هزینه اضافه بار و اندازه بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟

به گزارش وبلاگ طراحی من، اندازه بار مجاز و هزینه اضافه بار یکی از اصلی ترین دغدغه های مسافران در پروازهای داخلی و خارجی است. یعنی فرقی ندارد که مقصد شما کجاست، اگر بار شما از اندازه مجاز بیشتر باشد، با مشکل روبه رو می شوید و باید هزینه اضافی پرداخت کنید. این موضوع برای دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می نمایند مساله بزرگ تری است چون احتیاج دارند که بار بیشتری همراه خودشان ببرند.

هزینه اضافه بار و اندازه بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟

در هر پرواز مسافران می توانند بسته به کلاسی که انتخاب کردند، حجم بار مجاز تعیینی همراه ببرند. یعنی اگر کلاس پرواز شما اکونومی است مقدار بار کمتری می توانید نسبت به کلاس بیزینس یا فرست کلاس ببرید. هرچه کلاس پروازی شما بهتر باشد بر حجم بار مجازتان نیز اضافه خواهد شد.

اگر می خواهید بار قابل توجهی با خود در پرواز به همراه داشته باشید، باید اطلاعات خودتان را در این زمینه کامل کنید. داشتن اطلاعات در این زمینه به شما یاری می نماید که حداکثر بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی را بدانید و بتوانید هزینه اضافه بار را محاسبه کنید. در این مطلب از مجله گردشگری وبلاگ طراحی من، همه نکاتی که باید درباره این موضوع بدانید جمع آوری شده است. بنابراین تا انتها این مطلب ما را همراهی کنید.

مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی چقدر است؟

تمامی ایرلاین های داخلی مقدار بار مجاز خود را در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و در کلاس بیزنس 30 کیلوگرم در نظر گرفته اند.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی چقدر است؟

حداکثر بار مجاز در ایرلاین های خارجی بستگی به نوع ایرلاین دارد. شرکت KLM و لوفت هانزا بار مجاز در کلاس اکونومی را 23 کیلوگرم و در کلاس بیزنس و فرست 32 کیلوگرم اعلام نموده اند. اما ترکیش ایر بار مجاز در کلاس اکونومی را 20 کیلوکرم و در بیزنس کلاس 30 کیلوگرم معین نموده است.

آیا اضافه بار جریمه دارد؟

اگر حجم بار شما از حداکثر بار مجاز بیشتر گردد، باید هزینه اضافه بار پرداخت کنید که معمولا این هزینه برای هر کیلوگرم اضافه برابراست با یک درصد از قیمت بلیط خریداری شده.

مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی

مقدار بار مجاز در هر شرکت هواپیمایی به دو شیوه محاسبه می گردد؛ یا براساس وزن و یا براساس تعداد بسته ها. البته معمولا محاسبه بار مجاز براساس وزن انجام می گیرد. این را هم بدانید که کلاس پرواز در معین حداکثر بار مجاز نقش دارد.

حالا چندتا از ایرلاین های داخلی را نام برده و حداکثر بار مجاز در هرکدام را تعیین می کنیم.

ایرلاین زاگرس

زاگرس اولین ایرلاینی است که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم. حداکثر بار مجاز در این ایرلاین در اکونومی کلاس 20 کیلوگرم و در بیزینس کلاس 30 کیلوگرم است. تحویل بار بیشتر از این مقدار شامل هزینه اضافه بار می گردد.

ایرلاین کاسپین

ایرلاین کاسپین هم مثل دو ایرلاین قبلی حجم بار مجاز خود را در کلاس اکونومی برابر با 20 و در کلاس تجاری برابر با 30 کیلوگرم معین نموده است.

ایرلاین قشم ایر

از شرکت های هواپیمایی پرکار، ایرلاین قشم ایر است. همه کسانی که با این شرکت سفر نموده اند می دانند که حداکثر بار مجاز 20 کیلوگرم است و مسافرینی که بیشتر از این مقدار بار داشته باشند باید هزینه اضافه بار پرداخت نمایند.

ایرلاین تابان

ایرلاین تابان یک شرکت هواپیمایی خصوصی است اما از قوانین شرکت های هواپیمایی دولتی تابعیت می نماید. پس در این ایرلاین هم حجم بار مجاز در اکونومی کلاس 20 و برای بیزینس کلاس 30 کیلوگرم است.

ایرلاین ماهان

هواپیمایی ماهان هم از شرکت های دیگر جا نمانده و مقدار باری که مسافران مجاز هستند حمل نمایند را در کلاس اکونومی برابر با 20 کیلوگرم و در بیزینس کلاس برابر با 30 کیلوگرم معین نموده است.

ایرلاین کیش ایر

شرکت هواپیمایی کیش ایر هم مثل تمامی ایرلاین های ایرانی، در کلاس مالی 20 کیلوگرم و در کلاس تجاری 30 کیلوگرم را را مجاز اعلام نموده است.

ایرلاین آسمان

از محبوب ترین و معروف ترین ایرلاین های داخلی ایرلاین آسمان است که مسافران زیادی را در شهرهای داخلی ایران جابه جا می نماید. این شرکت برای مسافران خود مقدار بار مجاز را در اکونومی کلاس 20 کیلوگرم و در بیزینس کلاس 30 کیلوگرم معین نموده است.

ایرلاین آتا

میزان بار مجازی که ایرلاین آتا برای مسافرین خود در نظر گرفته و تا آن مقدار هزینه اضافه بار به مسافران تعلق نمی گیرد، برای بلیط های کلاس مالی 20 کیلوگرم و برای بلیط های کلاس تجاری 30 کیلوگرم است. پس با خیال راحت می توانید این پرواز را انتخاب کنید.

ایرلاین ایران ایر

اما شناخته شده ترین شرکت هواپیمایی در کشور ما، ایرلاین ایران ایر است. اگر تاحالا سفر هوایی را تجربه نموده باشید حتما با این ایرلاین آشنایی دارید. در این ایرلاین نیز محدودیت حمل بار وجود دارد و این محدودیت براساس نوع جایگاه و کلاس هواپیما و وکوچک یا بزرگسال بودن مسافر معین می گردد. محدودیت حمل بار برای هر بزرگسال در کلاس اکونومی 20 کیلوکرم و در کلاس بیزینس 30 کیلوگرم است.

بچه ها نیز در پروازهای این شرکت هواپیمایی اجازه دارند که به مقدار 10 کیلوگرم بار داشته باشند.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی

سوالی که برای همه ما ممکن است به وجود بیاید این است که اگر اضافه بار داشتیم، هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی چگونه محاسبه می گردد؟ اجازه دهید جواب این سوال را این گونه بدهم: همان طور که در بالا هم اشاره کردم، تمامی شرکت های هواپیمایی ایرانی مقدار بار مجاز خود را در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم اعلام نموده اند. حالا اگر کسی بخواهد بیشتر از این مقدار بار حمل کند باید هزینه اضافه تری پرداخت کند.

هزینه بار اضافه بستگی قیمت بلیط، طول پرواز، کلاس پرواز، وزن و تعداد بسته ها دارد. معمولا برای محاسبه هزینه اضافه، به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافه، مبلغی تعیین می نمایند. البته امکان دارد که شکل بسته بندی بار شما به صورتی باشد که مشمول هزینه اضافی گردد.

اما به طور کلی باید گفت که مبلغ هزینه بار اضافه برابر است با 1 درصد قیمت بلیط به ازای هر کیلوگرم بار اضافه. یعنی اگر شما 5 کیلوگرم اضافه بار داشته باشید، باید به مقدار 5 درصد قیمت بلیط خودتان را به عنوان هزینه بار اضافه پرداخت کنید. در هر ایرلاین این درصد ممکن است کمتر یا بیشتر گردد.

البته به این نکته هم توجه کنید که بعضی از ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی شرایط مخصوصی برای بارهایی مثل حیوانات خانگی و یا لوازم ورزشی دارند. معمولا این بارها به طور جدا محسابه شده و هزینه اضافه بار به آن ها تعلق می گیرد.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی

حالا که محدودیت حمل بار در پروازهای داخلی را برای شما گفتم، خوب است که محدودیت بار مجاز در پروازهای خارجی را هم آنالیز کنیم چون معمولا در پروازهای خارجی این موضوع مساله بزرگ تری نسبت به پروازهای داخلی است.

بعضی از شرکت های هواپیمایی محدودیت بار خود را براساس مقصد معین می نمایند، به این معنی که مثلا بار مجاز در سفر به خاورمیانه با بار مجاز در سفر به آمریکا فرق دارد. برترین کار این است که در زمان تهیه بلیط، مقدار بار مجاز در آن ایرلاین را آنالیز کنید. معمولا هم بر روی بلیط ها حداکثر بار مجاز نوشته می گردد. در ادامه برای اطلاعات بیشتر شما، حداکثر بار مجاز در بعضی از ایرلاین های خارجی را نام می بریم.

شرکت هواپیمایی KLM

حداکثر بار مجاز در این شرکت هواپیمایی در کلاس مالی معادل 23 کیلوگرم است و در کلاس تجاری این حداکثر به دو چمدان که باید در مجموع 32 کیلوگرم باشند، می رسد. مسافران در فرست کلاس می توانند 3 چمدان با حداکثر وزن 32 کیلوگرم به همراه داشته باشند.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

شرکت هوایپیمایی ترکیش ایر حداکثر بار مجاز در پرواز کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و در پرواز کلاس بیزینس 30 کیلوگرم اعلام نموده است. پس حتما در زمان تهیه بلیط، به مقررات محدودیت بار شرکت هواپیمایی توجه کنید. شرکت ترکیش ایر محدودیتی از لحاظ تعداد چمدان اعلام ننموده و فقط اعلام نموده که مجموع بار باید به مقدار مجاز باشد. درصورتی که حجم بار از مقدار مجاز بیشتر گردد، مسافر باید هزینه اضافه بار پرداخت کند.

شرکت هواپیمایی قطر و امارات متحده عربی

اگر شرکت هواپیمایی قطر را برای پروازهای خارجی خود انتخاب می کنید باید در خصوص حداکثر بار مجاز آن مطلع باشید. شرکت هواپیمایی قطر یا امارات متحده عربی محدودیتی از لحاظ تعداد چمدان ندارد فقط اعلام نموده است که در کلاس اکونومی بستگی به درجه آن حداکثر بار مجاز از 25 الی 30 کیلوگرم است. این حداکثر در بیزینس کلاس به 40 کیلوگرم و در فرست کلاس به 50 کیلوگرم می رسد.

این نکته را خدمت شما عزیزانی که در حال مطالعه مجله گردشگری وبلاگ طراحی من هستید بیان کنیم که بعضی از شرکت های هواپیمایی مخصوصا شرکت های اروپایی و بعضی پروازهای مالزی و تایلند هزینه بار را از هزینه بلیط جدا نموده اند. یعنی چه؟

یعنی اینکه وقتی شما از آن شرکت بلیط می خرید فقط می توانید میزان تعیینی بار دستی به داخل کابین هواپیما ببرید و اگر بخواهید بار بیشتری به همراه داشته باشید، باید هزینه ای جداگانه پرداخت کنید. این نوع بلیط بیشتر برای سفرهای مالی که مسافر بار زیادی با خود به همراه ندارد مناسب است.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

اگر می خواهید به وسیله شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به جایی سفر کنید، باید میزان بار مجاز در این شرکت را بدانید. حداکثر بار مجاز در این شرکت هواپیمایی در اکونومی کلاس یک چمدان 23 کیلوگرمی و در پریمیوم اکونومی 2 چمدان با مجموع 23 کیلوگرم مجاز است.

در کلاس بیزنس لوفت هانزا، بار مجاز دو چمدان است که باید در مجموع 32 کیلوگرم باشند. در فرست کلاس هم حداکثر بار مجاز 32 کیلوگرم است اما مسافران می توانند آن را در 3 چمدان تقسیم نمایند.

هزینه اضافه بار در پروازهای خارجی

حتما قبل از آنکه به فرودگاه بروید تا سفر خود را آغاز کنید، وارد سایت شرکت هواپیمایی مربوطه شوید و اطلاعات مربوط به مقدار بار مجاز و هزینه اضافه بار را به دست آورید. البته این اطلاعات در قسمت baggage weight بلیط هم نوشته شده و می توانید به آن سر بزنید.

حالا که درمورد محدودیت های حمل بار شرکت هواپیمایی خود اطلاعات کافی را به دست آوردید، چمدان های خود را وزن کنید تا مطمئن شوید وزن آن بیشتر از حد مجاز نباشد. درصورتی که اضافه بار داشتید حتما زودتر به فرودگاه بروید تا با مسئله ای روبرو نشوید.

پیشنهاد می کنیم که برای آنکه از هزینه بار اضافه به صورت دقیق باخبر شوید با آژانس مسافرتی خود و یا شرکت هواپیمایی که از آن بلیط خریدید تماس بگیرید و از آن ها سوال کنید. ایرلاین های ایرانی در پروازهای خارجی معمولا برای هر کیلوگرم بار اضافه 15 یورو دریافت می نمایند. این قیمت ممکن است در مقاصد مختلف فرق کند پس حتما اطلاعات دقیق به دست آورید.

تفاوت بار دستی با بار اصلی چیست؟

بیشترین سوالی که مسافران ممکن است داشته باشند این است که بار اصلی چه فرقی با بار دستی دارد؟ اصلا بار دستی چیست؟ جواب این سوال بسیار ساده است. هر مسافری این اجازه را دارد که به جز باری که تحویل قسمت بار هواپیما می دهد، وسایلی را به عنوان بار دستی با خودش به کابین هواپیما ببرد. این بار دستی باید ابعاد و حجم خاصی داشته باشد که در هر ایرلاین ممکن است متفاوت باشد.

توصیه مجله گردشگری وبلاگ طراحی من این است که مسافران چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی بار زیادی را با خود به کابین نبرند و فقط وسایل مهمی مثل لپ تاپ، مدارک مهم و اشیای گران قیمت را به عنوان بار دستی همراه داشته باشند.

اگر می خواهید با هواپیما به جایی سفر کنید بهتر است حتما درباره بار دستی مجاز برای بردن به داخل کابین اطلاعات دقیق به دست بیاورید چون نداشتن اطلاعات امکان دارد باعث گردد که قسمتی از بار خود را به ناچار تحویل بار هواپیما داده و اگر از مقدار بار مجاز فراتر رود، مجبور شوید هزینه اضافه بار پرداخت کنید.

به صورت کلی طول و عرض و ارتفاع بار دستی نباید بیشتر از 56، 45 و 25 سانتی متر بیشتر باشد تا بتوان آن را در محفظه ای که بالای هر جایگاه واقع شده است، جا داد. بعلاوه وزن این بار باید بین 5 تا 7 کیلوگرم باشد که البته مقدار وزن آن به ایرلاینی که شما انتخاب کردید و بعلاوه کلاس پروازتان بستگی دارد.

پس اگر می خواهید باری بیشتر از میزان بار مجاز با خود به داخل کابین ببرید، به کلاس پرواز انتخابی تان دقت کنید. چون که در پروازهای بیزنس کلاس یا فرست کلاس می توانید بار دستی بیشتری تا 15 کیلوگرم به همراه ببرید. این را هم خوب است بدانید که گاهی هزینه بار اضافه در پرازهای اکونومی بیشتر از بلیط بیزنس یا فرست کلاس می گردد، پس به خوبی در این باره تحقیق کنید.

این را هم به خاطر داشته باشید که بار دستی را اصلا نباید جلوی پای خود یا زیر جایگاه بگذارید چون برای خروج اضطراری مشکل ایجاد می نماید.

مقدار بار دستی مجاز در پروازهای داخلی

مقدار بار دستی مجاز در پروازهای داخلی در همه ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی یکسان اعلام شده و مسافران در تمامی ایرلاین ها فقط اجازه دارند به مقدار 5 کیلوگرم بار دستی به همراه خود داشته باشند. پس فرقی ندارد که ایرلاین ماهان را انتخاب می کنید یا ایران ایر. مقدار بار دستی در پروازهای بیزنس کلاس به 7 کیلوگرم می رسد.

مقدار بار دستی مجاز در پروازهای خارجی

ایرلاین اروپایی KLM مقدار بار دستی مجاز را برای پروازهای کلاس اکونومی 7 کیلوگرم و برای کلاس بیزنس 15 کیلوگرم اعلام نموده است. شرکت هواپیمایی ترکیش ایر هم مقدار بار دستی مجاز را برای همه کلاس های پروازی خود 8 کیلوگرم اعلام نموده است. شرکت لوفت هانزا و قطرایر و امارات هم مثل KLM مقدار بار مجاز دستی را در کلاس اکونومی 7 کیلوگرم و در بیزنس کلاس و فرست کلاس 15 کیلوگرم درنظر گرفته اند.

اگر می خواهید بدانید چه وسایلی را نباید در بار دستی خود به داخل کابین ببرید، باید بگوییم که از بردن وسایل نوک تیز و لبه دار مانند ناخن گیر و سوهان ناخن، عطر و اسپری، مایعات و غیره خودداری کنید و تنها وسایل گران بها مثل طلا و پول نقد، کارت اعتباری و مدارک شناسایی، لپ تاپ و موبایل خود را به همراه داشته باشید تا در طول سفر خیالتان از بابت این وسایل راحت باشد.

و در نهایت…

در این مقاله از مجله گردشگری وبلاگ طراحی من سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی درباره حداکثر بار مجازی که می توانید در پروازهای داخلی و خارجی به همراه خودتان ببرید و بعلاوه نرخ هزینه اضافه بار به شما بدهیم. به امید آنکه این اطلاعات برای شما مفید باشد. پیشنهاد می کنیم حتما قبل از آنکه سفر خود را با هواپیما آغاز کنید این مطلب را مطالعه کنید تا اطلاعاتتان کامل گردد و به مسئله ای بر نخورید.

منبع: علی بابا

به "هزینه اضافه بار و اندازه بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه اضافه بار و اندازه بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید