بستری تازه و متفاوت برای نوشتن و عرضه متون

به گزارش وبلاگ طراحی من ، کتاب ادبیات الکترونیک تالیف جمعی از نویسندگان با ترجمه مهدی صداقت پیام از سوی سازمان سمت در 252 صفحه با شمارگان 500 نسخه و به قیمت 40 هزار تومان منتشر شد.

بستری تازه و متفاوت برای نوشتن و عرضه متون

در مقدمه این اثر آمده است: ادبیات الکترونیک ژانری نو در ادبیات است که به لحاظ قالب و محتوای متفاوتش هنوز در بسیاری از جوامع دانشگاهی سراسر جهان شناخته شده نیست. در ساده ترین تعریف می توان گفت ادبیاتی است که به صورت چاپی و کتاب در اختیار خواننده قرار نمی گیرد. پیشینه این ادبیات به اوایل دهه 1990 میلادی و فراگیرترشدن رایانه ها باز می شود؛ در آن دوران رمان نویسی به نام مایکل جویس که قبلاً یکی از رمان هایش به صورت کتاب منتشر شده بود، تصمیم به انتشار رمانی گرفت که با هربار خواندن، پایانش تغییر یابد. جویس برای نیل به این هدف به دانشکده علوم رایانه در دانشگاه کارولینای شمالی رفت و با همکاری جی . دیوید بولتر و جان بی. نامیت نرم افزاری با نام استوری اسپیس خلق کردند که رمان نویسان تجربی با استفاده از آن می توانستند آثاری بیافرینند که بعدها با نام داستان ابرمتنی شناخته شد. ظهور اینترنت و توسعه امکانات رایانه ها به پیدایش شکل و انواع نوی از داستان، شعر و حتی نمایشنامه های اینترنتی منجر شد و البته این فرایند همچنان ادامه دارد.

کتاب از ده فصل تشکیل شده است، مقالات این کتاب به دو حیطه کلی تقسیم می شوند: هفت مقاله درباره ادبیات الکترونیک و سه مقاله درباره نقد ادبی رایانشی. انتخاب این مقالات به این دلیل بود که هرکدام چشم اندازی متفاوت از ادبیات الکترونیک را به خواننده عرضه دارند و خوانندگان ارجمند با کنار هم قرار دادن این چشم اندازها به دیدگاهی کلی درباره ادبیات الکترونیک برسند. از آنجا که این حیطه حتی در ادبیات غرب هم حیطه ای نو به تعداد میرود، واژگان و اصطلاحاتی که منتقدان مختلف برای ارجاع به کار می برند واژگانی خلاقانه و نو است و هنوز معادل های مناسبی در سایر زبان ها ندارند. از این رو، تلاش مترجم بر این بود که هرجا واژه ای نامأنوس به نظر می رسد، اصل آن را در پانویس بیاورد تا خوانندگان در صورت علاقه به اصل آن رجوع کنند و ابهامشان برطرف شود.

در پشت جلد کتاب هم آمده است: از آنجا که همواره ادبیات در قالب کتاب و از طریق صنعت چاپ عرضه شده است، تصور غالب از یک رمان یا یک مجموعه شعر، کتاب چاپ شده یا دست نویسی است که در آن واژه ها روی کاغذ نقش بسته اند. ادبیات الکترونیک با ارائه بستری نو و متفاوت برای نوشتن و عرضه متون ادبی، ژانری کاملا نو در ادبیات به تعداد میرود که نشان می دهد چگونه ادبیات می تواند فراتر از چیزی باشد که کتاب و کاغذ و صنعت چاپ به ما عرضه کرده اند. در این کتاب، خواننده با ویژگی های ادبیات الکترونیک، تاریخچه آن، امکانات روایی و روش های خواندن آن و همچنین تحلیل های کمّی و نقد رایانشی در مطالعات ادبی آشنا می شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بستری تازه و متفاوت برای نوشتن و عرضه متون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستری تازه و متفاوت برای نوشتن و عرضه متون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید