مجوز سازمان ملل به سعودی برای کشتارها در یمن، به خاطر یک مُشت دلار

به گزارش وبلاگ طراحی من، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان:، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هفته جاری نام ائتلاف نظامی تحت سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن را از فهرست سیاه این سازمان برای نقض کنندگان حقوق بچه ها حذف کرد. گوترش در گزارش سالانه خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که نام این ائتلاف در پی کاهش پیوسته و قابل ملاحظه کشتار و یا نقض عضو بچه ها در حمله های هوایی و اجرای اقداماتی با هدف حفاظت از بچه ها! از فهرست سیاه حذف می گردد.

مجوز سازمان ملل به سعودی برای کشتارها در یمن، به خاطر یک مُشت دلار

این اقدام عجیب سازمان ملل متحد آن هم در شرایطی که جنایت های جنگی عربستان سعودی و متحدانش در یمن بیش از پیش ادامه دارد، واکنش های مختلفی را به ویژه از سوی یمنی ها به دنبال داشت. در همین ارتباط، محمدعلی الحوثی از رهبران انصارالله ضمن محکوم کردن اقدام سازمان ملل در حذف نام ائتلاف متجاوز سعودی از فهرست سیاه کشتار را نشانه هرج و مرج در سازمان ملل دانست و اضافه کرد: اقدام سازمان ملل متحد به منزله نادیده دریافت معیارهای انسانی است.

سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه ای کوتاه از گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شدت انتقاد کرد و اضافه کرد: قرار ندادن نام عربستان در فهرست کشتار بچه ها توسط آنتونیو گوترش تمامی تشکیلات سازمان ملل را زیر سوال می بَرَد. شاید دبیرکل سازمان ملل امیدوار بوده است که رسانه ها مشغول باشند و چندان به این اقدام سیاسی توجه نکنند.

واقعیت آن است که به نظر می رسد مقامات سازمان ملل باز هم در برابر دلارهای نفتی عربستان سعودی سر فرود آورده و حاضر شدند به خاطر یک مُشت دلار، یک بار دیگر آبروی خود را به حراج بگذارند. اقدام سازمان ملل متحد در حذف نام عربستان سعودی و ائتلاف تحت سرکردگی آن علیه مردم یمن نشان داد که تاریخ در این زمینه مجدداً تکرار شده است؛ علت هم آن است که درست مشابه چنین اقدامی حدود 4 سال پیش یعنی در سال 2016 رخ داده بود.

ماجرا از این قرار بود که در سال 2016 سازمان ملل متحد نام ائتلاف متجاوز سعودی را پس از ارتکاب سلسله جنایت های جنگی علیه بچه ها یمنی، در فهرست ناقضان حقوق بچه ها قرار داد. اما دیری نپایید که بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل متحد نام ائتلاف مذکور را از لیست سیاه حذف کرد. پس از آن بود که ریاض، سازمان ملل را تهدید کرد که بخشی از مبالغ پرداختی معمول خود به این سازمان را قطع می نماید. در راستای این فشارها، بان کی مون نام ائتلاف سعودی را از لیست ناقضان حقوق بچه ها حذف کرد.

اعتراف تلخ و دردناک دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در آن موقع، در مورد چرایی حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه این سازمان، دیگر جای هیچ شک و شبهه ای را در مورد مرتبط بودن این مسأله با دلارهای نفتی عربستان باقی نگذاشت. بان کی مون صراحتاً اذعان کرد که در پی تهدیدات مبنی بر قطع بسته های اقتصادی به سازمان ملل، نام سعودی و ائتلافش علیه یمن را از لیست سیاه حذف نموده است.

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که تاریخ مجدداً تکرار شده است و سازمان ملل با هدف دستیابی به دلارهای بیشتر از سوی سعودی، تَن به نادیده دریافت حقوق بشر داده است. طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان ملل که بتأییدِ آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان نیز رسیده است، تنها در سال 2019 میلادی، بیش از 200 کودک یمنی توسط جنگنده های ائتلاف متجاوز سعودی به خاک و خون کشیده شدند. در سال 2017 میلادی نیز حدود 700 کودک کشته و زخمی شدند؛ مسأله ای که موجب قرار دریافت نام ائتلاف سعودی در لیست سیاه در آن موقع، شد.

اکنون سؤالی که کارشناسان و ناظران مسائل سیاسی و امنیتی خطاب به مقامات سازمان ملل متحد و به ویژه آنتونیو گوترش مطرح ساخته است، این است که آیا عربستان سعودی و ائتلاف تحت سرکردگی آن می بایست شمار بیشتری از بچه ها یمنی را طی سال های گذشته به خاک و خون می کشیدند تا شایستگی قرار دریافت در لیست سیاه ناقضان حقوق بچه ها را داشته باشند؟ آیا این حجم از کشتار و نقض حقوق بشر و نقض قوانین جنگی که جملگی بر خلاف منشور سازمان ملل متحد رخ می دهد، برای اثبات جنایت های جنگی سعودی در یمن کافی نیست؟

افزون بر این، بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر پیامدهای جنگ و محاصره ای که از سوی ائتلاف سعودی بر یمن تحمیل شده جان خود را از دست می دهد. در همین حال، تا به امروز شمار زیادی از بچه ها و نوجوانان یمنی در فجایعی همچون بمباران اتوبوس حامل دانش آموزان، بمباران هوایی منازل مسکونی و مدارس و بیمارستانها جان خود را از دست داده اند.

علیرغم آنچه که گفته شد، سازمان ملل در قبال تمامی نقدها نسبت به عملکرد خود سیاست سکوت را پیشه نموده است. این مسأله نشان از آن دارد که دیگر نمی توان درگیری ها در یمن را تنها یک نبرد نظامی میان گروه های مقاومت و عربستان سعودی قلمداد کرد، بلکه می توان آن را تقریباً یک جنگ جهانی علیه ملت یمن و نیروهای مقاومت این کشور دانست. علت این مسأله هم آن است که سازمان ملل با اقدام اخیر خود ضمن صدور مجوز کشتارهای بیشتر در یمن نشان داد که جنگ علیه یمن دارای ابعادی وسیع و و بین المللی است.

علاوه بر این، اقدام اخیر سازمان ملل متحد به خوبی رویکرد گزینشی و استانداردهای دوگانه این سازمان و همچنین کشورهای متحد آن یعنی عربستان سعودی، امارات و… در قبال مسائل حقوق بشری را به نمایش گذاشت. این مسأله بیش از هرچیزی نشانگر آن است که قوانین و سازوکارهای قانونی در عرصه بین الملل به ابزاری برای تطهیر جنایت های ضد حقوق بشری و ضد حقوق بشردوستانه رژیم هایی نظیر عربستان سعودی تبدیل شده اند.

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، می توان اینگونه استنباط کرد که بسیاری از جنایت ها و اقدامات ناقض حقوق بشر در نقاط مختلف به ویژه در یمن توسط ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و… در نتیجه سیاست های انفعالی و گزینشی سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین سازمان حافظ حقوق بشر و حافظِ حقوق پایمال شده دولت ها و ملت ها، صورت می گیرد. امروز، یمن بزرگترین قربانی سیاست های مذکور توسط سازمان ملل متحد است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مجوز سازمان ملل به سعودی برای کشتارها در یمن، به خاطر یک مُشت دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز سازمان ملل به سعودی برای کشتارها در یمن، به خاطر یک مُشت دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید