معرفی رژیم غذایی مناسب در کنترل بیماری های مزمن و غیرواگیر

به گزارش وبلاگ طراحی من، یک محقق یک درصد برتر پراستناد علوم پزشکی با اشاره به اینکه رژیم غذایی دَش (DASH diet) پیشتر در جهان به عنوان رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به پرفشاری خون معرفی و ثبت شده است، گفت: مطالعات کارآزمایی بالینی و اپیدومولوژیکی که در جامعه ایرانی انجام دادیم، نشان داد پیروی از رژیم غذایی دَش می تواند اثرات مفیدی در کنترل بیماری های مزمن و غیرواگیر داشته باشد.

معرفی رژیم غذایی مناسب در کنترل بیماری های مزمن و غیرواگیر

لیلا آزادبخت در گفت وگو با وبلاگ طراحی من ضمن تشریح نتایج بعضی تحقیقات خود در علوم تغذیه که بیشترین ارجاعات را داشته، به دو تحقیق رژیم غذایی دَش DASH که طی چندین مقاله با خروجی های مختلف به چاپ رسیده و مقاله دریافت فرآورده های حاوی سویا با کنترل قند خون در بیماران دیابتی اشاره نمود و گفت: رژیم غذایی دَش یا DIETARY APPROACHES to STOP HYPERTENSION، به معنای رویکردهای غذایی برای متوقف کردن فشار خون است که اولین بار برای کنترل فشار خون و برای بیماران مبتلا به آن ایجاد شد.

وی این رژیم غذایی را سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب، گوشت ماکیان و گوشت سفید، ماهی، آجیل ها، چربی های مخلوط نظیر چربی های نوع خوب و … دانست و شرح داد: به طور کلی در رژیم دش چربی ها محدود شده و چربی های دریافتی به چربی های نوع خوب محدود می گردد.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همچنین مصرف گوشت قرمز، نمک و گوشت های فرآوری شده در این رژیم محدود شده و به طور کلی می توان گفت که رژیم دَش، یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل فشار خون به شمار می آید؛ چرا که سدیم محدودی دارد و به علت داشتن میوه ها و سبزیجات فراوان، از پتاسیم کافی برخوردار است.

آزادبخت با اشاره به اینکه در رژیم دَش، لبنیات کم چرب تأمین نماینده کلسیم هستند، یادآور شد: این رژیم غذایی غنی از فیبر است. آنچه تحت عنوان این رژیم در جهان منتشر شده بود، برای کنترل فشار خون بود. ما در تحقیقاتی که در ایران انجام دادیم، اثرات این رژیم را در بیماری های مختلف آنالیز کردیم.

وی اظهار داشت: این رژیم را برای بیماران دیابتی توصیه کردیم و شاهد آن بودیم که کنترل قند بسیار خوبی در این بیماران حاصل می گردد. اثر این رژیم را همچنین در افراد مبتلا به سندروم متابولیک که به طور همزمان به قند و چربی خون بالا و چاقی شکمی مبتلا بودند، آنالیز کردیم. رژیم دَش در این افراد باعث شده بود کاهش سطح چربی های خون به طور مطلوب، کنترل قند خون و کاهش چاقی شکمی اتفاق افتد.

پایین بودن فیبر، اشکال رژیم غذایی ایرانی

این محقق یک درصد برتر پراستناد علوم پزشکی یکی از اشکالات رژیم غذایی ایرانی را پایین بودن فیبر دانست و یادآور شد: ارتباط رژیم دَش با کنترل وزن و کنترل چاقی در جمعیت ایرانی دیده شده و چون این رژیم غنی از فیبر است، می تواند اشکال فوق را برآورده کند.

آزادبخت تأکید کرد: رژیم دَش با فیبر زیاد خود توانسته در کنترل بسیاری از بیماری های غیرواگیر و بیماری های مزمن نظیر دیابت، قلبی-عروقی و چاقی نقش ایفا نماید، ضمن آنکه شواهدی از ارتباط این رژیم با کنترل ابتلاء به بعضی سرطان ها وجود دارد.

وی اظهار کرد: خطر ابتلاء به سرطان های گوارشی، بعضی سرطان ها نظیر سرطان سینه و سرطان های کلورکتال در افرادی که از رژیم غذایی دَش و مانند آن پیروی می نمایند، کمتر است. به طور کلی این رژیم، یک رژیم سلامت بخش است که جنبه درمانی آن در کنترل بیماری های مزمن و نیز در پیشگیری از ابتلاء به بیماری های غیرواگیر اثبات شده است.

این استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: رژیم غذایی دش همچنین به کنترل قند خون در بیماران دیابتی و کنترل چربی های خونی درافرادی که به هایپرلپیدمی یا سندروم متابولیک مبتلا هستند، یاری می نماید.

آزادبخت توضیح داد: در بعضی موارد نگران هستیم مصرف فیبر زیاد باعث دفع مواد مغذی و کمبودهای تغذیه ای بگردد. این در حالی است که در افرادی که از رژیم دَش پیروی می کردند، این نگرانی وجود نداشته و به علت سرشاری رژیم غذایی از میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب، مواد معدنی و ویتامین ها به مقدار کافی به افراد رسیده است.

تأثیر مثبت مصرف فرآورده های سویا در کنترل قند خون بیماران دیابتی

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود به اثر محصولات حاوی سویا نظیر شیر سویا، بر کنترل قند خون و سطح چربی های خون در بیماران دیابتی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که در این رابطه صورت گرفته، این نتیجه به دست آمد که شیر سویا در مقادیر یک لیوان در روز یا فرآورده های سویا در حدود 30 گرم در روز در رژیم غذایی بیماران دیابتی می تواند در کنترل قند خون و وضعیت التهاب آن ها مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معرفی رژیم غذایی مناسب در کنترل بیماری های مزمن و غیرواگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رژیم غذایی مناسب در کنترل بیماری های مزمن و غیرواگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید