خبرنگاران معرفی الگوهای برتر مصرف به حفاظت بهتر از منابع آب منجر می شود

به گزارش وبلاگ طراحی من، یزد - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تبیین نقش فرهنگ سازی در حفظ منابع آب استان گفت: طرح سپاس آبی که در سال های اخیر در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته از اقدامات اثربخشی است که با معرفی الگوهای برتر مدیریت مصرف آب می تواند نقش چشمگیری در حفظ این منابع داشته باشد.

خبرنگاران معرفی الگوهای برتر مصرف به حفاظت بهتر از منابع آب منجر می شود

محمدمهدی جوادیان زاده شنبه شب در نشست شورای حفاظت منابع آب ابرکوه افزود: برخوردار نبودن از الگوهای موثر در کاهش مصرف آب از مسائل موجود برای حراست از منابع است و اگرچه همیشه مردم را به مدیریت مصرف و صرفه جویی تشویق کرده ایم اما کمتر الگوی موثری در این زمینه معرفی شده است.

وی با تاکید بر حرکت به سمت شناسایی الگوهای برتر مصرف آب خاطر نشان کرد: استان یزد از الگوهای پیروز بسیاری برخوردار است زیرا مردم این استان از گذشته با فرهنگ مدیریت مصرف آشنا هستند.

آبخوان های استان یزد به شدت رو به زوال است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد به بیان اینکه شرایط منابع آبی استان و شهرستان ابرکوه طی سال های اخیر شرایط بحرانی یافته، اظهار کرد: آبخوان های استان به شدت رو به زوال و برای حفظ این منابع باید بیش از پیش نسبت به مدیریت آن توجه شود.

جوادیان زاده با تاکید بر ترویج کشت محصولات کم آبخواه شرح داد: در چنین شرایطی اجرای طرح های تعادل بخشی در کنار فرهنگ سازی تنها نسخه نجات بخش منابع آب ابرکوه و سایر مناطق استان است.

فرماندار و رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه نیز دراین نشست گفت: آب های زیرزمینی این شهرستان از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و در شرایط بحرانی واقع شده است.

محمد کاظمی نسب افزود: اگرچه در 2 سال اخیر شرایط بارندگی بهتر شده اما همچنان نگرانی ها در خصوص منابع آبی پابرجاست و مسائل آبی به طور کامل رفع نشده است.

پنج هزار هکتار اراضی وباغ های ابرکوه به سیستم آبیاری نوین مجهز است

فرماندار ابرکوه با تشریح اقداماتی که برای حفظ منابع آبی صورت گرفته، گفت: اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و کم فشار در ابرکوه یکی از اقدامات موثر بوده و تا کنون افزون بر پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ها برای ادامه تغییر سیستم آبیاری در ابرکوه کماکان در دستور کار جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از 97 درصد چاه های کشاورزی در شهرستان ابرکوه به سیستم کنتور هوشمند مجهز شده که تاثیر بسزایی در مدیریت برداشت منابع آب این شهرستان داشته است.

کاظمی نسب شرح داد: بخش عمده منابع آب ابرکوه در بخش کشاورزی مورد مصرف قرار می گیرد، که در چهل سال گذشته تغییر چشمگیری در زمینه بهره مندی از تکنولوژی های نوین کشت و برداشت صورت نگرفته است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه 20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 15 هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

40 درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.

140 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات استحصال و با این میزان آب از سطح 15هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران معرفی الگوهای برتر مصرف به حفاظت بهتر از منابع آب منجر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معرفی الگوهای برتر مصرف به حفاظت بهتر از منابع آب منجر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید