پای کرونا همچنان در کفش کسب و کارها، فروش کفش کاهش یافت

به گزارش وبلاگ طراحی من، شیوع کرونا و مسائل مالی کشور سبب شده بازار کفش با رکود و افت تقاضا روبرو گردد و این امر بعضی تولیدی های این کالا را به تعطیلی کشانده است.

پای کرونا همچنان در کفش کسب و کارها، فروش کفش کاهش یافت

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی وبلاگ طراحی من، با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مراکز و فروشگاه ها تعطیل شدند تا از ازدحام جمعیت و شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری گردد. این موضوع باعث شد تا شرکت های فراوریی ضرر های زیادی را متحمل شوند. با گذر زمان بیشتر مشاغل دوباره آغاز به کار کردند، اما شرایط برایشان مثل قبل نبود.

کرونا عایدی بسیاری از مردم در جامعه را کاهش داد و به همین علت، توان مردم برای خرید کالا تضعیف شد. یک نمونه از فراورینمایندگانی که ضرر زیادی را در این شرایط متحمل شدند، شرکت های فراوریی کفش بودند.

از نظر کارشناسان و فراورینمایندگان، فراوریی های کفش به دو علت زیان زیادی دیدند؛ علت اول اینکه، کفش جزو آن دسته از کالا هایی است که خرید حضوری آن بسیار عقلانی تر از خرید مجازی است. قالب بندی کفش ها با هم تفاوت دارند و امکان مرجوعی شدن کالا، در خرید آنلاین را بالا می برد. علت دوم اینکه، مردم با وجود مسائل اقتصادی، دیگر مثل قبل از زمان شیوع کرونا، از خرید چند مدل کفش لذت نمی برند یا به عبارتی دیگر، به کفش به اسم کالای تجملاتی نگاه نمی نمایند و فقط برای برطرف احتیاج خود، خرید کفش را انجام می دهند.

علیرضا جباری دبیر اتحادیه کفش در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد وبلاگ طراحی من، اظهار کرد: آمار فراوریات کفش های ماشینی در این سال ها دقیق نیست و در واقع، تقریبی و شناور است. سالیانه بین 170 تا 200 میلیون جفت کفش در ایران فراوری می گردد و حدود 500 هزار نفر در زنجیره تامین مشغول به کار هستند.

دبیر اتحادیه کفش اعلام کرد: از اواخر سال 1398 با آغاز بیماری کرونا و مسائل بی تعداد اقتصادی کشور، صنعت کفش هم مانند بسیاری از صنایع با اُفت چشمگیری روبرو شد و تعداد زیادی از کارگاه ها و کارخانه ها مجبور به تعطیلی و تعدادی هم مجبور به تعدیل نیروی کار شدند. هنوز آمار دقیقی از فراوری کفش در سال نو تعیین نشده، ولی قطعا نسبت به زمان گذشته اُفت محسوسی داشته است.

او ادامه داد: از یک طرف با بسته بودن مدارس و نبود مهمانی ها و مراسم عروسی و اوضاع بد اقتصادی، مصرف کفش به شدت از طرف مردم پایین آمده و از طرفی هم با تورم سرسام آور و گران شدن چند باره مواد اولیه از جمله مواد زیره کفش، (PU یا پلی یورتان) و مشتقات آن و جنس رویه کفش که چرم طبیعی، اشبالت، چرم مصنوعی، آستر و تکسون و بسیاری اقلام ریز و درشت که در فراوری کفش نقش دارد، کفش هم مانند بیشتر اقلام با رشد بسیار زیاد قیمت روبرو شد. این عوامل و پایین آمدن مصرف، دست به دست هم داد تا فراوری نماینده، بنکدار و تک فروش در این فرایند، متحمل ضرر های فراوان شوند.

جباری ضمن بیان اینکه اقتصادیات فراورینماینده و پخش نماینده هم طبق ضرائب اقتصادیاتی افزایش داشته است، شرح داد: تا قبل از شیوع بیماری کرونا، هر ایرانی به طور میانه بین 2 تا 3 جفت کفش در سال خریداری می کرد که امروزه قطعا این آمار کاهش پیدا نموده است. بعلاوه در فراوری کفش، حدود 20 تا 25 درصد از منابع وارداتی استفاده می گردد و حدود 75 تا 80 درصد مابقی هم از فراوریات داخلی است. امیدواریم با ریشه کن شدن این بیماری و مدیریت تخصصی مسئولین امر، در آینده از این بحران خارج شویم.

میثم گوهری مدیرعامل یک شرکت فراوریی کیف، در گفت و گو خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی وبلاگ طراحی من، گفت: ما در واقع فراوری کفش و کیف داشتیم اما در دوران کرونا به علت زیادتر بودن عرضه نسبت به تقاضا و انبار شدن اجناس، نتوانستیم به حد کافی فروش داشته باشیم؛ در نتیجه، حقوق کارگران تامین نشد و فراوریی کفش خود را منحل کردیم و در حال حاضر، فقط فراوریی کیف داریم.

او درباره شرایط اقتصادیات برای فراوریی ها در دوران کرونا شرح داد: در سال اول اقتصادیات گرفته شد و تخفیف اقتصادیاتی نداشتیم. در سال دوم هم اقتصادیات همچون قبل گرفته شد.

گوهری درباره فروش اینترنتی کیف و کفش گفت: بیشتر فروش ها در اینترنت، به گونه ای است که تبلیغات انجام می گردد و مردم پس از کسب اطمینان، برای خرید حضوری به محل فروش مراجعه می نمایند. فضای مجازی یاری بزرگی به فراوریی ها و دیگر مشاغل نموده است. مردم دیگر زیاد در خیابان در پی مغازه یا فراوریی نمی گردند، بلکه می خواهند همه چیز به روز باشد. به همین علت، از اینترنت برای انتخاب فروشگاه مورد نظرشان اقدام می نمایند.

یکی دیگر از فراورینمایندگان کفش در تهران، طی گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی وبلاگ طراحی من، اعلام کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، لطمه زیادی به فراوریی ما وارد شده است. مردم هم از لحاظ اقتصادی دیگر توان خریدن کفش نو ندارند و هم اینکه از خانه زیاد بیرون نمی آیند که احتیاج به کفش داشته باشند.

او ادامه داد: کارگران زیادی در فراوریی من کار می کردند، اما از زمان کرونا به سختی توانستم 8 نفر از 20 نفر آن ها را در فراوریی نگه دارم و حقوقشان را پرداخت کنم.

این فراوری نماینده کفش ادامه داد: یکی از راه های نجات فراوریی ها، فضای مجازی است که می توان از آن فروش بهتری داشت. البته این شیوه فروش، یک مشکل هم دارد و آن هم این است که به علت متفاوت بودن قالب کفش ها، احتمال برگشتی آن پس از فروش مجازی زیاد است.

بر اساس این گزارش، کرونا ضربه سختی به فراوریی های کفش وارد نموده و بسیاری آن ها را تا مرز ورشکست شدن برده است. طبق گفته فراورینمایندگان، اقتصادیات آن ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته که با آمدن دولت نو، امید می رود مسائل این بخش تا حدودی برطرف گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پای کرونا همچنان در کفش کسب و کارها، فروش کفش کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای کرونا همچنان در کفش کسب و کارها، فروش کفش کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید