نانوآهنرباها هم برق فراوری می نمایند!

به گزارش وبلاگ طراحی من، محققان پیروز به ساخت یک ابزار کشسان تازه شدند که با استفاده از آهنرباهای کوچک می تواند نیروی الکتریکی فراوری کند و خیس شدن هم تاثیری بر عملکردش ندارد.

نانوآهنرباها هم برق فراوری می نمایند!

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی وبلاگ طراحی من، به نقل از آی ای؛ ما اغلب درباره مواد پیزوالکتریک که می توانند فشار را به الکتریسیته تبدیل نمایند، چیز هایی شنیده ایم، اما تا به امروز این مواد دارای قابلیت های محدودی مانند ناتوانی در فراوری انرژی کافی در صورت کمی خیس شدن هستند، اما اکنون همه چیز در حال تغییر است.

ژنراتور های مغناطیس کشسان، اختراع نو دانشمندان

اختراع نوی متشکل از ژنراتور های مغناطیس کشسان که متشکل از ماتریس پلیمری سیلیکون کاتالیزور شده با پلاتین است که در داخل آن نانوآهنربا های نئودیمیوم-آهن-بور در مقیاس نانو قرار دارند، ابداع شده است که منجر به ایجاد دستگاه های بیوالکترونیکی اتوماتیک، بسیار نرم و انعطاف پذیر می گردد.

این فناوری از حرکات بدن انسان برای تقویت حسگر های تشخیصی موجود در گجت پوشیدنی و دستگاه های قابل کاشت (ایمپلنت ها) استفاده می نماید. علاوه بر این حتی در صورت مرطوب بودن و خیس شدن هم کار می نماید، به این معنی که بارش باران یا عرق بدن آن را غیرفعال نمی نماید.

جون چن، سرپرست این مطالعه و استادیار زیست مهندسی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: یافته های ما راه نوی را برای انرژی های عملی، سنجش و فناوری های درمانی که بدن انسان محور هستند و می توانند به اینترنت اشیا متصل شوند، باز می نماید. چیزی که این فناوری را منحصر به فرد می نماید این است که به افراد اجازه می دهد به راحتی همراه این دستگاه روی پوست ورزش و حرکت نمایند و از آنجا که بیشتر به نیروی مغناطیس متکی است تا الکتریسیته، رطوبت و عرق بدن، عملکرد آن را به خطر نمی اندازد.

چن و تیمش در ادامه گزارش دادند که اثر مغناطیس کشسان این ابزار، چهار برابر بیشتر از دستگاه های آلیاژی فلزی سفت و سخت در همان مقدار است. در واقع این دستگاه توانایی فراوری جریان الکتریکی 4.27 میلی آمپر بر سانتی متر مربع را دارد که 10 هزار برابر فناوری های معمولی قبلی است.

بسیاری از فناوری های مشابه دیگر هم در حال آزمایش هستند، اما متأسفانه فاقد کاربردی هستند که این دستگاه نو ارائه می دهد یا با اینکه انعطاف لازم را برای قرارگیری روی پوست ندارند و در رطوبت هم عملکردشان مختل می گردد. این ژنراتور های مغناطیس کشسان پوشیدنی حتی پس از یک هفته در معرض عرق مصنوعی بودن به عملکرد عالی خود ادامه دادند. چن و تیمش اکنون اختراع این فناوری را ثبت نموده اند و در پی کشف برنامه های کاربردی نو و مفید برای آن هستند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نانوآهنرباها هم برق فراوری می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوآهنرباها هم برق فراوری می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید