رستوران های گیاهی؛ از دیزی و چنجه تا سبزی پلو با جلبک!

به گزارش وبلاگ طراحی من، 5،6 سالی می شود که رستوران های گیاهی پا به دل شهر گذاشته اند و با مواد اولیه کاملا گیاهی انواع غذاها را سرو می کنند؛ غذاهایی که درست کردن آنها بدون گوشت، مرغ، ماهی و .. کاملا نشدنی به نظر می آید. رستوران هایی مناسب گیاه خوارها که تا حدودی توانست آنها را از شر پاسخ دادن به سوال هایی مانند فقط سیب زمینی می خوری؟ خسته نمی شی هی گیاه می خوری؟ ضعیف می شیا، هیچی گوشت و مرغ نمی شه ها و .. خلاص کند.

رستوران های گیاهی؛ از دیزی و چنجه تا سبزی پلو با جلبک!

معضل اما این بود که گیاه خواری تا چند سال پیش و حتی الان به نام یک رژیم برای شوآف و متفاوت نشان دادن از دیگران برشمرده می شد و می شود. هرچند این تصور کم تر شده اما هنوز هم مواجهه خیلی ها با یک فرد گیاه خوار همین است. چه برسد به این که رستوران هایی هم مناسب گیاه خوارها ساخته شده باشد.

تعداد کم این رستوران ها از 5، 6 سال پیش و حتی قبل تر و همچنین جمعیت کمی که رو به گیاه خواری آورده بودند، باعث شده بود تصور غالب این باشد که این رژیم غذایی چیزی جز خودنمایی یا کلاس گذاشتن و .. ندارد. قیمت بالا و تنوع عجیب منوی این رستوران ها هم این تصور را چند برابر می کرد. از کباب کوبیده و چنجه گرفته تا دیزی گیاهی! اما آیا واقعا قیمت منوی رستوران های گیاهی بالاست؟ تا چند سال پیش اگر کسی این گزاره را مطرح می کرد حرفش درست بود. چند سال قبل قیمت یک پرس غذای گیاهی و مخلفاتش با غذای گوشتی تقریبا برابر می شد اما به لطف شرایط ناپایدار اقتصاد و تورم، الان دیگر نمی شود گفت قیمت غذای رستوران های گیاهی بالاست.

منوی گران رستوران های گیاهی!

گرچه نمی شود منکر این شد که تعدادی از این رستوران ها منوی گرانی دارند اما باید در نظر گرفت که رستوران های دیگری که غذاهای گوشت و مرغی هم سرو می کنند قیمت متفاوتی دارند و بسته به کیفیت، سرآشپز، منطقه و هزاران فاکتور دیگر قیمت را بالا می برند. وبلاگ طراحی من زندگی منوی 7 رستوران معروف گیاهی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که هیچ کدام غذایی بالای 70 هزار تومان ندارند. در واقع این قیمت اصلا قابل مقایسه با غذاهای گوشتی نیست و نمی توان گفت منوی این رستوران ها گران است. حتی می توان گفت از 5، 6 سال گذشته افزایش قیمت چشم گیری نداشته است؛ برخلاف دیگر رستوران ها که ماهانه قیمت غذاهایشان افزایش پیدا می کند.

در این بین گروهی می گویند منطقی است که قیمت غذای رستوران هایی که گوشت و مرغ سرو می کنند افزایش پیدا کند اما غذاهای گیاهی که چیزی جز سویا داخل غذا نمی ریزند. واقعا در غذاهای گیاهی فقط سویا استفاده می شود؟ قطعا نه! مواد اولیه مشترک در تمام غذاهای گیاهی سبزیجات و پروتئین های گیاهی هستند؛ اما پروتئین های گیاهی دقیقا چیست؟

در این زمینه بخوانید:

توفو پنیری که می تواند جای گوشت و مرغ را برای گیاه خواران بگیرد

رژیم غذایی سیگان، هم از گیاه خواری و هم از غذاهای دریایی لذت ببرید!

در جدول زیر تمام مواد غذایی که شامل پروتئین گیاهی می شوند را می بینید:

طبق این جدول، گران ترین پروتئین های گیاهی بادام و به طور کلی آجیل ها هستند و در اولویت بعدی پنیر و میوه ای لاکچری به نام آووکادو. بنابراین اگر بخش زیادی از انواع کباب های گیاهی را سویای کیلویی 10 هزار تومان تشکیل بدهد، کبابی که رستوران های گیاهی با قیمت بالای 25 هزار تومان سرو می شود، تا حدودی غیرمنطقی به نظر می رسد. البته بخشی از این کباب ها با پنیرهای کبابی و توفو درست می شود که به نسبت قیمت بالای این پنیرها، طبیعی است که قیمت بالایی داشته باشد.

علاوه بر این دو مواد غذایی به نام های مامسان و کینوا جزو تازهترین خوراکی هایی هستند که به رژیم غذایی گیاه خوارها اضافه شده است. مامسان یک نوع گوشت گیاهی است که صرفا از پروتئین ها و چربی های سهل الهضم گیاهی تهیه شده نحوه و استفاده از آن شبیه به گوشت است. مامسان را می توان روی شعله به صورت کباب یا به صورت قطعات کوچک در خورش ها و پلوها یا حتی به صورت چرخ کرده در کتلت ها و کباب ها استفاده کرد. این فرآورده به قدری تازه است که به جز یکی دو فروشگاه خاص جای دیگری به فروش نمی رود. کینوا یا کینو-آ هم یکی از محبوب ترین انواع دانه های گیاهی خوراکی است که مقادیر بالایی پروتئین دارد و به نام یکی از بهترین و غنی ترین منابع گیاهی و طبیعی پروتئین برای گیاهخواران در نظر گرفته می شود.

در ادامه متنوع ترین غذای منوی معروف ترین رستوران های گیاهی را با قیمت هرکدام می بینید:

* فوراسکوئر اپلیکیشنی است که می خواهد راهنمای شهری شما باشد. این برنامه هرجا که میروید همچون یک شهفرایند کاربلد، بهترین مراکز تفریحی و خدماتی را به شما معرفی می کند. راز موفقیت این برنامه اما در جامعه کاربران آن است. جایی که مردم خود اطلاعات جاهایی که می فرایند را اضافه میکنند و بدین طریق کمک می کنند تا مجموعه اطلاعاتی این اپلیکیشن هر روز کامل و کامل تر شود.

منبع: ایرنا زندگی

به "رستوران های گیاهی؛ از دیزی و چنجه تا سبزی پلو با جلبک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رستوران های گیاهی؛ از دیزی و چنجه تا سبزی پلو با جلبک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید