آیا گوگل، رقبا را زمین می زند؟!

به گزارش وبلاگ طراحی من، رقابت شگفت انگیز گوگل

همانطور که می دانید، گوگل بدون یاری گرفتن از کمپانی دیگری اقدام به طراحی گوشی هوشمند خود کرد و تنها فراوری آن را به اچ تی سی داد. در واقع اچ تی سی دخالتی در فرآیند طراحی پیکسل و پیکسل ایکس ال نداشت و این خود گوگل بود که محصول خود را از صفر تا صد شکل داد. همین استراتژی در کنار عرضه سایر محصولات سخت افزاری مبتنی بر پلتفرم اندروید، سؤالاتی مطرح نموده است که پاسخ آن ها چندان به مذاق رقبا و حتی دوستان گوگل خوشایند نیست. اولین کوشش گوگل برای ورود جدی به حوزه سخت افزار در سال 2011 با تصاحب کمپانی موتورولا رقم زده شد. غول جست وجو در قبال تصاحب موتورولا که یکی از قدیمی ترین فراوریکنندگان گوشی در جهان است، 12.5 میلیارد دلار پرداخت کرد. ورود کمپانی بزرگی چون گوگل در آن موقع نیز گمانه هایی در بین سایر کمپانی ها عنوان نمود، به طوری که فراوریکنندگان گوشی های هوشمند این حرکت گوگل را به عنوان تهدیدی علیه خود به حساب می آوردند، اما عدم موفقیت گوگل در پیاده کردن استراتژی ها با خرید موتورولا، به فروش این کمپانی در ازای 3 میلیارد دلار به لنوو انجامید، البته گوگل مجموعه بزرگ پتنت های موتورولا را نفروخت و این گنجینه را برای خود نگه داشت. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانید.

آیا گوگل، رقبا را زمین می زند؟!

با وجود اینکه در سال های گذشته گوگل به صورت مستقیم دستی در چرخه فراوری سخت افزار نداشته است، اما تأثیری انکار نشدنی در دنیای سخت افزار دارد. استفاده چندین کمپانی از پلتفرم گوگل در محصولات سخت افزاری، مخصوصا گوشی های هوشمند باعث شده پلتفرم اندروید به اصلی ترین رقیب iOS اپل تبدیل گردد. به علت قدرت اندروید، این سیستم عامل به فزونین گزینه برای فراورینمایندگان گوشی های هوشمند تبدیل شده است.

با وجود اقتدار اندروید در دنیای گوشی های هوشمند، ورود گوگل به صورت جدی با عرضه محصولات سری پیکسل، دوباره نگرانی ها را در میان رقبا و دوستان گوگل تشدید کرد. پیکسل و پیکسل ایکس ال گوگل در یکی از فزونین شرایط بازار، عرضه شدند، چراکه در زمان عرضه این دو گوشی، سامسونگ با مسائل ناشی از انفجار گلکسی نوت 7 دست به گریبان بود و اپل نیز با ارائه آیفون 7 که تغییرات جزئی در آن چندان چنگی به دل نمی زد، به فکر عرضه آیفون 8 به مناسبت دهمین سالگرد عرضه آیفون به بازار بود. مجموع شرایط باعث شده پیکسل به عنوان یک ستاره جوان در دنیای گوشی های هوشمند به درخشش درآید، به طوری که این گوشی نظر مثبت منتقدان را نیز در پی داشت.

محصولات گوگل تفاوت دیگری هم با رقبا داشته که شکاف موجود را بیش از پیش عمیق می سازد. گوگل اقیانوسی از اطلاعات در کنار ابزار های مورد احتیاج در اختیار دارد که کفه ترازو را به نفع این کمپانی سنگین تر می سازد. ترکیب هوش مصنوعی و داده های بیکران، قابلیتی در اختیار گوگل قرار داده است که هیچ یک از رقبا آن را در اختیار ندارد. دستیار صوتی هوشمند گوگل با نام Google Assistant با استفاده از داده های هر یک از کاربران (برگرفته از حساب کاربری آن ها در گوگل)، قابلیت شخصی سازی را به مقدار ای بالا می برد که این دستیار صوتی هوشمند به راحتی سیری اپل و کورتانای مایکروسافت را از این نظر پشت سر می گذارد. گوگل به اطلاعات چند میلیارد کاربری دسترسی دارد که از چندین سرویس این کمپانی استفاده می نمایند و همین موضوع علت فزونی گوگل در برابر رقبا است.

البته شماری از تحلیل گران ورود گوگل به حوزه سخت افزار و فراوری گوشی های هوشمند را یک اقدام زودگذر و شکست مایکروسافت و آمازون را در ورود به این حوزه، علتی بر ادعای خود می دانند. بعلاوه باید به گروهی از کاربران اشاره نمود که از رشد روزافزون گوگل و دسترسی این سرویس به ابعاد مختلف حریم خصوصی کاربران، نگرانی دارند. به نظر کارشناسان؛ واکنش کاربران زودتر از آنچه می توان تصور کرد، کوشش گوگل را با شکست روبرو می نماید. گوشی های هوشمند پیکسل گوگل را باید بخشی از طیف محصولاتی دانست که گوگل در نظر دارد با عرضه آن ها به حوزه سخت افزار وارد شده و نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. البته در این بین کمپانی های نوپا و استارتاپ ها می توانند با تمرکز بر محصولات خود به رقابت با گوگل مشغول شوند.

منبع: الی گشت

به "آیا گوگل، رقبا را زمین می زند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوگل، رقبا را زمین می زند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید