طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی

به گزارش وبلاگ طراحی من، خورش خلال بادام کرمانشاهی یک خوشمزه و خوشرنگ پر از گوشت های قیمه شده، خلال بادام و زرشک و گلاب است. از زمان های دور مردم کرمانشاه برای پذیرایی از مهمان و به عنوان خورش خلال را به عنوان یک و رسمی تدارک می دیدند و این رسم هنوز هم ادامه دارد. کرمانشاهی ها اعتقاد دارند خورش خلال باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود. اگر می خواهید یک خوشمزه درست کنید طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی شفاف و خوشرنگ و نکات مهم تیره نشده خورش خلال را در بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی خوشمزه پاسخ خواهیم داد. با سرویس همراه باشید.

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی

مدت زمان پخت و آماده سازی: 3 ساعت

میزان کالری خورشت خلال بادام در 100 گرم: 182 کالری

مواد لازم خورش خلال کرمانشاهی (برای 6 نفر)

برای درست کردن خورش خلال اصیل کرمانشاهی نیاز به پیاز فراوان رنده شده و البته گوشت فراوان داریم. بعضی ها حتی اعتقاد دارند میزان گوشت و خلال بادام باید مساوی باشد.

  • گوشت گوسفند: 600 گرم
  • خلال بادام: 500 گرم
  • پیاز: 700 کرم
  • لیموعمانی: 5 عدد
  • پودر هل: 1 قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل: 1/2 قاشق چایخوری
  • گلاب: 1 استکان برای خیس کردن خلال بادام
  • گلاب: 3 قاشق غذاخوری سر پر برای داخل خورش
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میران لازم
  • زعفران دم کرده غلیظ: 4 قاشق غذاخوری سر پر
  • روغن حیوانی: به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری سر صاف
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • زرشک سیاه: 5 قاشق غذاخوری سر پر
  • روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی

مرحله اول؛خیساندن خلال بادام خورش خلال

برای درست کردن خورش خلال کرمانشاهی مجلسی و اصیل ابتدا خلال بادام ها را در یک استکان گلاب و 2 قاشق غذاخوری زعفران خیس کنید.

مرحله دوم؛ خرد کردن گوشت خورش خلال بادوم

در این مرحله از طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی باید گوشت شسته شده را به صورت قیمه ای خرد کنید. گوشت خورش خلال باید ریز خرد شود. میزان تکه های گوشت در خورش خلال معمولا نصف بند انگشت است.

مرحله سوم؛ تفت دادن پیاز خورش خلال

در این مرحله از خورش خلال کرمانشاه پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید. برای این که خورش خلال شما حسابی لعاب بیندازد باید پیازها را حتما رنده کنید. بعد از رنده کردن پیازها آن ها را در روغن تفت دهید. در اواخر تفت پیازها کمی زردچوبه به آن ها اضافه کنید. بعد از اضافه کردن زردچوبه دیگر پیازها را زیاد تفت ندهید چون طعم تلخی پیدا می کنند.

مرحله چهارم؛ تفت دادن گوشت خورش با رب

در این مرحله از دستور پخت خورش خلال بادام کرمانشاهی گوشت قیمه شده را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. بعد از این که رنگ گوشت تغییر کرد، 3 قاشق غذاخوری سر صاف رب گوجه فرنگی را به گوشت و پیاز اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب به خورش خلال

در این مرحله از طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی فلفل و پودر زنجبیل را به گوشت در حال تفت اضافه کنید و خوب هم بزنید. میزانی آب جوش به مواد اضافه کنید (آب باید به حدی باشد که روی گوشت را بگیرد) و اجازه دهید گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد.

مرحله ششم؛ اضافه کردن خلال و لیمو عمانی به خورش

در این مرحله از نحوه درست کردن خورشت خلال بعد از این که گوشت نیم پز شد خلال های خیسانده شده در گلاب و زعفران را به خورش اضافه کنید و یک عدد چوب دارچین هم داخل قابلمه بگذارید. در این مرحله باید لیموعمانی ها را هم به خورش اضافه کنید. چند سوراخ در لیموعمانی ها ایجاد کنید و سپس داخل خورش بیندازید.

مرحله هفتم؛ پخت خورشت خلال کرمانشاهی روی شعله ملایم گاز

اجازه دهید خورش خلال روی حرارت ملایم گاز خوب جا بیفتد و لعاب بیندازد. در بیست دقیقه پایانی پخت که به میزان یک بند انگشت آب روی خورش هست، پودر هل، 3 قاشق غذاخوری گلاب و 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ را به خورش اضافه کنید.

در این مرحله نمک خورش را هم میزان کنید. زرشک های سیاه را با یا کره تفت دهید و در ده دقیقه پایانی پخت به خورش اضافه کنید. خورش خلال کرمانشاهی مجلسی را با میل کنید.

نکات طلایی پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی شفاف و خوشرنگ

*یکی از مهم ترین نکات برای پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی سفید کردن گوشت این خورش است. به این ترتیب خونابه گوشت خارج شده و خورش شما بسیار شفاف و خوشرنگ می شود. برای سفید کردن گوشت آن را همراه با میزانی آب بجوشانید و سپس کف روی گوشت را دور بریزید. همین که کف روی آب جمع شد کافی است و شعله گاز را خاموش کنید. بعد از سفید کردن گوشت، قیمه کردن گوشت آسان تر می شود و می توانید تکه های گوشت را به میزان مساوی خرد کنید. این روش را برای درست کردن تمام خورش ها می توانید استفاده کنید.

*زرشک مورد استفاده برای طبخ خورش خلال مجلسی کرمانشاهی، زرشک سیاه است که در منطقه ها کوهستانی رشد می کند. در استفاده از زرشک سیاه برای خورش خلال زیاده روی نکنید چون رنگ خورش تیره می شود.

*اگر زرشک سیاه ندارید از زرشک قرمز استفاده کنید.

*پودر دارچین رنگ خورش شما را تیره و کدر می کند. حتما از چوب دارچین استفاده کنید.

*در استفاده از زیاده روی نکنید چون طعم خورش را عوض می کند و طعم رب گوجه غالب می شود.

*خلال بادام ها را حتما در گلاب و زعفران خیس کنید.

*خورش خلال یک خورش غلیظ و کم آب است پس تا زمانی که خورش غلیظ نشده آن را روی شعله ملایم گاز نگه دارید.

*برای درست کردن خورش خلال از گوشت گوسفندی استفاده می کنند اما اگر طعم گوشت گوسفند به مذاق تان سازگار نیست می توانید از قسمت های نرم گوشت گوساله استفاده کنید.

*زرشک را با روغن حیوانی تفت دهید و در همان ده دقیقه پایانی به خورش اضافه کنید تا له نشود. اگر طعم روغن حیوانی را نمی پسندید از کره برای تفت زرشک ها استفاده کنید.

*برای تهیه خورش خلال در زودپز می توانید مواد را به جز خلال و لیمو عمانی داخل زودپر بریزید و بعد خلال و لیمو را اضافه کنید و خورش را روی گاز قرار دهید تا جا بیفتد.

*برای غلیظ شدن خورش خلال باید اجازه دهید خورش با شعله ملایم روی گاز بماند تا جا بیفتد.

سوالات متداول

مواد لازم خورش خلال چیست؟

برای درست کردن خورشت خلال از ترکیب گوشت گوسفندی، خلال بادام، پیاز، لیمو عمانی، پودر هل، زنجبیل، گلاب، رب گوجه، دارچین و زرشک استفاده می شود.

در دستور پخت خورش خلال از چه نوع زرشکی استفاده می شود؟

در طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی از زرشک سیاه یا همان زرشک سیاه خورشت خلال استفاده می شود که در منطقه ها کوهستانی رشد می کند.

در دستور خورش خلال کرمانشاه از چه نوع گوشتی استفاده می شود؟

به عنوان فوت و فن خورش خلال باید بدانید که گوشت گوسفندی بهترین نوع گوشت برای تهیه خورش خلال کرمانشاهی اصل است.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید