پیشگیری از ناباروری مردان

به گزارش وبلاگ طراحی من، این مطلب بر اساس مصاحبه اختصاصی با دکتر بهار اشجعی، فوق تخصص جراحی بچه ها، در زمینه ناباروری مردان تهیه شده است.

پیشگیری از ناباروری مردان

طبق مصاحبه اختصاصی اجرا شده با فوق تخصص جراحی بچه ها، مشکل ناباروری مردان در بیشتر موارد ریشه در بیماری های دوران کودکی مردان دارد. به منظور پیشگیری از این مشکل، والدین باید نسبت به درمان بیماری های کودک در سنین پایین حساس تر باشند. مشکل ناباروری نیز از جمله مسائلی است که می تواند ریشه در بیماری های دوران کودکی باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه وبلاگ طراحی من باشید.

به طور طبیعی در مراحل رشد جنین، بیضه ها باید در طول فرآیند رشد، در جای اصلی خود قرار بگیرند. ولی در برخی مواقع، عدم نزول بیضه (cryptorchidism) اجرا شده و در شکم باقی خواهند ماند.

به این ترتیب برای جلوگیری از بروز ناباروری پسران در بزرگسالی، باید زمانی که بچه ها در سن شش ماهگی تا یک سالگی قرار دارند، برای درمان اقدام شود. در غیر این صورت اگر این شرایط در نوزادان اصلاح نشود، دیگر برگشت پذیر نخواهد بود.

عدم نزول بیضه چیست؟

عدم نزول در بیضه هایا کریپتورکیدیسم به حالتی گفته می شود که در آن بیضه در مرحله رشد خود پایین نمی آید و به مکان عادی خود یعنی کیسه بیضه نمی رسد. این مشکل به راحتی از طریق پزشک در یک معاینهعادی تشخیص داده خواهد شد. در این عارضه معمولا تا سه ماهگی کودک، می توانید شاهد برطرف شدن این مشکل باشید که البته حل شدن آن در نوزاد نارس کمتر است.

درصورتی که که پس از تولد بیضه از داخل شکم وارد کیسه بیضه نشده باشد اصطلاحا به آن بیضه نزول نکرده (Undescended Testis) گفته می شود. پس از انجام معاینات دقیق بالینی این بیماری با جراحی قابل درمان است و هدف از این جراحی حفظ باروری، کاهش خطر سرطان بیضه در بزرگ سالی، بستن پروسسوس واژینالیس و قرار دادن بیضه در کیسه بیضه ست. این جراحی بهتر است از طریق ارولوژیست یا متخصص اطفال انجام شود.

در برخی مواقع نیز، علل این عارضه می تواند به علت مشکل عملکردی باشد که همان طور که ذکر شد، بیضه رشد کرده ولی به کیسه نمی رسد. در برخی مواقع نیز بیضه ها نزول می کنند ولی به بخش تحتانی کیسه متصل نمی شوند. این عارضه می تواند باعث بروز سرطان بیضه در بزرگسالی، پیچ خوردگی بیضه و ایجاد فتق کشاله ران شود.

بیضه نزول نکرده چگونه می تواند بر باروری تاثیر گذار باشد؟

زمانی که نوزاد به سن بعد از شش ماهگی می رسد و در سرما قرار می گیرد و احساس ترس می کند، در اثر یک واکنش طبیعی بیضه ها به صورت موقت بالا کشیده می شوند تا از آن ها حفاظت شود. در این حالت بیضه ها باید دو تا سه درجه از دمای عادی بدن خنک تر باشند تا بتوانند برای تولید اسپرم اقدام کنند. با این وجود، بیضه نزول نکرده، نمی تواند عملکرد صحیح و عادی داشته باشد.

در این صورت، احتمال بلوغ عادی اسپرم های درون بیضه، در زمانی که بیضه مدت طولانی گرم بماند کمتر می شود و این مشکل به علت کاهش تعداد و کیفیت اسپرم، باعث بروز مسائل ناباروری می شود. بنابراین باید در کودکی برای درمان آن اقدام کرد.

بیضه نزول نکرده چقدر بر باروری تاثیر می گذارد؟

لازم به ذکر است که آقایانی که به عدم نزول پیدا کردن یکی از بیضه ها دچار هستند، قادر به باروری و بچه دار شدن هستند. اما قدرت باروری در آن ها کمتر است. اگر جراحی در سن پایین انجام شود، می تواند به بهبودی این شرایط کمک کند.

چرا درمان و جراحی عدم نزول بیضه را در سنین کودکی باید انجام دهیم؟

در زمان گذشته انجام درمان و جراحی مشکل حالت نهفته بیضه در دوران بلوغ توصیه می شد. ولی امروزه این درمان در سن 6 تا 12 ماهگی نوزادان پسر، توصیه می شود. چرا که باعث شده پزشکان به این نتیجه برسند که تغییرات مهمی در بیضه ها در اوایل زندگی رخ می دهند که یکی از آن ها از دست دادن سلول های اسپرم ساز در سن 1 سالگی در صورت عدم درمان است.

درمان عدم نزول بیضه در بزرگسالی می تواند بر ناباروری تاثیر گذار باشد؟

با توجه به اینکه درمان عدم نزول بیضهدر سن پایین و کودکی توصیه می شود، درمان در سن بزرگسالی هیچ تغییری در سطح باروری ایجاد نمی کند. اما از آنجایی که ممکن است فرد به سرطان بیضه دچار شود، باید در این زمینه با دکتر متخصص مشورت کند.

از شایع ترین علت ناباروری مردان که معمولا بعد از دوران بلوغ پسران خودش را نشان می دهد می توان به عدم نزول بیضه ها اشاره کرد که اگر در کودکی و زمان مناسب تشخیص داده شود و اقدامات درست و به موقع انجام شود می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر کاهش ریسک ناباروری آقایان داشته باشد.

برای درمان عدم نزول بیضه در کودکی به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

اگر در پی یک فوق تخصص حرفه ای در این زمینه برای بچه ها خود هستید، می توانید به دکتر بهار اشجعی ، از بهترین جراحان بچه ها و نوزادان مراجعه کنید که می تواند در زمینه مسائل فتق کشاله ران، فتق ناف، عدم نزول بیضه، تنگی مجرای ادرار و ختنه و جراحی بچه ها و نوزادان به شما کمک کند.

مطب : تهران ـ انتهای بلوار کشاورز، رو به روی درب شرقی بیمارستان امام، پلاک 370 شماره 416 طبقه 3 واحد 19

021-44806668

021-44841862

منبع : dr-ashjaei.com

منبع: پیام دلتا

به "پیشگیری از ناباروری مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از ناباروری مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید