میزبانی ایران از راهنمایان گردشگری جهان که با خود مهمانان جهانی می آورند

به گزارش وبلاگ طراحی من، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گفت: در رقابت با سنگاپور و دانمارک، ایران میزبان هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری شد و آمدن 300 راهنمای گردشگری از 40 کشور دنیا، یعنی ایران امن است و این مهمانی دنیای برای کشورمان سود سرشاری دارد.

میزبانی ایران از راهنمایان گردشگری جهان که با خود مهمانان جهانی می آورند

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ طراحی من، آرش نورآقایی یکی از دنیاگردان و راهنماهای گردشگری ایرانی در دنیا است که در کوله بار 15 ساله سفرهای خود کارنامه ای بیش از 250 سفر خارجی به 39 کشور دنیا را دارد و ایران را نیز به خوبی گشته است کما اینکه معتقد است 5 برابر آن چیزی که در ایران سفر نموده است هنوز دیدنی های متعدد ایران را ندیده است.

حال به فراخور نزدیک شدن به رویداد بین المللی برگزاری هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری از تاریخ 6 لغایت 18 بهمن ماه، با این مدرس گردشگری در وبلاگ طراحی من گفت وگوی تفصیلی در زمینه های متعددی از جمله مسائل راهنمایان گردشگری، دغدغه های سفر در ایران و دنیا، فرهنگ گردشگری، انتظارات از مسئولان و نهادها برای هم افزایی در عرصه گردشگری و ده ها سوژه و مورد دیگر مطرح شد که در مطلب پیش رو به برنامه های هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری پرداخته می گردد.

وبلاگ طراحی من: لطفا از برنامه های هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری به میزبانی ایران و اتفاقات خوبی که قرار است رخ دهد شرح دهید.

نورآقایی: راهنمایان ایرانی در واقع تشکل هایی را به وجود آوردند که یکی از آنها کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور است که یک فدراسیون یا کانونی است که انجمن های صنفی ای که در استان های مختلف به وجود آوردند را دور هم جمع می نماید. این کانون عضو فدراسیون دنیای راهنمایان گردشگری است که می گردد (WFTGA) یعنی فدراسیون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری دنیای.

این فدراسیون هر دو سال یکبار گردهمایی را در یکی از کشورها طی یک پروتکل یا مراسمی انتخاب و برگزار می نماید که به دست آوردن میزبانی چندان هم ساده نیست. از آن سخت تر خود میزبانی و اجرای پروتکل است. ما در ایران درباره این تشکل که شرح دادم یک گردهمایی را هم سالیانه برگزار می کنیم که روز 21 فوریه است که برابر است با 2 اسفند که سال جاری 3 اسفند مصادف شده است.

ما 9 سال است که گردهمایی راهنمایان گردشگری را در یکی از استان ها برگزار کردیم که تاریخچه آن وجود دارد. ما در گردهمایی ششم فدراسیون خودمان یعنی کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران را که مخفف آن می گردد (IFTGA) را به وجود آوردیم. در گردهمایی هفتم در کرمان- رئیس فدراسیون دنیای را به ایران دعوت کردیم و در گردهمایی هشتم - نائب رئیس فدراسیون را به ایران آورده بودیم و البته همزمان چون اسفند ماه بود و ما در بهمن ماه یعنی در ژانویه 2015 در شهر پراگ نیز برنده میزبانی کنوانسیون دنیای راهنمایان شدیم، یعنی یک ماه قبل از جشن هشتم خودمان در ایران؛ و این میزبانی هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری را که ما برنده شدیم خبر خیلی خوبی بود.

بنابراین سال جاری نیز حدود 12 تا 13 روز قبل از گردهمایی دهم گردهمایی راهنمایان گردشگری؛ ما میزبان هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری دنیا هستیم که 6 لغایت 18 بهمن ماه در ایران برگزار می گردد. پس یادمان باشد یک کانون ایران را داریم با عنوان (IFTGA) و یک فدراسیون دنیای؛ که دهمین مراسم (IFTGA) مصادف شده با هفدهمین مراسم (WFTGA) دنیای. و این خود نشان می دهد که ایرانی ها در راهنمای گردشگری در حال فعالیت مستمر هستند.

بنابراین چند ویژگی وجود دارد. یکی اینکه گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران از گردهمایی فدراسیون دنیای بزرگتر است و به نظر من حواشی جذابتری هم دارد شاید استانداردهای فدراسیون دنیای بالاتر باشد، آن هم به خاطر سختگیری ها و پروتکل ها که ما هم داریم؛ و گردهما یی مان را شبیه آنها می کنیم و به آن استاندارد می رسیم.

دیگر اینکه من سراغ ندارم در کشوری یک گردهمایی صنفی اتفاق بیفتد که حدود 700 نفر دور هم جمع شوند. من نشنیدم شاید باشد ولی شاید این ادعا را بگردد سندیت داد که ما بزرگترین گردهمایی صنفی ایران را برگزار می کنیم، بنابراین مفتخرم که ما راهنمایان گردشگری در ایران به چنین اتفاقی را رقم می زنیم. همچنین در راهنمایان گردشگری دنیا تنها تشکلی هستیم که به صورت عینی نه الکترونیکی یک مجله داریم که این قابل توجه است و از لحاظ محتوا و حجم خیلی هم قابل توجه است که حتی فدراسیون دنیای راهنمایان گردشگری دنیا نیز یک گایدلاین دارد که هر 4 ماه یکبار در سایت شان پخش می نماید و از این جهت فکر می کنم خیلی خوب رشد کردیم.

برای میزبانی کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری - کشورهای مختلفی نامزد می شوند و می آیند پروپوزالشان را ارائه می دهند و باید بیایند فیلمی بسازند و معرفی نمایند، پرزنتیشنی است و در یک رای گیری که همه کشورهای عضو رای می دهند، شرکت می نمایند. وقتی ما می خواستیم در سال 2015 شرکت کنیم فکر کنم 8 کشور نامزد شده بودند، بعد به مرور به خاطر رعایت نکردن پروتکل ها یا ساختارهایی که برای مناقصه و رای گیری انتخاب می کردند برخی کشورها این قوانین را رعایت نکردند و نهایتاً 4 کشور بالا آمدند. یکی از آن کشورها اندونزی بود که به نفع سنگاپور رفت کنار و ماندیم ما (ایران)، سنگاپور و دانمارک که خوشبختانه ایران در این رقابت برنده شد و شگفتی اش چند جهت است، موقعی که ما در مناقصه شرکت کردیم در رای گیری و انتخابات، هنوز برجام به فرجام نرسیده بود و اوج فشارهای سیاسی روی ایران بود،

بنابراین راهنمایان گردشگری هم آدم هایی هستند که مطالعه می کردند بنابراین فکر نکنید که این میزبانی جزو اتفاقات اخیر (برجام) است، البته آقای روحانی سر کار آمده بود. بنابراین ما آنجا کار سختی داشتیم، همچنین در تاریخ فدراسیون دنیای راهنمایان گردشگری و کنوانسیون دنیای تنها یک کشور با نخستین حضور خودش در انتخابات شرکت نموده بود و برنده میزبانی شده بود و آن کانادا بود که حدود 23 سال پیش رخ داده بود.

این همه کشور با زیرساخت های عجیب و غریب و ما هم رقبای چون سنگاپور داشتیم که از لحاظ امنیت و زیرساخت ها خیلی مشهور است و از آن طرف هم دانمارک بود که از کشورهای مطرح اروپایی بود. البته آنها هم نقطه ضعف هایی داشتند مثلا مقصد سنگاپور دور عنوان شده بود و دانمارک نیز سرد، ولی ایران ویژگی هایی داشت و این طور نبود که تمامش به کوشش ما بستگی داشته باشد، ولی انصافاً ما هم خیلی خوب ظاهر شدیم و نهایتاً هم برنده میزبانی شدیم و سال جاری در 2017 برخی کشورها هستند که می خواهند در ایران برای 2019 میزبانی کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری را دریافت نمایند.

همچنین پیروز شدیم با یاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - رضایت طالب ریفاعی - دبیرکل سازمان دنیای دنیاگردی (WTO) را جلب کنیم تا برای نخستین بار در چنین سطحی یعنی بالاترین سطح سازمانی دنیاگردی در دنیا در هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری به میزبانی ایران شرکت کند و این نیز برگ افتخاری است که به راهنمایان گردشگری ایران اضافه می گردد و حضور طالب ریفاعی در ایران اتفاق بزرگی است زیرا به ندرت چنین فردی با این سطح دنیای در کشوری حضور پیدا می نماید.

وبلاگ طراحی من: برگزاری هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری به میزبانی ایران چه دستاوردی برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد؟

نورآقایی: سوال خوبی کردید، زیرا برخی ها به این برنامه نقدهای خاصی داشتند البته ما چشم و گوش مان را بستیم و کار را جلو بردیم . حداقل این است که الان نزدیک 2 سال است که اسم ایران روی صفحه یک فدراسیون دنیای راهنمایان گردشگری می آید. همین الان شما سایت دنیای را باز کنید و به خبرتان ضمیمه کنید. اسم ایران را می آید. چون ما با هوشمندی اسم ایران را در لوگوی خود گذاشتیم. و حال این لوگو حدود 2 سال است که در سایتی قرار گرفته که یکی از مهمترین سایت های راهنمایان گردشگری دنیا و یکی از سایت های معتبر دنیاگردی دنیا محسوب می گردد و همه 200 هزار راهنمایان گردشگری دنیا که به آن نگاه می نمایند این سایت را می بینند.

همچنین خبرهای بسیار زیادی در خصوص راهنمایان گردشگری به خاطر همین اتفاق در کشور ما رخ داد که باعث شد صنف راهنمایان گردشگری در ایران خیلی بیش از پیش با هویت بهتری مطرح گردد که این باعث می گردد ما بتوانیم نظر مدیران دولتی و نمایندگان محترم مجلس را جلب کنیم برای اینکه بتوانیم کاری کنیم که مثلاً بیمه راهنمایان گردشگری که بیمه ای ندارند حل گردد زیرا از این لحاظ دچار مشکل هستیم یا قراردادی که ممکن است دفاتر خدمات مسافرتی با آنها نبندند و همچنین حقوق پایه راهنمایان گردشگری را با قدرت بیشتری پیگیری کنیم، یعنی از لحاظ صنفی برای راهنمایان گردشگری این میزبانی می تواند بسیار مفید واقع گردد.

همچنین اتفاق بعدی این است که از لحاظ تبلیغاتی نیز یک سایتی در دنیا مطرح است به نام گاید ادوایزر که ما یک تفاهم نامه ای بستیم تا لوگوی آنها را در سایت خود داشته باشیم و آنها هم لوگوی ما را در پروفایل همه راهنمایان گردشگری که می آیند در اینترنت خود را پرزنت می نمایند تا کسی بیاید از خدمات آنها استفاده کند لوگوی ما نیز در پروفایل آنها قرار گیرد. این خیلی مهم است که فرد استرالیایی است بعد آقایی می خواهد از فرانسه برود استرالیا؛ و میخواهد با یک هدایت سفر کند ولی بعد برود پروفایل ایران را مشاهده کند. من همواره می پرسم که ما چقدر باید خرج می کردیم که چنین اتفاقی را رقم بزنیم و این کار تبلیغاتی بزرگی برای گردشگری ایران است.

وبلاگ طراحی من: حاصل میزبانی ما برای کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری چه خواهد بود؟

نورآقایی: وقتی این افراد به ایران بیایند که از حدود 40 کشور دنیا 300 نفر هستند، من سراغ ندارم که آیا تا به حال این تعداد خارجی از یک صنف و از این تنوع کشورها در مدت 13 روز به ایران بیایند. مثلاً تا حالا شده 300 پزشک از کشورهای مختلف دنیا به ایران بیایند؟ و یا از هر صنف دیگری در نظر بگیریم مثلاً آدم هایی که در شرکت های نفتی کار می نمایند! بعید به نظرم می آید شاید رخ داده باشد ولی من نمی دانم. ولی تا جایی که بنده اخبار را مطالعه کردم به این تعداد و از این تنوع ملیتی برای سفر به کشورمان بعید بوده و این افتخاری است برای راهنمایان گردشگری ایران.

وبلاگ طراحی من: انتظارات شما برای برگزاری مناسب هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری از مسئولان و دست اندرکاران امر چیست؟

نورآقایی: حال انتظارم از رسانه ها، از وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری این است که همه این بازتاب را به خوبی نشر دهند، زیرا وقتی در دنیا این خبر منتشر گردد که 300 راهنمای گردشگری از کشورهای مختلف که حتی از کشورهایی که ما شاید روابط دیپلماسی خوبی هم نداشته باشیم به ایران آمده اند چه اتفاق مثبتی رخ می دهد؟! حالا در فرصتی که تا 6 بهمن باقی مانده است بنده می خواهم از این تریبون اعلام کنم که همه باید یاری نمایند که به این ها خوش بگذرد و بازتاب خوبی داشته باشیم. همه باید کاری کنیم که بُعد رسانه ای خوب عمل کند و خیلی خوب تبلیغات کنیم.

به هر حال با حضور طالب ریفاعی - دبیرکل سازمان دنیای دنیاگردی (WTO) در ایران می تواند اتفاقات خوبی رقم بخورد. این رخداد را نباید دسته کم بگیریم. این میزبانی رخ دهد، احساس امنیت بیشتری از ایران در دنیا نمایان می گردد.

وبلاگ طراحی من: بنابراین تا روز برگزاری و ایام میزبانی چه کارهای باید انجام داد؟

نورآقایی: پرسیدید چه باید کرد؟ این یک اتفاق است تا ما درباره زیرساخت هایمان محک زده شویم. برخی ها نقدشان این بود که ممکن است این ها بیایند و ما زیر ساخت به اندازه کافی برای میزبانی آنها نداشته باشیم، من جوابم این است که کشوری که برای 300 راهنمای گردشگری امکانات ندارد پس خیلی نحیف است و اصلاً گردشگری را رها کند. می گویند که آنها می آیند و ما زیرساخت نداریم و شاید ما را نقد نمایند؛ چه اشکالی دارد! یک بار کسانی بیایند ما را نقد نمایند و زیر سوال ببرند و ما ببینیم که کجای کار ایستادیم. ما نباید از این بترسیم که آنها نیایند - نبینند - نقد ننمایند - بگذار بیایند - ببینند، نقد نمایند و اگر به غیرتمان برخورد درست و اصلاح کنیم.

یادتان باشد بنده در تعریفی - حوزه گردشگری را به یک ورزش و ورزشکار حرفه ای تشبیه کردم و گفتم ما به مربی بدنساز و مربی استعداد یابی احتیاج داریم و این ها (راهنمایان گردشگری از کشورهای مختلف دنیا) خودشان بخشی از مربی استعدادیابی هستند که دارند می آیند تنومندی یا اندام و پیکره گردشگری ما را مورد ارزیابی قرار دهند. بنابراین هر چقدر هم انتقاد داشته باشیم من این انتقادها را می پذیرم ولی شجاعانه و جسورانه به این سمت می رویم که نقد شویم. هیچ ایرادی نیز ندارد ولی از آن سمت هم یاری باید کنیم تا آماده شویم و همه بیایند و یاری نمایند که این میزبانی به بهترین شکل انجام گردد. من از همه خواهش می کنم که یاری نمایند و ببینند چه اتفاق خوبی را می توانند رقم بزنند. کار با نیت خوب صورت گرفته و 2 سال کار مداوم و حرص و جوش و نگرانی رخ داده - از اینجا به بعد باید همه پشت هم باشیم زیرا مهمان دارد به کشورمان می آید و باید از او خوب پذیرایی کنیم، اگر به این مهمان خوش بگذرد مهمان های دیگری هم برایمان می آید.

وبلاگ طراحی من: درباره شهرهای میزبان هفدهمین کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری نیز شرح می دهید.

نورآقایی: برنامه کنوانسیون پیش تور دارد، همچین خود زمان کنوانسیون و پس از برنامه کنوانسیون نیز دارد. پیش تور در شهرهای قزوین، زنجان و همدان است، البته برنامه نیز روی سایت wftga2017.com واقع شده است. همچنین در قزوین ناهار می خورند و در زنجان اقامت می نمایند و این شهر را می بینند و فردای آن می روند به سمت همدان و یک شب هم اقامت در همدان دارند و می آیند به سمت تهران؛ در تهران 4 تا 5 روز اقامت دارند و برنامه های کنوانسیون برگزار می گردد که شامل انتخاب هیئت مدیره، انتخاب میزبان بعدی و مراسم افتتاحیه و ورکشاپ ها و کارگاه ها و سخنرانی هایی که ما داریم و بعد مسیرشان ادامه پیدا می نماید به شیراز، اصفهان، یزد و کاشان است که بازدید خواهند کرد. در مجموع دو شب پیش تور است و 4 شب خود برنامه های کنوانسیون و 4 الی 5 شب نیز پس از برنامه کنوانسیون است و بنده نیز به عنوان مسئول این برنامه ها با آنها همراه هستم.

منبع: تسنیم

به "میزبانی ایران از راهنمایان گردشگری جهان که با خود مهمانان جهانی می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزبانی ایران از راهنمایان گردشگری جهان که با خود مهمانان جهانی می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید