راهنمای خرید دانگل تلویزیون ، معرفی 10 دانگل HDMI وای فای پر فروش بازار ایران

به گزارش وبلاگ طراحی من، اگر برای شما هم این سوال مطرح است که چگونه از روی گوشی و تبلت خود، فیلم و سریال روی تلویزیون پخش کنید یا چگونه می توانید یک فوتبال پخش زنده را روی صفحه نمایش بزرگ تری مشاهده و لذت ببرید؛ با ما در خواندن این مقاله همراه باشید.

راهنمای خرید دانگل تلویزیون ، معرفی 10 دانگل HDMI وای فای پر فروش بازار ایران

اگر دوست دارید از سرویس های استریم فیلم و انیمیشن ایرانی و خارجی بهره ببرید و به هزاران فیلم و سریال و انیمیشن دسترسی داشته باشید و دیگر احتیاج نباشد هر بار، کلی زمان صرف دانلود و ریختن آن ها روی هارددیسک و زدن به تلویزیون کنید و یک دستگاه ست آپ باکس هم ندارید؛ با ما در این مطلب همراه باشید تا بگوییم دانگل تلویزیون چیست و چه دانگل HDMI وای فای تلویزیون برای شما مناسب است.

شاید هم دانگل تلویزیون را با دانگل وای فای کامپیوتر و لپتاپ اشتباه گرفته باشید و تصور کنید با خرید یا اتصال یک به تلویزیون یا کامپیوتر، می توانید صوت و تصویر را از گوشی و لپ تاپ به تلویزیون منتقل کنید.

ما در این مقاله، هم کاربردهای دانگل های وای فای تلویزیون و تفاوت های آن ها با دانگل بلوتوث و HDMI را خواهیم گفت و هم به نکات مهم هنگام خرید دانگل تلویزیون برای مدل های مختلف اشاره می کنیم و در نهایت هم، برترین دانگل های HDMI وای فای تلویزیون در بازار ایران را معرفی خواهیم کرد.

دانگل تلویزیون چیست؟

دانگل HDMI تلویزیون یا دانگل وای فای تلویزیون، یک دستگاه کوچک و عموما کمی بزرگ تر از یک فلش مموری است که مستقیم به پورت HDMI تلویزیون شما متصل می گردد و امکان پخش صوت و تصویر از روی گوشی، تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر روی تلویزیون را فراهم می نماید.

در واقع، شما با خرید یک دانگل تلویزیون، تی وی ساده خود را به یک تی وی هوشمند تبدیل می کنید. شاید تلویزیون شما Smart TV باشد و از اتصال وای فای یا اترنت پشتیبانی کند و بتوانید آن را به مودم یا روتر وصل کنید ولی دانگل HDMI وای فای تلویزیون، اساسا کارکرد دیگری دارد و امکان پخش ساده تر، سریع تر، بهتر و راحت تر محتوا از دستگاه های دیگر روی تلویزیون را فراهم می نماید.

بیشتر بخوانید:

شما وقتی یک دانگل وای فای به تلویزیون وصل می کنید؛ می توانید هر محتوایی اعم از عکس، موسیقی، فیلم، سریال، انیمیشن، فایل و غیره را از روی دستگاه های مختلف و با فرمت HD یا Full HD روی یک تلویزیون LCD یا LED پخش کنید. حتی می توانید از این دانگل برای پخش محتوا روی مانیتور کامپیوتر یا ویدیو پروژکتور نیز بهره ببرید. هر دستگاه نمایشگری که یک پورت HDMI داشته باشد؛ می تواند با دانگل HDMI وای فای تبدیل به یک تلویزیون گردد.

تصور کنید؛ لپ تاپ را در اتاق خود قرار داه و وارد سایت های استریم ویدئو مانند نماوا، آپارات، یوتیوب، نتفلیکس و غیره شده و فیلم دلخواه خود را روی تلویزیون انداخته و دیدن کنید.

شما می توانید با یک دانگل تلویزیون، روی صفحه نمایش بزرگ تی وی خود وبگردی کنید و مهم نیست چه تلویزیونی از چه برندی دارید و مدلش چیست. تلویزیون شما می تواند از سامسونگ، ال جی، سونی، توشیبا، تی سی ال، شارپ، هیتاچی و … باشد و حتی یک تلویزیون هوشمند تازه خریداری شده و مدرن محسوب گردد؛ ولی باز با دانگل تلویزیون، مزیت های بزرگی به دست می آورد.

دانگل HDMI تلویزیون چگونه کار می نماید؟

خوب، حالا که متوجه شدیم یک دانگل وای فای تلویزیون چیست؛ برویم سراغ اینکه این دانگل ها چگونه کار می نمایند و دارای چه بخش ها یا درگاه هایی هستند و مزیت های آن ها برای تلویزیون ها چیست.

یک دانگل تلویزیون شامل دو درگاه یا بخش است. درگاه نخست، یک پورت HDMI نری است که باید مستقیم به پورت HDMI تلویزیون شما وصل گردد و محتوا را به تی وی می دهد.

بخش یا درگاه دوم، یک کابل USB شارژر است که برای تامین برق دانگل، باید به درگاه USB تلویزیون شما متصل شده و از آن تغذیه کند. پس، دانگل های وای فای احتیاج به اتصال به برق شهری ندارند و این کابل USB بخشی مجزا از دانگل نیست و به آن چسبیده است.

درون دانگل نیز یک بورد، پردازنده مرکزی، پردازنده وای فای، حافظه رم و تجهیزات سخت افزاری دیگری است و دقیقا همچون دانگل های وای فای کامپیوتر یا مینی کامپیوترهای بند انگشتی هستند.

نحوه کار دانگل تی وی نیز به این صورت است که یک شبکه وای فای میان دستگاه شما و تلویزیون برقرار می نماید و امکان دسترسی به اینترنت روی تی وی فراهم می گردد. باقی قضیه، مجموعه ای از دستورات نرم افزاری است که میان دو دستگاه متصل به یکدیگر در یک شبکه وای فای، رد و بدل می گردد.

نصب دانگل های وای فای تلویزیون نیز بسیار ساده است. غالب این دانگل ها به صورت نصب plug-and-play هستند و کافی است دانگل را به درگاه HDMI تی وی وصل کنید و کابل شارژر USB را هم به درگاه USB تلویزیون بزنید تا آغاز به کار کند. بعضی از مدل ها، دارای نرم افزاری برای نصب روی گوشی یا لپ تاپ هستند تا کاربر بهتر و ساده تر بتواند با تلویزیون ارتباط برقرار کند.

تفاوت دانگل HDMI وای فای تلویزیون با دانگل وای فای کامپیوتر چیست؟

دانگل وای فای کامپیوتر، آداپتور و دستگاهی است که لپ تاپ یا کامپیوتر شما را به یک مودم یا روتر بی سیم وصل می نماید. در واقع، قابلیت وای فای را به دستگاه شما اضافه می نماید.

بیشتر بخوانید:

اما دانگل تلویزیون، ممکن است برای تی وی استفاده گردد که قابلیت وای فای دارد و می تواند به مودم یا روتر وصل گردد اما می خواهیم صوت و تصویر و اینترنت و فایل روی گوشی را با تلویزیون به اشتراک بگذاریم. اگرچه دانگل HDMI می تواند تلویزیون شما را هم به مودم و روتر وصل کند ولی کارکرد بسیار وسیع تری نسبت به دانگل کامپیوتر دارد.

دانگل کامپیوتر را نمی توانید برای تلویزیون بهره ببرید و همین طور دانگل وای فای تلویزیون، نمی تواند لپ تاپ یا کامپیوتر شما را به مودم یا روتر وصل کند.

تفاوت دانگل وای فای تلویزیون با ست آپ باکس

بعضی دیگر از کاربران، دانگل HDMI وای فای تلویزیون را همان دستگاه ست آپ باکس می دانند یا تصور می نمایند همان کارکرد را دارد اما باز هم باید بگوییم دستگاه ست آپ باکس کاملا با یک دانگل وای فای تلویزیون فرق دارد.

هر دو دستگاه به نوعی باعث هوشمند شدن تلویزیون و انتقال صوت و تصویر می شوند اما ست آپ باکس ها حتما احتیاج دارند به مودم یا روتر خانه وصل شوند ولی دانگل های HDMI تلویزیون لزوما نباید به منبع اینترنت متصل باشند.

بیشتر بخوانید:

افزون بر این، ست آپ باکس ها دارای سیستم عامل اندروید هستند که غالبا در هنگام کار با دستگاه های با سیستم عامل متفاوت از جمله ویندوز، آی او اکس، مک او اس و لینوکس به مشکل برمی خورند و عدم سازگاری پیش می آید. دانگل HDMI بدون در نظر گرفتن سیستم عامل گوشی و لپ تاپ، می تواند با دستگاه شما جفت شده و عملیات انتقال صوت و تصویر به روی تلویزیون را انجام بدهد.

پس، خرید یک دانکل تلویزیون مزایای بیشتری نسبت به ست آپ باکس ها دارد و نشان می دهد که این دو سخت افزار، با هم متفاوت هستند. اندروید باکس فقط در قدرت پردازشی بهتر از یک دانگل وای فای تلویزیون عمل می نماید.

کاربران حرفه ای معمولا اگر بخواهند روی تلویزیون برنامه اجرا نموده یا اهل بازی های ویدئویی با کیفیت و استریم فیلم های 4K و Full HD هستند؛ سراغ خرید دانگل تلویزیون می روند.

تفاوت دانگل وای فای تلویزیون با دانگل بلوتوث

دانگل های بلوتوث USB یا دانگل های AUX برای انتقال صدا هستند و نمی توانند تصویر را هم منتقل نمایند. یک دانگل بلوتوثی را غالبا به ضبط صوت ماشین، بلندگوهای پخش نماینده یا تلویزیون وصل نموده و برای شنیدن موسیقی یا رادیو استفاده می کنیم.

اما دانگل وای فای تلویزیون برای انتقال صوت، تصویر، اینترنت و فایل است و گستره کاربری جامع تر و بیشتری دارد.

انواع دانگل اتصال گوشی به تلویزیون

همه دانگل های HDMI تلویزیون که در بازار مشاهده می کنید؛ یک کارکرد دارند ولی از نظر پشتیبانی نرم افزاری، پردازنده و سخت افزاری، نسل وای فای و سرعت، حافظه رم و فلش با یکدیگر تفاوت هایی دارند و در چند دسته قرار می گیرند.

نرم افزار

بعضی دانگل ها دارای یک نرم افزار اختصاصی هستند؛ مانند دانگل های شرکت EZCast که از برنامه EZCast پشتیبانی می نمایند. شما هر دستگاه گوشی یا تبلت یا لپ تاپ داشته باشید؛ کافی است برنامه EZCast را روی آن نصب کنید و دیگر مسئله ای برای کار با دانگل ندارید. در واقع، این سری از دانگل ها از هر دستگاهی پشتیبانی می نمایند.

اما بعضی دیگر از دانگل ها، برای ارتباط با دستگاه شما متکی به یک پروتکل یا نرم افزار خاص هستند و نمی توانند از همه دستگاه ها پشتیبانی نمایند. مثلا، دانگل های Anycast و Allcast از قابلیت Screen Mirroring گوشی سود برده و بیشتر برای انتقال صوت و تصویر از گوشی و تبلت روی تلویزیون مناسب هستند.

وای فای

مانند دانگل های وای فای کامپیوتر، اینجا هم استاندارد و فرکانس های وای فای، حرف نخست را می زنند.

شما می توانید یک دانگل تلویزیون با وای فای 802.11n و تک بانده خریداری کنید که فقط متکی به فرکانس رادیویی 2.4 گیگاهرتز است و البته غالب گوشی ها و تبلت ها و دستگاه های خانه از این فرکانس پشتیبانی می نمایند یا اینکه سراغ خرید یک دانگل وای فای دو بانده 802.11ac بروید که فرکانس 5 گیگاهرتز دارد.

فرکانس 5 گیگاهرتز مزیت های بزرگی برای شما دارد؛ به شرط اینکه گوشی یا تبلت یا لپ تاپ شما از آن پشتیبانی کند. برای انتقال صوت و تصویر با کیفیت و پایداری زیاد، بهتر است از فرکانس 5 گیگاهرتز بهره ببرید.

دانگل های تلویزیون دارای فرکانس 5 گیگاهرتز، گران تر بوده و عموما برای کاربران حرفه ای و گیمر، مجتمع های آموزشی و سازمان ها مناسب هستند و کاربران خانگی قدرت خرید آن ها را ندارند.

حافظه رم

حافظه رم دانگل وای فای تلویزیون نیز اهمیت دارد و می تواند روی بافر و سرعت نمایش محتواها در تی وی اثرگذاری بالایی داشته باشد.

غالب دانگل هایی که در بازار مشاهده می کنید از ظرفیت رم 128 مگابایت یا 256 مگابایت برخوردار هستند ولی بعضی محصولات مانند دانگل تسکو T-Cast 6000 دارای رم 1 گیگابایتی است.

هرچقدر حافظه رم یک دانگل تلویزیون بیشتر باشد؛ سرعت نمایش صوت و تصویر بالاتری خواهد داشت ولی این شرط الزامی برای خرید یک دانگل نیست و باید مشخصات دیگر مانند پردازنده، وای فای، پشتیبانی از نرم افزار و سیستم عامل و … را هم در نظر گرفت.

پردازنده

فاکتور دیگری که باعث دسته بندی دانگل های تی وی می گردد؛ پردازنده آن ها است. اگرچه عمدتا از پردازنده های معماری آرم استفاده می نمایند ولی بعضی مدل ها تک هسته ای و بعضی دیگر دو هسته ای هستند.

دانگل های با پردازنده های Rockchip و AM8252 در بازار بیشتر مشاهده می گردد و البته تراشه AM8271 برای انتقال تصاویر اچ دی مناسب است.

برترین دانگل تلویزیون کدام است؟

از کجا بفهمیم چه دانگلی برای تلویزیون ما برترین است؟

دانگلی که از وای فای دو بانده 802.11ac پشتیبانی کند؛ پردازنده قوی و رم بالایی داشته باشد؛ از نرم افزار EZCast پشتیبانی کند و با سیستم عامل های رایج بازار مانند اندروید، ویندوز، مک او اس، آی او اس و توزیع های لینوکس سازگاری داشته باشد؛ قطعا یک دانگل ایده آل برای خرید است.

ضمن اینکه باید گفت بعضی دانگل ها دارای قابلیت ها و ویژگی هایی مانند AirPlay و DLNA و پخش ویدئوهای H.265 هستند.

بیشتر بخوانید:

میزان و وزن دانگل را هم مدنظر قرار دهید. بعضی دانگل های تلویزیون بی علت بسیار بزرگ و حجیم هستند و بعضی دیگر بسیار کوچک و به میزان یک حافظه فلش اکسترنال ساخته شدند تا حمل و نصب آن ها راحت باشد.

برای اینکه برترین دانگل تلویزیون را پیدا کنید؛ حتما نیم نگاهی هم به کیفیت تصویر قابل پشتیبانی به وسیله تلویزیون های خود بیندازید؛ به ویژه اگر یک تی وی قدیمی دارید. بی جهت، سراغ یک دانگل HDMI با قدرت پخش تصاویر 4K یا Full HD نروید و بعد ببینید تلویزیون شما نهایتا از تصاویر HD پشتیبانی می نماید.

راهنمای خرید دانگل HDMI وای فای تلویزیون

دانگل های وای فای تلویزیون زیادی در بازار ایران هست؛ از مدل های مقرون به صرفه قیمت 200 الی 300 هزار تومانی تا مدل هایی که گاها 2 میلیون تومان و بیشتر قیمت دارند. در این راهنمای خرید دانگل تلویزیون، سعی کردیم 10 مدل پر فروش و پر استقبال بازار ایران در محدده قیمتی و مشخصات مختلف را به شما پیشنهاد بدهیم.

لازم به ذکر است که در خارج از کشور، داستان دانگل های تلویزیون کاملا فرق دارد و شرکت های سرویس دهنده فیلم و سریال یا استریم ویدئو، سازنده و عرضه نماینده این دانگل ها هستند و همراه با نرم افزار و اشتراک ماهیانه یا سالیانه کانال استریم خود، محصولات شان را می فروشند. غالب اوقات، این دانگل ها برای کاربر ایرانی به صرفه نبوده و جذابیت خاصی ندارند.

پس، سراغ معرفی 10 دانگل وای فای تلویزیون پر فروش بازار ایران می رویم:

دانگل تسکو T-Cast 6000

قیمت: حدود 500 هزار تومان

وای فای: تک بانده 802.11n

دقت تصویر: Full HD

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS

ویژگی ها: EZCAST - Airplay - DLNA - Miracast Protocol - یک گیگابایت رم

دانگل انی کست M9 plus

قیمت: حدود 300 هزار تومان

وای فای: تک بانده 802.11n

دقت تصویر: Full HD

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS - مک او اس

ویژگی ها: Airplay - DLNA - Miracast - پردازنده Corex-A9 و 256 مگابایت رم

دانگل انی کست M100 4K

قیمت: حدود 400 هزار تومان

وای فای: تک بانده 802.11n

دقت تصویر: 4K

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS - مک او اس

ویژگی ها: Airplay - DLNA - Miracast - پردازنده دو هسته ای AM8272 و 128 مگابایت رم

دانگل میراسکرین 2.4GHz WiFi Display

قیمت: حدود 400 هزار تومان

وای فای: تک بانده 802.11n

دقت تصویر: Full HD

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS

ویژگی ها: Airplay - DLNA - Miracast - پردازنده دو هسته ای AM8272 و 128 مگابایت رم

دانگل کام فست CF-WU710N V2

قیمت: حدود 500 هزار تومان

وای فای: تک بانده 802.11n

دقت تصویر: Full HD

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS

ویژگی ها: Airplay - DLNA - Miracast

دانگل میراسکرین G9 Plus 4K-UHD

قیمت: حدود 900 هزار تومان

وای فای: دو بانده 802.11ac

دقت تصویر: 4K-UHD

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS - مک او اس

ویژگی ها: Airplay - DLNA - Miracast - EZCast - پردازنده دو هسته ای AM8272 و 256 مگابایت رم

دانگل ایزی کست EZCast 2

قیمت: حدود 1/500/000 تومان

وای فای: دو بانده 802.11ac

دقت تصویر: Full HD

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS - مک او اس

ویژگی ها: Airplay - DLNA - Miracast - EZCast - پردازنده دو هسته ای AM8271 و 256 مگابایت رم

دانگل گوگل کروم کست

قیمت: -

وای فای: دو بانده 802.11ac

دقت تصویر: 4K

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS - مک او اس

ویژگی ها: DLNA - Miracast - پردازنده دو هسته ای مارول ARMADA 1500 و 512 مگابایت رم

دانگل باسئوس شیمر (shimmer)

قیمت: حدود 1/100/000 تومان

وای فای: دو بانده 802.11ac

دقت تصویر: 4K

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS - مک او اس

ویژگی ها: DLNA - Miracast - پردازنده دو هسته ای مارول ARMADA 1500 و 512 مگابایت رم

دانگل ایزی کست 4K

قیمت: حدود 2/300/000 تومان

وای فای: دو بانده 802.11ac

دقت تصویر: 4K

سیستم عامل: ویندوز - اندروید - iOS - مک او اس

ویژگی ها: DLNA - Miracast - Airplay - EZCast - پردازنده دو هسته ای AM8270

منبع: شبکه چی

به "راهنمای خرید دانگل تلویزیون ، معرفی 10 دانگل HDMI وای فای پر فروش بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید دانگل تلویزیون ، معرفی 10 دانگل HDMI وای فای پر فروش بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید