 5 یک بازی مسابقه ای سرگرم کننده برای تمام طرفداران این سبک بازی هاست و این موضوع، از همان ابتدایی که واردش می شوید به خوبی نمایان می گردد.

پس از یکی دو شماره غیبت منوهای زیبا و جذاب، سازندگان درت 5 دوباره در این شماره تصمیم گرفته اند تا ارایه ای بسیار زیبا و هیجان انگیز نه فقط در داخل بازی، بلکه بیرون آن و در منوها هم داشته باشند. مجموعه بازی های درت به منوهای شگفت انگیزشان معروف بودند و چند شماره اخیر، خبری از آن ها نبود. با این حال، یک بازی مسابقه ای را به خاطر منویش تحسین نمی کنیم و رانندگی در درت 5 و خودروها هستند که به خوبی خودی نشان می دهند.

ماشین ها، مهم ترین بخش درت 5 هستند؛ مخصوصا هم این حرف را می زنیم چون درت 5 چیزی به غیر از ماشین خوب ندارد. ماشین ها و کنترل آن ها عالی طراحی شده اند. بازی تعداد زیادی خودروی مختلف را در خود جای داده و هر کدام را که انتخاب کنید، حس متفاوتی می گیرید. تنها کاری هم که می توانید انجام دهید، مسابقه دادن در ده جاده مختلف بازی است. مشکل درت 5، کمبود محتوای مختلف و متنوع و یک بخش تک نفره بزرگ و بلند بالاست که به شکل مختلفی در آن پیشرفت کنید. البته که چنین چیزی تا به حال در درت وجود نداشته و شاید نباید انتظار آن را در از درت 5 هم داشته باشیم، ولی به راحتی می توانیم بگوییم که درت 5، که مشخصا رالی هم نیست و یک بازی مسابقه ای معمول است، در مقابل گزینه های بهتر متعدد مسابقه ای حرفی برای گفتن ندارد.

  1. Bayonetta & Vanquish Remastered

تهیه کننده: Sega - سازنده: PlatinumGames

میانگین نمرات: 83

بسته بایونتا و ونکوییش دو عدد از بهترین بازی های اکشن تاریخ را با کیفیتی بهتر، برای مخاطبی امروزی و آن جماعتی که پیش از این روی کنسول ها تجربه خوبی از این بازی ها نداشته اند، بروزرسانی کرده است. در واقع با بسته ای کامل از بهترین بازی های اکشن طرف هستیم. بایونتا یکی از بهترین اکشن های سوم شخص تیراندازی تاریخ و ونکوییش هم یکی از بهترین تیراندازی های سوم شخص تاریخ است. هر دو بازی در ابتدا روی ایکس باکس 360 عرضه شده بودند و با اینکه بایونتا وضع خوبی داشت و با سرعت 60 فریم اجرا می شد، تجربه ونکوییش روی این کنسول اصلا خوب نبود.

به لطف کنسول های امروزی و این بسته جدید، می توان هر دو بازی بایونتا و ونکوییش را با سرعت 60 فریم و وضح تصویر بالاتر، تجربه کرد. اگر ایکس باکس وان ایکس داشته باشید که وضوح تصویری بسیار بالاتر از فول اچ دی را هم تجربه خواهید کرد. از نظر گرافیکی، تغییر دیگری در بازی ها ایجاد نشده است و خبری از هیچ پیشرفتی به غیر از وضوح تصویر و سرعت اجرا نیست. این موضوع، برای محتوای بازی هم صدق می کند.

بسته بایونتا و ونکوییش دقیقا همان دو بازی اصلی را در خود جای داده و محتوای بازی بدون تغییر باقی مانده است. با تمام این اوصاف، تجربه بایونتا و ونکوییش، حتی ده سال پس از عرضه، هنوز هم بسیار تازه است. هر دو بازی به لطف گرافیک خوب شان، به راحتی بین بازی های امروزی جای می گیرند. از نظر گیم پلی، به جرات می توانیم بگوییم که هنوز تیراندازی سوم شخص بهتری از ونکوییش ساخته نشده و به غیر از بایونتا 2 هم اکشن سوم شخص بهتری از بایونتا پیدا نمی کنید. البته که چندان هم راضی نیستیم که یکی از بهترین بازی های امسال ایکس باکس، بسته بازسازی دو بازی ده سال پیش است.

  1. Resident Evil 3

تهیه کننده: Capcom - سازنده: Capcom

میانگین نمرات: 84

، مثل تعدادی از بازی های دیگر همین لیست، روی ایکس باکس میانگین نمرات به نسبت بالاتری دارد و به همین دلیل هم توانسته در لیست بهترین بازی های 2020 ایکس باکس، رتبه خوبی برای خود کسب کند. بازسازی رزیدنت اویل 3 از نظر ساخت و تولید، شبیه به رزیدنت اویل 3 اصلی است، ولی خود بازی تفاوت هایی به خود دیده است. به این دلیل می گوییم از نظر ساخت، چون دقیقا همانطور که یک سال بعد از عرضه رزیدنت اویل 2 روی پلی استیشن وان، شاهد عرضه رزیدنت اویل 3 بودیم، این بار هم یک سال پس از عرضه بازسازی رزیدنت اویل 2، با عرضه بازسازی رزیدنت اویل 3 روبرو شده ایم.

گیم پلی بازسازی رزیدنت اویل 3 هم دقیقا چنین جریانی را دنبال کرده است. همانطور که رزیدنت اویل 3 اصلی، از رزیدنت اویل 2 کوتاه تر و یک بازی اکشن تر بود، بازسازی رزیدنت اویل 3 هم این جریان را دنبال کرده است. با یک بازسازی اکشن تر و حتی کوتاه تر از بازسازی رزیدنت اویل 2 طرف شده ایم. کوتاهی مراحل بازسازی رزیدنت اویل 3 که کمی هم به خاطر حذف یکی دو بخش مختلف بازی است، به تجربه کلی آن آسیب زده است. گیم پلی بازی اکشن تر شده، زامبی ها بیشتر شده اند و بازی یک مکانیک جاخالی دادن جدید هم دارد، اما تغییر دیگری در مقایسه با بازسازی رزیدنت اویل مشاهده نمی کنیم.

با تمام این اوصاف، به راحتی می توانیم بگوییم که بازسازی رزیدنت اویل 3 عالی است. بازی شاید کوتاه باشد، اما تجربه آن حسابی سرگرم تان می کند. شاید هم بد نباشد به این موضوع اشاره کنیم که تمام بازی های رزیدنت اویل، مخصوصا قسمت های نخست، طوری طراحی شده اند تا پشت سر هم آن ها را تمام و هر بار، یک آیتم یا لباس خفن جدید آزاد کنید. کپ کام برای اینکه قیمت رزیدنت اویل 3 را توجیه کند، یک بخش آنلاین چند نفره هم در آن قرار داده است که می دانیم اساسا کسی سراغش نرفته است.

  1. Wasteland 3

تهیه کننده: Deep Silver Games - سازنده: InXile Entertainment

میانگین نمرات: 84

ایکس باکس نقش آفرینی خوب کم ندارد و این جریان با پیوستن بتسدا و آبسیدین دیگر استودیوها به این پلتفرم، قرار است حتی با قدرتی بیشتر ادامه پیدا کند. بازی Wasteland 3 هم یکی دیگر از این نقش آفرینی ها خوب است. اگر طرفدار قسمت های کلاسیک فال آوت هستید و شماره های اخیرش به مذاق تان خوش نمی آید، دقیقا Wasteland 3 را برای شما ساخته اند. بازی یک نقش آفرینی بزرگ و پرجزییات است که لحظه به لحظه اش جذب تان می کند.

از نظر فرایند، مثل قسمت قبلی مجموعه با یک نقش آفرینی تاکتیکی روبرو هستیم. بازی شهرها و دنیایی بسیار بزرگ و پرجزییات دارد؛ طوری که گوشه و کنارش پر است از اتفاقات ریز و درشتی که انتظارش را ندارید. در طول قصه، با شخصیت های مختلفی روبرو می گردد که اتفاقا صداگذاری بسیار خوبی هم دارند. برخی از این شخصیت ها به شما می پیوندند و در پایگاه تان مستقر می شوند. مبارزات بازی با در نظر دریافت شخصیت های مختلف و مهارت ها و توانایی های شان، برخلاف طبیعت بازی، بسیار هیجان انگیز هستند. به عنوان یک نقش آفرینی عالی Wasteland 3 هیچ چیز کم ندارد؛ مثل باگ.

با اینکه استودیوی بازی سازی InXile در واقع زیرمجموعه ایکس باکس است، اما Wasteland 3 از بازی های مایکروسافت و ایکس باکس محسوب نمی گردد. ساخت Wasteland 3 به پیش از پیوستن این استودیو به مایکروسافت می گذرد و بازی نسخه پلی استیشن هم دارد. در هر حال، بازی Wasteland 3 آن قدر خوب است که از همین حالا منتظر پروژه بعدی سازندگانش نشسته ایم؛ مخصوصا حالا که با بودجه بیشتر و حمایت ایکس باکس ساخته می گردد.

  1. Desperados III

تهیه کننده: THQ Nordic - سازنده: Mimimi Games

میانگین نمرات: 85

دقیقا بیست سال از عرضه دسپرادوس اصلی می گذرد و هنوز به راحتی نتوانسته ایم را، آن هم با این حجم از کیفیت، هضم کنیم. مشخصا نمی گوییم استراتژی نوبتی، چون بازی های متعدد و متفاوتی در این سبک جای می گیرند، اما به راحتی می گوییم که دسپرادوس 3 بهترین بازی در سبک کماندوز است. به هیچ وجه انتظار این موضوع را نداشتیم که امسال یک بازی در سبک کماندوز، با کیفیت ساخته های امروزی و بدون ذره ای مشکل و پیچیدگی در گیم پلی ساخته گردد. مهم ترین نکته دسپرادوس 3 دقیقا همین است: آنچه در ذهن دارید را به راحتی و سادگی پیاده می کنید.

البته بیشتر اوقات، نقشه تان اشتباه از آب در می آید. دقیقا مثل بازی اصلی، در دسپرادوس 3 هم قدم به قدم باید بازی را ذخیره کنید، چون مطمئن باشید بیشتر مواقع اتفاقات طبق انتظار شما پیش نمی فرایند. بازی کردن دسپرادوس 3 حوصله می طلبد؛ بعضا ممکن است ساعت ها فقط در یک مرحله مشغول لود کردن و ذخیره کردن باشید تا کمی پیشرفت کنید. با این حال، این موضوع چندان به فرایند دسپرادوس 3 صدمه نزده است. شاید به عنوان طرفداران کماندوز و دسپرادوس چنین حرفی را می زنیم و در واقعیت بازی به مذاق هر کسی خوش نیاید، ولی برای طرفداران این سبک بازی ها، دسپرادوس 3 حتی بیشتر و بهتر از آن چیزی است که تصور می کردند.

شخصیت های مختلف که هر کدام توانایی ها خاص خود را دارند و مکانیک های عالی گیم پلی به جای خود، کیفیت گرافیکی دسپرادوس 3 هم شگفت انگیز است. انیمیشن ها، از همان زاویه ایزومتریک معمول آن قدر زیبا به تصویر کشیده شده اند که دل تان می خواهد مدت ها فقط به بازی خیره شوید. اگر ذره ای با دسپرادوس اصلی و کماندوز خاطره دارید، درنگ نکنید و سراغ دسپرادوس 3 بروید. نهایتا بد نیست اضافه کنیم که برخلاف انتظار، تجربه دسپرادوس 3 با دسته، نه تنها ممکن، بلکه بسیار هم خوب است.

  1. Kentucky Route Zero: TV Edition

تهیه کننده: Annapurna Interactive - سازنده: Cardboard Computer

میانگین نمرات: 87

صحبت درباره Kentucky Route Zero چندان ساده نیست. با یک بازی ماجراجویی اشاره و کلیک طرف هستیم؛ یک بازی که نه بر مکانیک های و سیستم های مختلف، بلکه تمام و کمال روی قصه گویی و ساخت جوی متفاوت تکیه دارد. شاید مهم ترین بخش Kentucky Route Zero هم همین اتمسفر خاص آن باشد. بازی به تدریج مخاطب را با دنیای متفاوتش همراه و نهایتا او را غرق این دنیا می کند.

قصه بازی به این شکل است: در نقش یک راننده کامیون، باید تعدادی بسته را به مقصدهای مختلفی برسانید. در این میان، به مکان های مختلفی سفر می کنید، با افراد متفاوتی روبرو می شوید و پای صحبت آن ها می نشینید و با قصه های متعددی برخورد می کنید. به عنوان یک بازی مستقل هنری، Kentucky Route Zero تجربه ای است که بیشتر می توانیم به طرفداران چنین سبک هایی پیشنهاد کنیم.

ساخت Kentucky Route Zero حدود ده سال طول کشید. بازی پنج فصل دارد که همه آن ها در طول هفت هشت سال گذشته، هر وقت که آماده شدند، در اختیار خریداران قرار دریافتد. نهایتا هم امسال شاهد عرضه فصل نهایی و پنجم بازی و عرضه همزمان آن روی کنسول ها بودیم. از بین تمام بازی های این لیست، Kentucky Route Zero جدا از بقیه قرار می گیرد و خود را به عنوان تجربه ای فراتر از ویدیوگیم تعریف می کند. از نظر هنری و روایی، Kentucky Route Zero نه فقط از بهترین ساخته های امسال، بلکه از بهترین ساخته های تاریخ ویدیوگیم است.

  1. Tony Hawks Pro Skater 1+2

تهیه کننده: Activision - سازنده: Vicarious Visions

میانگین نمرات: 88

تا همین یکی دو نسل پیش، سالی چند بازی اسکیت سواری خوب نصیب مان می شد، اما هر چه هزینه های ساخت بازی بالاتر رفت، امکان ساخت و عرضه چنین بازی هایی هم سخت تر شد؛ طوری که امروزه دیگر شرکت ها سراغ چنین بازی هایی نمی فرایند. در حرکتی غریب و به لطف جریان بازسازی بازی های قدیمی، دو شماره نخست مجموعه بازی های تونی هاک بازسازی شده اند. بازی Tony Hawks Pro Skater 1+2 نه فقط یک بازسازی خوب، بلکه یکی از بهترین بازی های اسکیت سواری تاریخ است.

کاملا تلاش شده تا فرایند این بازسازی جدید، شبیه به دو بازی اصلی باشد. با این حال، انتظار سختی کنترل مثل گذشته را نداشته باشید و از نظر طراحی همه چیز Tony Hawks Pro Skater 1+2 کاملا مدرن و جدید است. مراحل بازی، همگی برگرفته از دو شماره نخست مجموعه هستند ولی مثل دیگر بخش های بازی، کاملا از پایه دوباره طراحی شده اند. حتی تعداد زیادی از موسیقی های بازی اصلی در این بازسازی وجود دارند تا تجربه کاملا یادآور قسمت های نخست باشد.

با تمام این اوصاف، مهم ترین بخش Tony Hawks Pro Skater 1+2 چیزی نیست مگر گیم پلی درگیرکننده و اعتیاد آور آن؛ طوری که نه فقط درگیر امتیاز دریافت و اجرای حرکات سخت می شوید، بلکه در هر مرحله تمام تلاش خود را می کنید تا آیتم های مخفی مختلف را پیدا کنید. حس و حال بازی کردن Tony Hawks Pro Skater 1+2 کاملا مثل گذشته از آب درآمده است؛ یعنی دقیقا زمانی که چندان به پیشرفت و قصه و چنین چیزهایی در بازی فکر نمی کردیم و بیشتر سرگرم مکانیک های مختلف یک بازی بودیم. بازی از همه نظر عالی است، اما به شرط اینکه طرفدار بازی های تونی هاوک باشید.

  1. Doom Eternal

تهیه کننده: Bethesda Softworks - سازنده: id Software

میانگین نمرات: 89

جدیدترین شماره مجموعه بازی های دووم، در ادامه فرایند بازنگری چند سال پیش آن ساخته شده است؛ یعنی اگر دووم سال 2016 را به خاطر داشته و آن را پسندیده باشید، از همه نظر با Doom Eternal حال خواهید کرد. به راحتی می توانیم بازنگری دووم را بازگشت اکشن های اول شخص به ریشه های خود بمانیم. پایه و اساس یک اکشن اول شخص مدرن، اما در ادامه جریان بازی های کلاسیک توسط دووم 2016 بنا شد و Doom Eternal آن را از همه لحاظ گسترش داده است؛ طوری که وقتی امروزه به دووم 2016 نگاه می کنیم، بازی بیشتر شبیه به یک نمونه اولیه به نظر می رسد.

چه از دیدگاه گیم پلی و چه از نظر دنیاسازی، گرافیک یا داستان می توانیم بگوییم که Doom Eternal از همه نظر کامل است. بازی همه چیز دارد، هر بخشش با دقت بسکمک طراحی شده و گیم پلی آن هم تند و سریع و صد البته سخت است. سختی گیم پلی Doom Eternal در مقایسه با دووم 2016 از آن جا نشات می گیرد که دیگر نمی توان صفر تا صد بازی را با یک شات گان دولول تمام کرد، بلکه در Doom Eternal نیاز دارید تا همه چیز بازی را یاد بگیرد.

دشمن های مختلف Doom Eternal هر کدام روش شکست دادن خاص خود را دارند. هر کدام ا آن ها با الگوی حمله متفاوت خود سراغ تان می آیند و هر کدام هم به ضربات و سلاح های متفاوتی از سوی شما عکس العمل نشان می دهند. این موضوع فرایند بازی را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. سکوبازی و گشت و گذار در نقشه های بسیار بزرگتر Doom Eternal هم ضمن اینکه تنوعی به بازی بخشیده اند، نحوه بازی کردن آن را هم در مقایسه با دووم قبلی تغییر داده اند. از نظر گرافیکی Doom Eternal است و مشخصا هم روی ایکس باکس وان معمولی و هم روی ایکس باکس وان ایکس، با کیفیت و سرعت اجرای شگفت انگیزی ارایه می گردد.

  1. Yakuza: Like a Dragon

تهیه کننده: Sega - سازنده: Ryu ga Gotoku Studio

میانگین نمرات: 89

در حرکتی بسیار عجیب و غریب، جدیدترین شماره مجموعه بازی های یاکوزا نه تنها همزمان با پلی استیشن روی ایکس باکس هم عرضه شده، بلکه حتی نسخه ایکس باکس آن بهتر است. مایکروسافت با همکاری سگا، تصمیم گرفته اند تا سری جدید یاکوزا را که جدا از مجموعه اصلی آن محسوب می گردد، به کنسول های ایکس باکس بیاورند و از این موضوع هم نتیجه بسیار خوبی گرفته اند. بازی یاکوزا: مثل یک اژدها داستان و شخصیت های کاملا جدیدی را به مجموعه معرفی می کند و برای کسانی که تا به حال این سری را تجربه نکرده اند، نقطه مناسبی برای ورود محسوب می گردد.

با این حال، نه تنها با شخصیت اصلی و داستان و شهری کاملا متفاوت در مقایسه با قسمت های قبلی یاکوزا طرف شده ایم، بلکه حتی فرایندی کاملا متفاوت نسبت به بازی های قبلی دارد. برخلاف بازی های قبلی که کاملا اکشن بودند، در این بازی با یک نقش آفرینی نوبتی ژاپنی طرف هستیم. بازی کاملا و از همه نظر به عنوان یک نقش آفرینی ژاپنی طراحی شده و این موضوع در بخش بخش آن پیداست. از چگونگی آغاز داستان گرفته تا همراهان شخصیت اصلی و سیاهچال ها و در واقع همه چیز بازی، کاملا یادآور یک نقش آفرینی کلاسیک ژاپنی است.

یاکوزا: مثل یک اژدها داستانی شگفت انگیز و شخصیت هایی عمیق و جذاب دارد و در عین حال هم با گیم پلی درگیرکننده اش کاری می کند تا نتوانید از پای بازی بلند شوید. در کنار مبارزات و کوئست های اصلی و فرعی متعدد بازی، مثل دیگر قسمت های یاکوزا هم در Yakuza: Like a Dragon شاهد فعالیت ها و مینی گیم های متعددی هستیم که هر کدام به خودی خود یک بازی جداگانه بزرگ هستند. یاکوزا: مثل اژدها یکی از بهترین بازی های امسال و یکی از بهترین نقش آفرینی های چند سال اخیر است و حتما پیشنهاد می کنیم نگاهی به آن بیاندازید.

  1. Cyberpunk 2077

تهیه کننده: CD Projekt - سازنده: CD Projekt RED

میانگین نمرات: 90

سایبرپانک 2077، برخلاف تصور بسکمک از افراد و صد البته برخلاف بیشتر ویدیوهای تبلیغاتی بازی، یک نقش آفرینی تمام عیار است؛ طوری که وجه شباهت با سری بازی های دوس اکس و فال آوت بسیار بیشتر از هر اکشن اول شخصی است که ممکن است در ذهن تان بیاید. بخش بزرگی از سایبرپانک 2077 را با گفت و گوهای مختلف و دریافت کوئست های فرعی کوچک و بزرگ می گذرانید و متاسفانه در حال حاضر، بخش مهمی را هم در حال فرار از باگ و مسائل فنی.

به عنوان یک نقش آفرینی محیط-باز، سایبرپانک 2077 به خوبی بازی کننده را غرق دنیای خود می کند. در واقع دنیای سایبرپانک 2077 و چگونگی قرار دادن بازی کننده در آن، بهترین بخش آن است. دیالوگ ها در دنیای بازی به قدری نرم جریان دارند که طولی نمی کشد تا خود را در دنیای بزرگ بازی و بخشی از آن می بینید. سیستم مبارزه بازی، که هم می تواند اکشن باشد و هم مخفی کاری، بسیار خوب و سرگرم کننده طراحی شده است.

مجموعه ای از سلاح ها و مهارت های مختلف در مبارزات به کمک تان می آیند و نقشه بازی هم در همه حال آن قدر پرجزییات و پر از راه های مختلف طراحی شده که امکان ندارد ایده ای به ذهن تان بیاید و توانایی انجام آن را نداشته باشید. البته که در کنار گیم پلی سرگرم کننده بازی، سایبرپانک 2077 داستان و شخصیت هایی حتی بهتر از ویچر 3 دارد؛ آن هم نه فقط در خط داستانی اصلی و کوئست های فرعی هم بعضا قصه هایی عالی تعریف می کنند. سایبرپانک 2077 با اختلاف یکی از بهترین بازی امسال محسوب می گردد، اگر بتوان آن را بازی کرد.

هشدار: سایبرپانک 2077 روی ایکس باکس وان معمولی اصلا تجربه خوبی ارایه نمی دهد. پیشنهاد می کنیم چند ماه صبر کنید، یا فقط روی ایکس باکس وان ایکس و یا حتی بهتر، سری ایکس بازی را تجربه کنید.

  1. Dragon Quest XI S: Definitive Edition

تهیه کننده: Square Enix - سازنده: Square Enix

میانگین نمرات: 90

نمی دانیم چطور یکی از قسمت های مجموعه دراگون کوئست به بالای لیست بهترین بازی های ایکس باکس راه پیدا کرده و جواب این سوال را نه در اکوسیستم ایکس باکس، بلکه در خود بازی جست و جو می کنیم. دراگون کوئست 11 که عرضه اش به دو سه سال پیش باز می گردد، در واقع دوباره و در قالب یک نسخه کامل و بزرگتر عرضه شده است. شرایط این نسخه جدید دراگون کوئست 11 بی شباهت به پرسونا 5 رویال نیست؛ یعنی همان بازی اصلی با کوئست هایی بیشتر، قابلیت هایی تازه و دنیایی بزرگتر، دوباره عرضه شده است.

دراگون کوئست 11 یک نقش آفرینی ژاپنی محض است. در واقع شاید همین موضوع است که به مذاق طرفداران این سبک بازی ها بسیار خوش آمده تا آن را به عنوان یکی از بهترین ساخته های 2020 تبدیل کند. معمولا در یک نقش آفرینی ژاپنی بزرگ، در کنار مبارزات نوبتی سرگرم کننده و عمیق، بیشتر درگیر قصه و شخصیت ها می شویم و دراگون کوئست 11 روی این نکته حسابی تمرکز کرده است. داستان بازی عالی و شخصیت های بیاد ماندنی هستند. ولی این موضوع به تنهایی دراگون کوئست 11 را به یک بازی عالی تبدیل نمی کند.

سیستم های مبارزه دراگون کوئست 11 شاید در مقایسه با دیگر نقش آفرینی های نوبتی ژاپنی مثل پرسونا 5 یا فاینال فانتزی 13 به شدت ابتدایی و ساده به نظر برسند، اما همه چیزشان صحیح و به جاست و در واقع بسیار مناسب کسانی است که تا به حال درگیر پیچیدگی های یک نقش آفرینی ژاپنی نوبتی نبوده اند و می خواهند همه چیز را از ابتدا یاد بگیرند. شهرهای بزرگ بازی و دنیای آن، در کنار سیستم نوبتی همیشگی دراگون کوئست و داستانی پر پیچ و خم و طولانی، دراگون کوئست 11 را به یکی از بهترین نقش آفرینی های ژاپنی چند سال اخیر تبدیل کرده اند.

  1. Ori and the Will of the Wisps

تهیه کننده: Xbox Game Studios - Moon Studio

میانگین نمرات: 90

بازی Ori and the Will of the Wisps به عنوان دنباله یکی از بهترین سکوبازی های اکشن ایکس باکس، تجربه اصلی را از همه نظر گسترش داده و بزرگتر کرده است. ادغام بخش های مختلف بازی، اعم از گیم پلی، داستان، گرافیک و موسیقی، که همه هم شگفت انگیز هستند، Ori and the Will of the Wisps را به یکی از بهترین بازی های سبک مترویدوانیا و از بهترین بازی های ایکس باکس تبدیل کرده است.

می گوییم مترویدوانیا، چون با اینکه حتی پیدا کردن آیتم های مختلف و مخفی، لازمه پیشرفت در بازی نیست، ولی ساختار کلی Ori and the Will of the Wisps کاملا قابل مقایسه با بازی های سبک مترویدوانیاست. مجموعه ای از آیتم ها و مکان های مختلف در بازی وجود دارند که مهارت های تازه ای به بازی کننده اعطا می کنند. این مهارت ها، برخی در مبارزات و برخی در سکوبازی به کار می آیند و می توانند لایه ای تازه با تجربه کلی بازی بیافزایند. سکوبازی در Ori and the Will of the Wisps عالی است و به لطف کنترل شگفت انگیز بازی و سرعت بالای آن، وقتی چند پرش پشت سرهم را درست پیاده می کنید، حسابی از خود لذت می برید. در عین حال هم مبارزات، چه مبارزات معمولی و چه غولآخرهای بزرگ، بسیار هیجان انگیز هستند.

همه این ها به کنار، به هنگام صحبت از Ori and the Will of the Wisps شاید باید همه چیز را کنار بگذاریم و فقط از طراحی های بصری و موسیقی بازی صحبت کنیم. از نظر هنری، بازی شگفت انگیز است. موسیقی آن کاری می کند تا بی خیال خود بازی شوید و فقط به موسیقی گوش کنید و انیمیشن های عالی و طراحی های هنری به قدری خوب هستند که میان یک مبارزه با غولآخری بزرگ، به جای اینکه حواس تان به مبارزه باشد، به چگونگی حرکت همه چیز در صحنه دقت کنید. راضییم که ایکس باکس نه فقط به دنبال ساخت بازی های بزرگ، بلکه به دنبال حمایت از استودیوهای کوچکتر هم هست. به راحتی می گوییم که Ori and the Will of the Wisps به عنوان یک بازی مستقل، بسیار بالاتر از بازی های بزرگ دیگر امسال قرار می گیرد.

  1. Yakuza 0

تهیه کننده: Sega - سازنده: Ryu ga Gotoku Studio

میانگین نمرات: 90

اینکه چطور یک بازی چند سال پیش انحصاری پلی استیشن، در صدر لیست بهترین بازی های ایکس باکس قرار گرفته، هم از فرایند متفاوت و بسیار بهتر صنعت بازی امروز می گوید که دیگر بازی انحصاری در آن چندان معنی ندارد و صد البته هم از دخالت ما. یاکوزا زیرو بعد از این همه سال، هنوز هم بهترین بازی مجموعه یاکوزا است و مایکروسافت هم این موضوع را خوب می دانست که با سگا وارد مذاکره شد تا تمام قسمت های این مجموعه را به ایکس باکس هم بیاورند. آغاز ورود درست و درمان این مجموعه بازی ها به غرب است.

یاکوزا زیرو یک اکشن سوم شخص یا حتی شاید بتوان گفت یک نقش آفرینی اکشن است. بازی یک قصه خطی دارد که از دید دو شخصیت متفاوت تعریف می شوند؛ شخصیت هایی که بزرگترین و مهم ترین شخصیت های کل مجموعه به حساب می آیند. یاکوزا زیرو، پیش درآمدی برای مجموعه یاکوزاست؛ طوری که می توان بدون هیچ دانش قبلی و با هدف ورود به این مجموعه، سراغ یاکوزا زیرو رفت. می توان فقط داستان آن و مراحلش را دنبال کرد یا اینکه درگیر نقشه بزرگ و باز آن و فعالیت های مختلف بازی شد.

بازی دو محله بسیار بزرگ و پرجزییات دارد که می توان به صورت آزادانه در آن گردش کرد. نقشه بزرگ بازی از نظر وسعت در حد شهرهای دیگر بازی ها نیست، ولی در همان اندازه کوچکش بیشتر از هر بازی محیط-باز دیگری در خود محتوا دارد. نقشه بازی پر است از ده ها فعالیت مختلف که هر کدام عمق زیادی دارند؛ فعالیت هایی مثل یک بخش مدیریتی یک کلوب و یک بخش استراتژی جداگانه. همه این ها کنار گیم پلی اصلی مبارزه ای بازی قرار می گیرند.

در بخش های دیگر بازی مثل تجارت های مختلف پول در می آورید و پول های خود را خرج یادگیری حرکات مبارزه مختلف می کنید. داستان یاکوزا زیرو شگفت انگیز است و گیم پلی آن هم به شدت اعتیادآور. یاکوزا زیرو را بازی کنید، تا بدانید اصرار مایکروسافت برای آوردن این مجموعه به ایکس باکس به چه دلیل بود.

منبع: دیجیکالا مگ

به "بهترین بازی های 2020 ایکس باکس وان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین بازی های 2020 ایکس باکس وان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید