دسترس ترین تسهیلات بانکی ، آجیل مشکل گشا یا وام ازدواج

به گزارش وبلاگ طراحی من، وام ازدواج کمک هزینه ای است که دولت عهده دار شده تا در ابتدای شکل گیری یک بنای محبوب و ممدوح، پرداخت کند؛ که مقدار آن هر سال به اقتضای شرایط جامعه و تورم تغییر می کند.

دسترس ترین تسهیلات بانکی ، آجیل مشکل گشا یا وام ازدواج

گروه دانشگاه وبلاگ طراحی من، محمدامین برغمدی؛ وام ازدواج کمک هزینه ایست که دولت عهده دار شده تا در ابتدای شکل گیری یک بنای محبوب و ممدوح، پرداخت کند؛ که مقدار آن هر سال به اقتضای شرایط جامعه و تورم تغییر می کند. آخرین مقداری که در بودجه پیشنهادی دولت عنوان شده و فعلا در راهرو های مجلس و روی میز کمیسیون ها در کنار دیگر ردیف های بودجه در حال بررسی است، پنجاه میلیون تومان است که برای زوج ها می گردد صد میلیون تومان. بدون تغییر این طرح در صورت موافقت کمیسیون های اقتصادی و فرهنگی و رای تصویب بهارستانی ها تبدیل به لایحه می گردد و به صورت قانون لازم الاجرا می گردد. این میان ذهنیت مشترک به مانند دیگر خدمات اجتماعی نوین عمری کوتاه دارد و گاهاً دارای عدم وجود نظارت و ضمانت اجرایی است.

برای اینجانب تاریخ دقیق مصوب شدن وام ازدواج یافت نشد، اما دستور کاری که به صورت ضربتی با توجه به شرایط جمعیتی و اقتصادی جامعه ارائه شده در سال 88 بود که تمام بانک ها موظف شدند این تسهیل را پرداخت کنند. بانک های تعیین، باید وام ازدواج را به صورت قرض الحسنه باکمترین بهره به زوجین پرداخت کنند. شرایط لازم هم برای هر طرف زوجین، یک ضامن و یک سفته است.

این ملاک را دو چیز تعیین می کند: ضمانت و نظارت بر اجرا

اگر این دو مقوله بدرستی سامان گرفت این تسهیلات به معنای واقعی، موجب سهولت در برخی کار ها می گردد. در غیر این صورت پدیده هایی آسیب زا به همراه خواهد داشت. از این جهت آسان ترین و دردسترس ترین خوانده شد که شرایط آنچنانی و دشواری برای دریافت آن وجود ندارد و برای بسکمک از زوج ها نوید بخش است (مشکل گشا)، ولی در صورت نبود نظارت و ضمانت اجرایی، شادی بخش روح سوءاستفاده گران و دلالان می گردد (مشکل ساز). وام ازدواج از سال 96 تا 99 سیر صعودی داشته. سقف وام ازدواج در بودجه 1400 بدون تغییرمانده و در صورت تصویب مجلس به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف می گردد تا از محل پس انداز جاری و قرض الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان را پرداخت کند. دوره پرداخت اقساط این تسهیلات، 84 ماه یعنی 7 ساله است و به گزارش موج نیوز طبق پیش بینی های اجرا شده در لایحه پیشنهادی بودجه اخذ یک نامه معتبر، که احتمالا عقدنامه است، و یک ورق سفته برای دریافت این وام کافی است. به فرض تصویب این ردیف بودجه اگر بازهم سیستم نظارتی و ضمانتی از قافله عقب بماند مسائل در ابعاد و عمق بیشتری نمایان خواهد شد.

ازدواج صوری

دو عارضه ای که این وام خوش مزهء کم بهره را از جهت اصلی خارج می کند عبارتند از خرید و فروش وام ازدواج و ازدواج و طلاق صوری که بیشتر در جهت تلاش برای مهاجرت یا استخدام در مشاغل دولتی و... رواج دارد. این کار نه تنها به عفت اجتماعی لطمه می زند بلکه در کنار دیگر موارد باعث تضعیف بنیاد خانواده می گردد. همچنین یک کار باطل تلقی می گردد و مصداق تقلب نسبت به قانون است و وصفی مجرمانه دارد.

رابطه وام ازدواج با قانون تسهیل ازدواج

با توجه به مواردی که بیان شد این وام ازدواج بسیار عالی و سازنده خواهد بود البته اگر، بر اجرای آن نظارت و ضمانت باشد. اما غافل نشویم از ارتباط تنگاتنگ قانون تسهیل ازدواج با وام ازدواج.

چه مواردی در قانون تسهیل ازدواج ذکر شده:

احداث مسکن، یکی از مسائل مهم و موانع جدی ازدواج، به زوجی که هیچ کدام شاغل نیستند تا دوسال کمک هزینه از طرف دولت پرداخت گردد، در اختیار قرار دادن تالار و باشگاه های عمومی و دولتی برای برگزاری مراسم ازدواج، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح مکلف به سکونت دادن متاهلین در نزدیک ترین مرکز نظامی به محل زندگی فرد و پرداخت دو برابری مستمری نسبت به مجردین می باشد و آموزش هایی در سطح رسانه ها، مدارس و دانشگاه ها. در حالی که تنها یک روز اول ذی الحجه، سالروز پیوند مبارک حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، روز ازدواج نام گذاری و چند برنامه گفتگو محور پخش شده است. دولت و حکومت زمانی می تواند به اهداف عالیه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برسد که فرزندان عالیه تربیت کرده باشد و تربیت هم در دامن خانواده محصَل می گردد. در صورت رسیدگی به خانواده -با رسیدن به درون زایی- مسائل عدیده کشورمان حل خواهد شد.

نشریه دغدغه، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره هشتم

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دسترس ترین تسهیلات بانکی ، آجیل مشکل گشا یا وام ازدواج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترس ترین تسهیلات بانکی ، آجیل مشکل گشا یا وام ازدواج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید