چگونه مشکل قطعی وای فای را برطرف کنیم؟

به گزارش وبلاگ طراحی من، گاهی اوقات مسائل وای فای آزاردهنده و خسته کننده می شوند. به ویژه، زمانی که کار مهمی داریم و باید ایمیلی بفرستیم یا چیزی را چک کنیم.

چگونه مشکل قطعی وای فای را برطرف کنیم؟

روترهای بی سیم، دستگاه های مکانیکی و الکترونیکی هستند که ممکن است هر اتفاقی برایشان بیفتد. از هنگ کردن ساده بگیرید یا خراب شدن یک قطعه یا مشکل نرم افزاری که باعث شوند وای فای قطع گردد.

به طور کلی مسائل وای فای در چند دسته قرار می گیرند:

1- وای فای قطع است و هیچ گونه سیگنال یا نام شبکه ای دیده نمی گردد.

2- وای فای دیده می گردد ولی اتصال برقرار نمی گردد.

3- وای فای دیده می گردد ولی اینترنت نیست.

4- وای فای دیده می گردد و اینترنت هم هست ولی هیچ دیتایی تبادل نمی گردد.

در این آموزش می خواهم کمی درباره روش های برطرف مشکل شماره یک صحبت کنم؛ هنگامی که وای فای قطع یا چراغ شبکه بی سیم (Wireless) روتر قرمز رنگ است. اگر وای فای هست ولی دستگاه شما نمی تواند به آن متصل گردد؛ موضوع دیگری است و راه چاره متفاوتی دارد.

وقتی وای فای گم می گردد

ممکن است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و ببینید اصلا شبکه بی سیم شما نیست!

یا در هنگام کار با اینترنت و وسط یک دانلود متوجه شوید که شبکه قطع شده است و وقتی پیگیری کنید؛ متوجه شوید اصلا وای فای قطع شده است و چراغ شبکه بی سیم روتر خاموش یا قرمز است.

قطع برق یا نوسانات ولتاژ، به روزرسانی فریم ویر روتر، دستکاری تنظیمات روتر و حتا هک شدن روتر می تواند منجر به قطع شدن وای فای شوند. بنابراین؛ بیشتر از اینکه دنبال دلیل چرایی قطعی وای فای باشیم؛ بهتر است راه چاره های موجود را آنالیز کنیم:

1- مشکل از روتر است یا دستگاه؟

ابتدا سعی کنید بفهمید مشکل از روتر بی سیم یا دستگاه شما است. مثلا اگر کامپیوتر نمی تواند شبکه بی سیم یا وای فای را پیدا کند و وصل گردد؛ سعی کنید با تبلت یا گوشی تلفن همراه هم دنبال وای فای بگردید. اگر با گوشی به وای فای وصل می شوید ولی کامپیوتر یا نوت بوک شما وای فای را پیدا نمی نماید یا وصل نمی گردد؛ مشکل از روتر نیست و باید علت قطعی را در دستگاه خودتان دنبال کنید. اگر با گوشی و تبلت یا کامپیوتر دوم هم برای اتصال به وای فای مشکل دارید؛ مراحل زیر را طی کنید:

2- ریستارت سخت و نرم

من در این مواقع؛ اولین کاری که می کنم یک ریستارت یا روشن/خاموش کردن روتر است. اگر وای فای بی دلیل قطع شده باشد؛ ممکن است روتر هنگ نموده یا به مسئله ای برخورد نموده باشد و یک روشن/خاموش می تواند همه چیز را به حالت اولیه برگرداند.

می توانید برای اطمینان خودتان؛ از ریستارت سخت هم بهره ببرید. در این مطلب انواع ریستارت و نحوه ریستارت نرم آموزش داده شده است.

اختلالات آب وهوایی یا نوسانات برق می توانند یکی از عوامل قطعی وای فای باشند.

3- آنالیز پنل مدیریتی

اگر با یک ریستارت مشکل قطعی وای فای برطرف نشده است؛ به سراغ پنل مدیریتی روتر بی سیم بروید و تنظیمات شبکه بی سیم را نگاهی بیندازید. گاهی اوقات بر اثر یک مشکل، روتر قاطی می نماید و تنظیمات به حالت اولیه خود برمی گردند یا غیبرطرفال می شوند.

در بخش تنظیمات شبکه بی سیم، ببینید نام شبکه یا SSID تعریف شده درست است و باند رادیویی و رمزعبور شبکه مسئله ای ندارند. بهتر است دوباره از ابتدا تنظیمات شبکه بی سیم را چک و در صورت لزوم؛ این تنظیمات را دوباره وارد روتر بی سیم کنید.

نگاهی به بخش تنظیمات پیشرفته نیز بیندازید. گاهی اوقات یک گزینه یا تیک می تواند باعث قطعی وای فای گردد. ممکن است گزینه پنهان سازی SSID را فعال نموده باشید که دیگر به طور طبیعی نباید وای فای دیده گردد.

4- به روزرسانی فریم ویر

اگر با آنالیز پنل مدیریتی روتر نیز مشکل حل نشد؛ به سراغ سایت شرکت تولیدنماینده روتر بروید و ببینید یک بسته به روزرسانی فریم ویر جدید عرضه نشده یا اطلاعیه مهمی برای کاربران منتشر نشده است؟ گاهی اوقات یک مشکل عظیم امنیتی یا سخت افزاری در روترهای بی سیم رخ می دهد و تولیدنماینده سریعا نسخه به روزرسانی فریم ویر می دهد.

من در اینجا به طور کامل نحوه به روزرسانی فریم ویر روترها را آموزش دادم. به روزرسانی فریم ویر می تواند بسیاری از مسائل جزیی روتر بی سیم را برطرف کند.

5- تماس با شرکت نمایندگی و پشتیبانی

اگر ریستارت، آنالیز پنل مدیریتی و به روزرسانی فریم ویر نتوانستند مشکل روتر بی سیم را حل نمایند؛ دیگر کاری از دست شما ساخته نیست و باید با شرکت نمایندگی و پشتیبانی روتر تماس بگیرید. اصلا استفاده از روش های خطرناک و غیراصولی که اطلاع و مهارت کاملی ازشان ندارید را پیشنهاد نمی کنم. بهتر است یک کارشناس و تیم فنی متخصص این روترها؛ مشکل را حل نماید تا اینکه خودتان دست به کار شوید و روتر را باز نموده و بخواهید براساس برخی آموزش های روی اینترنت، مشکل را برطرف کنید.

یک تجربه بسیار مفید

تا وقتی با لپ تاپ به وای فای وصل هستم؛ همه چیز خوب است و اینترنت دارم ولی به محض اینکه با گوشی به وای فای وصل می شوم؛ اینترنت قطع می گردد و باید مودم را ریستارت کنم.

اول صبح سرعت اینترنت و وای فای خوب است ولی پس از دو الی سه ساعت و نزدیک ظهر وای فای به طور کامل قطع می گردد یا وصل است ولی هیچ اطلاعاتی تبادل نمی گردد یا اینترنت قطع و کند است.

وقتی تلفن خانه زنگ می زند؛ مودم قطع می گردد و باید آن را ریست کنم تا دوباره بگردد به وای فای وصل شد.

اگر بیشتر از دو دستگاه به روتر وصل شوند؛ وای فای قطع می گردد.

بارها این صحبت ها را از زبان برخی کاربران یا نزدیکان و دوستان شنیدم و راهکارهایی ارائه دادم اما از نزدیک چنین مسئله ای را لمس ننموده بودم.

چندی پیش برای کاری چند روزی وارد یک شرکت شدم. دوستم گله می کرد که وای فای مودم مدام قطع و وصل می گردد و نمی داند مشکلش چیست.

مثلا وقتی دو لپ تاپ و دو گوشی به آن وصل است؛ هیچ مسئله ای ندارد ولی به محض اینکه یک گوشی تلفن خاص به وای فای وصل می گردد؛ وای فای قطع خواهد شد.

ابتدا اهمیتی ندادم ولی پس از دو سه روز متوجه شدم این مشکل جدی و دائمی و هر روزه است. دست به کار شدم و کارهای خودم را کناری گذاشته و به جان وای فای این شرکت افتادم.

همه مراحل بالا را رفتم؛ تنظیمات مودم و همین طور تنظیمات گوشی ها و لپ تاپ ها را آنالیز کردم. با گوشی و لپ تاپ خود به شکل های مختلفی به اینترنت و وای فای آنجا وصل شدم.

تنظیمات DHCP را غیبرطرفال کردم و به دستگاه ها آدرس IP دادم. کانال رادیویی وای فای را عوض کردم و حتی جای مودم را تغییر دادم و روی خط تلفن دیگری انداختم ولی مشکل هنوز برقرار بود و به دلایلی نامشخص انگار مودم هنگ می کرد.

آخرین فکری که به ذهنم رسید؛ باز کردن جعبه مودم و بازدید از سوکت ها و بورد مودم بود. به محض باز شدن بدنه مودم، فهمیدم دو خازن باد کردند و یک سوختگی هم در بخشی از مدارات هست.

با یک مودم قدیمی تک بانده با سابقه کار بیش از 12 سال روبرو بودیم که عمر خودش را نموده بود.

به سادگی این مودم را کنار گذاشته و یک مودم نسبتا معمولی دیگر جایگزین آن کردیم و مشکل برای همواره حل شد.

می خواهم بگویم گاهی اوقات مشکل از تنظیمات و گوشی و کامپیوتر و فریم ویر مودم یا روتر نیست؛ مشکل اینجا است که مودم دیگر به سرانجام عمر خود رسیده است و باید با دستگاه جدیدی تعویض گردد.

برخی اوقات مسائل را از این جنس ببینید و از سلامت فنی و مداری مودم یا روتر خود مطمئن شوید. بهترین روش برای یافتن این قضیه، استفاده از مودم یا روتر دیگری برای چند روز است.

دلایل زیادی برای قطع دسترسی یک کاربر یا دستگاه به وای فای یا اینترنت خودمان وجود دارد. می خواهیم دستگاه فرزندمان به اینترنت وصل نگردد. یک دستگاه…

با شلوغ شدن فرکانس 2.4 گیگاهرتز وای فای، بسیاری از کاربران سراغ فرکانس 5 گیگاهرتز می فرایند که اتفاق بسیار خوبی است. غالب گوشی های تلفن همراه و…

روزهای سرانجامی سال 98 به طرز غیرمنتظره ای در حال سپری شدن هستند. همه از ترس کرونا به قرنطینه خودخواسته رو آورده و در خانه ماندند….

گاهی اوقات می خواهیم به اینترنت وصل شویم ولی کانکشن وای فای ظاهر نمی گردد. به زبان ساده، نام شبکه وای فای ما در فهرست شبکه های شناخته شده نیست…

ما همبشه درباره افزایش امنیت وای فای صحبت می کنیم و از کاربران می خواهیم برای شبکه وای فای خود رمزهای سخت و پیچیده قرار دهند یا اینکه الگوریتم های…

اپل می گوید آیفون ها طوری ساخته شده اند که بهترین اسمارت فون جهان باشند. این گوشی ها روی شبکه های موبایل کارایی خوبی دارند و اگرچه در مدل های پیش از…

وقتی با لپ تاپ به چندین شبکه بی سیم وصل شویم؛ مثلا وای فای خانه، وای فای دانشگاه، وای فای کافی شاپی که هر روز چند ساعت آن جا هستیم و احیانا…

ترفندهای زیادی روی اینترنت برای افزایش سرعت وای فای در دستگاه های اندرویدی آموزش داده شده است. خود من روی سایت شبکه چی چندین ترفند را آموزش دادم…

منبع: شبکه چی

به "چگونه مشکل قطعی وای فای را برطرف کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مشکل قطعی وای فای را برطرف کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید