روزنامه روس: دور جدید کاهش تعهدات ایران پاسخ به ادامه تحریم های آمریکاست

به گزارش وبلاگ طراحی من، به عقیده کارشناسان، به رغم اجرای گام سوم در کاهش تعهدات برجامی ایران، مقامات تهران راه مذاکره و امکان دستیابی به توافق را نبسته اند و در این راستا این کشورهای اروپایی هستند که باید انتخاب درستی داشته باشند.

روزنامه روس: دور جدید کاهش تعهدات ایران پاسخ به ادامه تحریم های آمریکاست

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ طراحی من، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: ایران دور جدید کاهش تعهدات خویش در قبال توافقنامه هسته ای را آغاز کرد. این مسئله را شب گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد. امید برای تجدید نظر مقامات تهران برای ادامه کاهش تعهدات این کشور، بعد از آن از بین رفت که دولت آمریکا تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. اکنون تعیین شده که ایران در صورت عدم تغییر وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک، از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران شب گذشته گفت: از آنجا که ما نتیجه مورد تمایل خود را به دست نیاورده ایم، سومین گام در جهت کاهش اجرای تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته ای به اجرا گذاشته می شود. به گفته وی، تهران تمامی محدودیت های اقدامات علمی-تحقیقاتی در زمینه سانتریفوژها را لغو می کند.

لازم به یادآوری است که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران موظف شده تا محدودیت هایی در زمینه اقدامات تحقیقاتی، فناوریها و موادی که می توانند برای ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار بگیرند، را متوقف کند. ولی بعد از خارج شدن یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای در ماه مه سال گذشته و از سرگیری تحریم های آمریکا علیه تهران، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که به تدریج اجرای تعهدات خویش در چارچوب برجام را کاهش خواهند داد.

در عین حال مقامات تهران امیدوار بودند که به رغم تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا، بر اساس تعهدات خویش در چارچوب برجام، به همکاری های تجای-اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ادامه دهد. بدین ترتیب که سه کشور اروپایی راهکاری برای حل و فصل مسائل به وجود آمده در رابطه با اقدامات یکجانبه طرف آمریکایی پیدا کنند. در غیر این صورت تهران به تدریج به سمت خروج از توافق هسته ای گام بر خواهد داشت. اصلی ترین خواسته ایران نیز تضمین صادرات نفت و به دست آوردن درآمد ناشی از فروش آن است که حق قانونی این کشور به شمار می رود.

اخیراً فرانسه ابتکارعملی را پیشنهاد کرد تا طرفین برای ادامه حیات برجام به توافقات تازه ای برسند. مذاکرات این هفته عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در پاریس در این باره به نتیجه مورد توافق طرفین منجر نشد.

به عقیده کارشناسان، مشکل اصلی اینجاست که مقامات پاریس توانستند واشنگتن را متقاعد کنند تا از اعمال فشارها بر ایران دست بردارد . در این رابطه اظهارات ضدونقیضی از سوی مقامات آمریکایی شنیده شد. در حالی که گوردون ساندلند کننده دائم آمریکا در اتحادیه اروپا اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ در حال بررسی پیشنهاد جدید فرانسه درباره برجام است، برایان هوک کننده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت که مقامات واشنگتن نمی توانند دیدگاه خود در رابطه با طرح پاریس را اعلام کنند، برای اینکه پیشنهاد تعیینی در این باره صورت نگرفته است. بدین ترتیب تعیین است که ایالات متحده نمی خواهد خود در برخورد خود در ادامه اعمال تحریم ها علیه تهران تغییری ایجاد کند. طی روزهای گذشته دولت آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران را آغاز کرد.

نتیجه مذاکرات برای نجات برجام به تصمیمات بعدی اتحادیه اروپا بستگی خواهد داشت

البته به عقیده آندری باکیتسکی کارشناس مرکز تحقیقات سیاسی روسیه، با وجود آغاز دور جدید کاهش تعهدات ایران، امکان ادامه مذاکرات از طریق کانال های مختلف همچنان وجود دارد. به این دلیل که مقامات تهران این بار انحراف بسیار ملایمی را از اجرای تعهدات خویش در چارچوب برجام در نظر گرفته اند. ضمن اینکه جمهوری اسلامی همچنان به محدودیت های تعیین شده در چارچوب برجام در زمینه تعداد و نوع سانتریفیوژها و استفاده از آنها برای غنی سازی اورانیوم، پایبند است و امکان توقف فوری تحقیقات در این زمینه هم ممکن است .

به گفته وی، در عین حال افزایش امکانات تحقیقاتی-علمی در عرصه برنامه هسته ای در ایران یک غرور ملی بشمار رفته و با اقدام مقامات تهران در واقع به افزایش تحریم های آمریکا پاسخ مناسب نشان داده اند.

در این رابطه لازم به یادآوری است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر چند روز قبل خود به مسکو، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی راسیا-24 با یادآوری اینکه تهران همواره به راهکار دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل، از جمله وضعیت به وجود آمده پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعتقاد دارد، گفت: با وجود به اجرا گذاشته شدن گام سوم ایران در خودداری از اجرای برخی تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته ای، مقامات تهران همچنان به مذاکرات خود در جهت حفظ برجام ادامه می دهند و تلاش می کنند تا این توافقنامه از بین نرود. ولی این مسئله در صورتی ممکن خواهد بود که کشورهای اروپایی اشتباهات خود را اصلاح کنند. به این دلیل که تمامی این اقدامات در چارچوب برجام در نظر گرفته شده و اروپایی ها خود به خوبی به این مسئله واقف هستند و نمی توانند این مسئله را انکار کرده و اقدامات تحریمی علیه تهران در نظر بگیرند. برای اینکه نمی توان کسی را محکوم کرد که در حال مجازات کردن شخص جنایتکار است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "روزنامه روس: دور جدید کاهش تعهدات ایران پاسخ به ادامه تحریم های آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه روس: دور جدید کاهش تعهدات ایران پاسخ به ادامه تحریم های آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید