ایکوم خواهان اختصاص بودجه دولتی کافی به موزه ها شد

به گزارش وبلاگ طراحی من ، شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) بر لزوم اختصاص بودجه دولتی کافی به موزه ها تاکید و در این خصوص بیانیه ای صادر کرد.

ایکوم خواهان اختصاص بودجه دولتی کافی به موزه ها شد

متن این بیانیه به توضیح زیر است:

همانگونه که همکاران برزیلی ما در حال برآورد میزان خسارات وارده به میراث فرهنگی جهان در پی آتش سوزی ویرانگر در موزه ملی شان هستند، ما -جامعه بین المللی موزه داری- نیز می بایست با برخی حقایق تلخ در حوزه کاری خود روبرو شویم.

روند در حال گسترش کاهش هزینه های دولتی در حفاظت از میراث فرهنگی به شدت موجودیت موزه ها در بسیاری از نقاط جهان را به خطر انداخته است. میراث فرهنگی اصطلاحی کلی است که مرتبا توسط دولت ها برای اشاره به هزینه هایی که در بخش های اموال تاریخی، یادمان ها، سایت ها و موزه های ملی می نمایند استفاده می گردد اما هر یک از این حوزه ها تنها سهمی [اندک] از کل آن بودجه را به خود اختصاص می دهند.

بودجه های دولتی برای تاسیس موزه های جدید تصویری غیرواقعی و مبالغه آمیز ارائه می دهند؛ همانگونه که بودجه برای پروژه های در دست اجرای موزه ها نیز به طور پیوسته لغو می شوند. در چنین وضعیت نابسامانی، موزه ها خلاقیت و انعطاف بسیار خوبی را در جذب و ایجاد منابع جدید مالی مانند اسپانسرها، یاری های غیر دولتی و فعالیت های تجاری از خود نشان داده اند. با این وجود، تمامی این اقدامات تنها در سایه حمایت جدی دولتی به شکل سیاست های عمومی و تعهد صریح به تامین مالی برای فعالیت های روزانه موزه ها پایدار خواهند بود.

اهمیت یاری های دولتی در بخش میراث فرهنگی و موزه ها را نمی توان دست کم گرفت. موسسات ما منابع عمومی و حیاتی هستند که حافظه جمعی و میراث مان را برای نسل های بعدی حفظ می نمایند، درست مانند موزه ملی ریودوژانیرو. آنها برای یادگیری و اکتشاف تمامی طبقات اجتماعی، حتی محروم ترین اقشار مکان هایی غیرقابل جایگزین هستند.

دولت ها باید سیاست هایی را جهت حمایت از این ماموریت خطیر، ازجمله در اولویت قرار دادن امنیت موزه ها و توجه به حفاظت و نگهداری دائمی مجموعه ها تنظیم نمایند. بدون این حمایت، جنبه های حیاتی فعالیت موزه ها نادیده گرفته می گردد که می تواند نتایج فاجعه بار و دردناکی مانند تجریه برزیل در پی داشته باشد.

موزه ملی برزیل به راحتی و به سرعت نمی تواند بازسازی گردد، اما حمایت و همدلی از طرف جامعه بین المللی موزه ها و واکنش های اجتماعی عمومی نسبت به این حادثه همگی گواهی بر قدرت و توانایی موزه ها در تاثیرگذاری بر انسان ها هستند.

شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) در پی فاجعه موزه ملی برزیل، سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان را در سراسر جهان به درک اهمیت توجه به موزه ها، به تخصیص منابع مالی کافی و به فراهم سازی شرایطی که به این موسسات امکان ایفای نقش خطیرشان در جوامع برای نسل های آینده را می دهد فرامی خواند.

ما برای همکاری با دولت های ملی و محلی به خصوص دولت برزیل، همراه با سازمان های همکارمان مانند ایکروم، یونسکو ،OECD و سایر سازمان هایی که در ساخت آینده موزه ها سهیم هستند جهت حصول اطمینان از اینکه چنین فاجعه ای در این مقیاس دیگر هرگز تکرار نخواهد شد اعلام آمادگی می کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایکوم خواهان اختصاص بودجه دولتی کافی به موزه ها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایکوم خواهان اختصاص بودجه دولتی کافی به موزه ها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید