حل مسائل شهری با پژوهش و نوآوری

به گزارش وبلاگ طراحی من، شهر تهران مانند بسیاری از کلانشهرهای دیگر دنیا از مسائل فزاینده محیط زیستی رنج می برد....

حل مسائل شهری با پژوهش و نوآوری

شهر تهران مانند بسیاری از کلانشهرهای دیگر دنیا از مسائل فزاینده محیط زیستی رنج می برد. آلودگی هوا به ذرات معلق و گازهای حاصل از فرایند احتراق ناقص سوخت های فسیلی، مدیریت غیراصولی پسماند و توزیع ناعادلانه بوستان ها در سطح شهر فقط چند مورد از فهرست بلند مسائل محیط زیستی شهر تهران را تشکیل می دهند. این مسائل که در اثر مجموعه ای از عوامل مانند رشد بی رویه جمعیت، تمرکز بیش از حد مراکز مالی و صنعتی، ضعف زیرساخت های فنی و قانونی و شرایط خاص طبیعی شهر تهران پدید آمده اند به تدریج به چالش عمده ای برای سلامت و حیات مالی و اجتماعی جامعه شهری تهران تبدیل شده اند. مواجهه با این مسائل در حوزه وظایف و اختیارات نهادهای متعدد دولتی و نیمه دولتی قرار گرفته است. در این میان، شهرداری تهران سعی در ارائه خدمات شهری و با حفظ احترام به محیط زیست دارد.

در خصوص آلودگی هوا با وجود سهم ناچیز شهرداری در کنترل کیفیت سوخت خودروها به عنوان اصلی ترین منابع فراوری آلودگی، توسعه حمل ونقل عمومی برای ترغیب شهروندان به استفاده کمتر از خودروهای شخصی جزء اقدامات اصلی شهرداری در این زمینه است. همچنین خدمات اطلاعاتی شرکت کنترل کیفیت هوا در زمینه پایش آلودگی و ارائه داده ها در وب سایت شرکت از نظر پژوهشی بسیار حائز اهمیت است.

در خصوص مدیریت پسماند، جلب نشدن مشارکت شهروندان در فرایندهای مدیریت پسماند (کاهش فراوری، تفکیک در مبدأ، پرداخت قبوض و...)، هزینه تمام شده بالای مدیریت پسماند، وجود زباله گردها و بچه ها کار در فرایند فعلی پسماند، از منظر آسیب های اجتماعی و بهداشتی، جمع آوری و تفکیک غیررسمی و سود سرشار اربابان، ضعف در انتخاب و قراردادهای پیمانکاران و دفن بیش از نیمی از پسماند فراوریی روزانه از مسائل موجود در این حوزه است که شهرداری تهران با هدف چاره اندیشی برای برطرف آنها، پروژه مطالعاتی تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را در دستور کار دارد.

در خصوص فضای سبز شهری نیز توزیع ناعادلانه بوستان ها در سطح شهر، کمبود زمین مناسب و وجود مناطق کم برخوردار، هزینه های سنگین نگهداشت و توسعه فضای سبز و اعتبارات ناکافی، بحران آب و نبود پساب تصفیه شده برای آبیاری، افت سطح آب های زیرزمینی، خشک شدن چاه ها و مشکل تأمین آب کافی از چالش های موجود این حوزه است که طرح جامع فضای سبز شهر تهران برای برطرف آنها در شهرداری تهران در حال تعریف است.

بنابراین، گنجاندن یک عنوان با محور خدمات شهری و محیط زیست در جشنواره مراکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران برای شناسایی برترین پژوهش های اجرا شده و ایده های پژوهشگران بسیار لازم است و برای حل مسائل شهری برمبنای پژوهش و نوآوری و ارتقای کیفیت زندگی مردم با خدمت رسانی اصولی راه گشا خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "حل مسائل شهری با پژوهش و نوآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل شهری با پژوهش و نوآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید